$$News and Reports$$

22 פבר' 2015
חוקרי אוניברסיטת בן-גוריון בהתנעת תכנית SWEEPER. צילום: חוקר בקונצורסיום
 
ב-12 פברואר 2015 התקיימה פגישת ההתנעה של SWEEPER , תכנית מחקר בינלאומית חדשנית שמטרתה פיתוח רובוט מסחרי לקטיף פלפל בחממות. המחקר נתמך ומומן על ידי תכנית Horizon 2020 של האיחוד האירופי. מרכז המחקר Wageningen ירכזו את הקונצורסיום הבינלאומי שבו שותפים גורמים משוודיה, ישראל, בלגיה והולנד. השותפות כוללת אוניברסיטאות, מכוני מחקר, תעשיה ומגדל גדול של פלפל מתוק.

 

רקע
הפרויקט מתבסס על מחקר מפרויקט אירופאי קודם, CROPS,
Clever Robots for Crops, בו גם היו שותפים החוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון, שהוביל לתובנות והתפתחויות טכנולוגיות אשר יאפשר לשותפי Sweeper לפתח רובוט מסחרי לקטיף פלפל. מדובר בפיתוח רובוט הקטיף הראשון בעולם, שיפעל בחממה מסחרית.
 
מטרת הפרויקט לחזק את התפקיד המוביל של אירופה ברובוטיקה החקלאית. הפרויקט יאפשר גם לשפר את התחרותיות של מגזר החממות האירופי, הנאבק בעלויות העבודה היקרות ובזמינות  נמוכה של כוח עבודה מיומן.
 
הדור הראשון של הרובוט לקטיף פלפל יפתח כיוון הייטק חדש בחקלאות חכמה. מטרת הרובוט של פרויקט Sweeper, הוא ביצוע קטיף פלפל מתוק הגדל בחממות בלבד, כחלק מ-1,300,000,000 קילוגרם שנקטפים באירופה מדי שנה. צפוי כי הידע והטכנולוגיה מתכנית Sweeper ייושמו גם עבור גידולי חממה אחרים.

 

שותפות
תכנית חדשנות Sweeper היא שותפות בין UMEA UNIVERSITY  בשוודיה, אוניברסיטת בן- גוריון בנגב בישראל, Proefstation voor de Groenteteelt בבלגיה, מרכז המחקר של Wageningen הולנד המוביל את הפרוייקט, חברת Irmato פתרונות תעשייתיים ומגדל פלפל המתוק De Tuindershoek BV בהולנד. התכנית אושרה במסגרת תוכנית האיחוד האירופאי למחקר וחדשנות Horizon 2020
 
החוקרים באוניברסיטת בן-גוריון הם פרופ' יעל אידן מהמחלקה להנדסת תעשיה וניהול, פרופ' אוהד בן-שחר, מדעי המחשב ודר' ישראל פרמט, הנדסת תעשיה וניהול. פרופ' אידן מובילה את תכנון משימות הרובוט ופיתוח אלגורתמיקה לאיחוד מידע מחיישנים, יחד עם הדוקטורנטית, פולינה קורטסר, אשר גויסה במיוחד לפרויקט זה. פרופ' בן שחר, יחד עם קבוצת דוקטורנטים במעבדתו (בעז ערד, אהוד ברנע, אפרת טייג, רותם מיירון), המעבדה למחקר בינתחומי בראייה ממוחשבת חישובית  במדעי המחשב, יוביל את כל הפיתוח של החישה עבור הרובוט – זיהוי הפרי, מקומו ובשלותו. ד"ר פרמט מהנדסת תעשיה וניהול, יתרום בפיתוח כלים סטטיסטים.
 

 

פיתוחים של 2 דוקטורנטים שסיימו לאחרונה את לימודיהם במחלקה הנדסת תעשיה וניהול (אפי ויצרבין ודני איזיקוביץ), ישולבו במחקר מתקדם זה.
 
כך פועל הרובוט לקטיף פלפל שפותח במסגרת CROPS:

http://www.crops-robots.eu

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות: abc-robotics@bgu.ac.il