$$News and Reports$$

17 אפר' 2011
פותחה מערכת חדשה המאפשרת שליטה במחשב בכוח המחשבה בלבד. המערכת אמורה לשרת אנשים בעלי מוגבלויות פיסיות שאינן מאפשרות להם לתפעל מחשב באמצעים הרגילים
 
 
קבוצת סטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחה מערכת המאפשרת שליטה מלאה במחשב האישי בכוח המחשבה בלבד. פרויקט זה נעשה במסגרת הלימודים לתואר ראשון בתכנית להנדסת תוכנה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בהנחייתם של  ראש התוכנית להנדסת תוכנה, פרופ'  מארק לסט, פרופ'  יובל אלוביץ',  ד"ר רמי פוזיס וד"ר ליאור רוקח. בנוסף, הוגש פטנט המגן על הטכנולוגיה שפותחה.
 
השליטה במחשב מתבצעת ללא עכבר ומקלדת אלא באמצעות קסדה מעוצבת של חברת Emotiv, הדוגמת את גלי המוח של המשתמש בארבע-עשרה נקודות שונות באמצעות מכשיר ה-EEG. המערכת, שפותחה על ידי הסטודנטים, מיועדת לשרת אנשים בעלי מוגבלויות פיסיות שאינן מאפשרות להם לתפעל מחשב באמצעים הרגילים. בהצגת אב-טיפוס של המערכת, במסגרת כנס פרויקטי הגמר של התכנית להנדסת תוכנה שהתקיים לאחרונה באוניברסיטת בן-גוריון, הדגים אחד התלמידים כיצד ניתן להפעיל אפליקציות מחשב ואף לכתוב ולשלוח מכתב בדואר אלקטרוני תוך מספר דקות בלבד בלי להזיז אף איבר בגופו של המשתמש.
 
מערכת זו יכולה לשרת בעתיד את בתי החולים, מכוני מחקר, ואנשים בעלי נכויות בביתם הפרטי. לצורך התקנת המערכת יש צורך לבצע התאמות בתוכנה בעזרת אדם המסוגל לתפעל מחשב באמצעים הרגילים (עכבר ומקלדת), אך לאחר התהליך הראשוני ניתן להשתמש במכשיר ה-EEG כמכשיר קלט יחיד ולתפעל כל אפליקציה. היוצאות מן הכלל הן אפליקציות שמחייבות תגובה מהירה מאוד של המשתמש (כגון משחקי מלחמה דוגמת  DOOM).
 
יצוין, שבעבר נעשו ניסיונות להשתמש בקריאת גלי המוח לצורך תפעול תוכנות מחשב, אך ניסיונות אלו ברובם כללו מכשירים מסורבלים הניתנים לשימוש במעבדות בלבד. כמו כן רוב הניסיונות התמקדו בשימושים ספציפיים במחשב כגון דפדוף באלבום תמונות או הפעלת משחק מסוים. עד כה לא פותחה מערכת שמאפשרת שליטה מלאה במחשב על ידי קריאה וניתוח גלי המוח כמו שמתואר כאן.
 
12-04-2011_002.jpg
כיתוב לתמונה: הסטודנטים מקבוצת הפרויקט (משמאל לימין), אורי אוסמי, אריאל רוזן ואופיר תם עם המערכת שפיתחו. צילום: דני מכליס