$$News and Reports$$

18 ינו' 2017
אין תחליף למגע יד אדם-זו המסקנה העולה מדיון פומבי "פלוגתא" שעסק בסוגיית השימוש במגע או בטכנולוגיה בטיפול בחולים ובשיקומם שאורגן לאחרונה על ידי המחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב
 
בדיקת שיווי משקל ביום הפיזיותרפיה העולמי בסימן "מוסיפים חיים לשנים"
בדיקת שיווי משקל ביום הפיזיותרפיה העולמי בסימן "מוסיפים חיים לשנים" 

 

 
עימות פומבי ראשון מסוגו, שדן בחשיבותו ונחיצותו של המגע האנושי כאפקט מרפא ומשקם של חולים הזקוקים לפיזיותרפיה, נערך בימים אלה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בהשתתפות חברי סגל המחלקה לפיזיותרפיה, סטודנטים ופיזיותרפיסטים מכל קצוות הארץ. מטרת העימות הייתה לאפשר לסטודנטים להבין ולהתעמת עם עתיד המקצוע לאור פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים בתחום.
 
הסטודנטים לתואר ראשון ולתארים מתקדמים, ביחד עם מרצי המחלקה, התפצלו לקבוצות והציגו טיעונים בעד כל אחת מהאסכולות, כל זאת באווירה מקצועית ונינוחה. הדעה הרווחת בדיון הייתה שבסיס הטיפול צריך להיעשות על ידי מגע אדם, אולם על מנת להבטיח שמטופל יקבל את הטיפול המיטבי יש לשלב שימוש במכשירים טכנולוגיים היכולים לסייע ולהיטיב עמו.
 
לדברי ד"ר סימונה בר-חיים ראשת המחלקה לפיזיותרפיה: "הנושא גרם לדיון ער בין הסטודנטים, הפיזיותרפיסטים והמרצים שנכחו באולם. כולם הסכימו על חשיבותו של עצם קיום הדיון בנושא ובנושאים אחרים העומדים על הפרק בפיזיותרפיה המודרנית. דיונים פומביים כאלה, במסגרת "פלוגתא", מתעתדים להפוך למסורת חדשה במחלקה".
 
אירוע נוסף שהתקיים ביום העימות, ושחיזק את הדעה באשר לצורך במגע האנושי, היה  יום הפיזיותרפיה העולמי בסימן "מוסיפים חיים לשנים", שהוקדש להעלאת המודעות לשמירה על איכות החיים, ניידות, עצמאות ומניעת נפילות בגיל המבוגר. עשרות חברי סגל וגמלאים נענו לפנייה והגיעו לעמדות שנפרסו ברחבי הקמפוס לקבלת ייעוץ. סטודנטים וחברי סגל המחלקה איישו את העמדות וביצעו בדיקות ניטור פונקציונאליות. בנוסף, נתנו ייעוץ והדרכה להמשך טיפול וכן סיפקו מידע על חשיבות התרגול לבריאות ולמניעת נפילות. 
 
"שיווי המשקל יורד בגיל המבוגר ומהווה גורם שמשפיע במידה רבה מאד על סיכון לנפילה. בנוסף, הירידה בגמישות ובתנועתיות מאטה ומקשה את יכולת תגובת האדם למעברים ומכשולים דבר הגורם לנפילות בגיל המבוגר", ציין מר אילן קורץ, חבר סגל המחלקה ומתאם הפעילות. "הבדיקות והייעוץ שקיבלו הנבדקים מהסטודנטים במסגרת הפעילות יעזרו להם להתמודד ולהימנע מבעיות דומות בעתיד. המשתתפים שהגיעו למקום, היו שבעי רצון מהאירוע ולא פחות חשוב מכך-הוא היווה חוויה מיוחדת מעניינת ומספקת לסטודנטים, דור העתיד של הפיזיותרפיסטים", הוסיף ואמר.
 
יצוין, כי המחלקה לפיזיותרפיה רואה חשיבות רבה בתרומה לקידום בריאות בקהילה ורווחת הציבור ויישום הידע הרב שנרכש באשכול המעבדות למחקר בקרה מוטורית ושיקום של המחלקה.