$$News and Reports$$

18 אפר' 2016
מוריה-יה הינה דוקו-דרמה מוסיקלית שנכתבה והופקה על-ידי ד"ר עידית סולקין, מרצה וחוקרת במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הסדרה נכתבה והופקה באופן שישיג את תשומת הלב וקשב הילדים, תאפשר את הבנתם, ותתרום להתפתחותם. תוכן הסדרה מתבסס על המחקרים העדכניים ביותר באקדמיה, וכל מרכיבי התוכן שמופיעים בסדרה נבחרו בקפידה באופן שתואם את יכולות וצרכיהם ההתפתחותיים של ילדים צעירים
 
סדרת הטלוויזיה מוריה-יה היא דוקו-דרמה מוסיקלית, פורצת דרך המיועדת לפעוטות בגילאי שנה וחצי עד שלוש. הסדרה עוסקת בילדה בת שלוש אשר חווה וחוקרת את העולם הסובב אותה בצורה הומוריסטית ומשעשעת, ומבוססת על חייה האמתיים של בתה הצעירה של ד"ר סולקין. הסדרה פותחה על-ידי ד"ר עידית סולקין, אשר עוסקת בתחומי מחקר הנוגעים למוזיקה ומדיה בהתפתחות הילד. בהתאם לכך, תוכן הסדרה נכתב באופן שישיג את תשומת הלב וקשב הילדים, יאפשר את הבנתם, ויתרום להתפתחותם. מוריה-יה עלתה לשידור בערוץ לולי ב-14.04.
 
פעוטות ואף תינוקות משמשים כיום קהל יעד שלמענו נוצרים תכני מדיה. למרות גישות שונות ביחס לשימוש במסך בקרב ילדים צעירים, קיימת הסכמה בקרב המומחים שיש חשיבות רבה לאיכות התוכן אליו נחשפים הילדים, וכי לתוכן חינוכי המוצג בצורה טובה השפעות חיוביות גם על ילדים צעירים. היות והשימוש במסכים הולך וגובר, יש חשיבות רבה להנגשת תוכן איכותי לילדים צעירים, אשר מעבר להיותו "בייביסיטר" זמין ונוח, מביא ילדים צעירים לאינטראקציה עם המסך.
 
כל  מרכיבי התוכן שמופיעים ב"מוריה-יה" נבחרו בקפידה באופן שתואם את היכולות ואת צרכיהם ההתפתחותיים של ילדים צעירים, כדי להשיג קשב ותשומת לב של הילדים מחד, ומאידך לאפשר להם להבין, לשחזר ולבצע פעולות. המוסיקה בסדרה מותאמת לילדים רכים ומעודדת אותם להשתתף בביצוע הקטעים תוך כדי ואחרי הצפייה. הטקסטים המשולבים בתכנית קצביים ומחורזים באופן שמעודד אצל הילדים זיכרון של רצפי טקסט. בנוסף, הנראות תואמת את השפה הוויזואלית העכשווית ומחזקת את חוויית המציאות אצל הילדים, לכן מאפשרת להם להזדהות עם התוכן ותורמת להתפתחותם.
 
ד"ר סולקין: "הסדרה, מוריה-יה, מציגה לראשונה שימוש בשפה פאראלינגויסטיית (מילים שמורכבות מצלילים בסיסיים כמו או, נו, בובו, איה איה, פם פם וכד') בשירים, שמאפשרים גם לילדים מאוד צעירים להשתתף באופן אקטיבי ובכך להפוך לחלק מהסיפור". הרעיון והיישום של השימוש בשפה פאראלינגויסטיית מבוסס על מחקרה של ד"ר עידית סולקין בשיתוף פרופ' וורן ברודסקי שבוצע במעבדה לחקר מדעי המוסיקה באוניברסיטה והתפרסם בכתב עת מדעי בשנת 2013.

 

ד"ר סולקין מספרת שהסדרה נכתבה בהתבסס על החיים האמיתיים ומתוארים בה מקרים שהתרחשו במשפחתה (ומתרחשים במשפחות רבות מידי יום). "פיתוח, הפקת וכתיבת הסדרה היו חוויה משפחתית מרתקת. האווירה בצילומים הייתה נהדרת וטבעית. שיתוף הפעולה של מוריה והילדים היה ספונטני לגמרי והתוצאה מתבטאת באותנטיות של הביצוע והצילומים". למעשה מוריה (המופיעה בסדרה בתפקיד עצמה) היא בתה הצעירה של ד"ר סולקין ויחד אתה משתתפת כל המשפחה, עידית האם, זאב, אביה של מוריה וילדיהם הבוגרים, תמר ואביעד.

 

sulkin.png
ד"ר עידית סולקין, אב המשפחה- זאב, וילדיהם- תמר, אביעד ומוריה | צילום: תהילה שרפי
ב