$$News and Reports$$

27 פבר' 2017
מחקרו של ד"ר אלקבץ, המתרכז בפיתוח טיפולים חדשים לחולי גידולים ממאירים של ראש וצוואר, משתלב בחזון האוניברסיטה לעודד ולהעמיק את המחקר הבסיסי והיישומי
 
ד"ר משה אלקבץ מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, התבשר בימים אלה על זכייתו במענק מחקר ע"ש מייסדי חברת טבע. המענק יהווה תוספת נכבדה למענק מטעם הקרן הלאומית למדע שבו זכה ד"ר אלקבץ בחודש אוקטובר 2016.
 ד''ר משה אלקבץ

ד"ר אלקבץ הוא יליד הנגב ובוגר האוניברסיטה שהוכשר כחוקר עצמאי בהרווארד שבבוסטון וכן בבית החולים המוביל למחלות ממאירות – ממוריאל סלואן קטרינג שבניו-יורק.  הוא הוכיח כישורים גבוהים מאוד ביכולותיו המחקריות עוד בעודו דוקטורנט בפקולטה. מעבר לשלושה מאמרים כמחבר ראשון במהלך 6 שנות לימודיו לתואר שני ולדוקטורט, ד"ר אלקבץ פרסם שלושה מאמרים נוספים ככותב ראשי בעיתונים המובילים בתחום הסרטן במהלך חמש שנות השתלמות הפוסט-דוקטורט שלו. הממצאים ממחקרו האחרונים קיבלו תהודה בינלאומית והובילו להבנה עמוקה יותר בקשר שבין המבנה הגנומי של התא הסרטני והטיפול האנטי-סרטני המוצע לחולה, ובכך הביא לשינויים בהתוויות הטיפוליות בשימוש במעכבים של PI3K בקליניקה.
 
לד"ר אלקבץ הכשרה ייחודית לאחר התמקצעות של שנים רבות במעבדה של ד"ר חוזה בסלגה במדע בסיסי לצד רכישת כישורים וידע אונקולוגי נרחב, המאפשר סימביוזה מדעית עם תחום האונקולוגיה. הגישה המחקרית של ד"ר אלקבץ, המשלבת מחקר בסיסי המבוסס על בעיות ושאלות קליניות וקשר ישיר והדוק עם הרפואה המטפלת, מהווה דוגמא למחקר משלב מולטי-דיסציפלינרי המביא לתרגום מעשי של המחקר הבסיסי.
 
יחד עם ראש המרכז לניסויים קליניים פרופ' ויקטור נובק, וראש היחידה לניתוח ראש וצוואר, ד"ר בנציון יהושע בבית החולים האוניברסיטאי סורוקה, עמלים השלושה על הקמת בנק רקמות ייחודי של חולי סרטן של הראש, הצוואר ובלוטת התריס. בנק רקמות זה שיכלול מרכיבים קליניים, גנטיים ומולקולריים עשוי להוביל בשנים הקרובות לשינוי מהותי בכמות ובאיכות  המחקרים בתחום האונקולוגיה והמדע הבסיסי של סרטן ראש וצוואר בבאר-שבע בפרט, ובישראל בכלל.  עוד יצר ד"ר אלקבץ שיתוף פעולה פורה עם אונקולוגים מבתי חולים נוספים, כמו בלינסון ותל-השומר  (ד"ר אהרון פופוצר וד"ר אירית בן אהרון).
 
תחום הרפואה בהתאמה אישית הוא מאתגר במיוחד בשל השונות בין החולים השונים. קבוצת המחקר של ד"ר אלקבץ חוקרת ברמה המולקולרית את התגובה של חולים ספציפיים לטיפולים ממוקדים כמו לדוגמא בארביטוקס, על מנת לפצח אנקדוטות טיפוליות קריטיות כמו התוויה טיפולית ושיפור אחוזי התגובה של חולים. הממשק בין הקלינאים של ראש וצוואר למעבדה של ד"ר אלקבץ הוא הכרחי על מנת לאפשר בחינה במעבדה של השערות מחקר ספציפיות לצד סריקה של עשרות תרופות אפשריות.