$$News and Reports$$

29 מאי 2013
מצאי מחקר חדש מצביעים על האפשרות, שחשיפה ממושכת להתקפות הטילים מרצועת עזה מגבירה אלימות חמורה בקרב מתבגרים ישראליים. המחקר, שנערך על ידי פרופ' גולן שחר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופ' כריסטופר הנריץ' מאוניברסיטת המדינה של ג'ורג'יה, מומן על ידי הקרן הדו-לאומית למדע ישראל-ארה"ב (BSF) ועל ידי אוניברסיטת בן-גוריון. המחקר התפרסם בימים אלה בכתב העת Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, המדורג במקום הראשון מתוך 111 כתבי עת בתחום רפואת הילדים.
 
שני החוקרים וצוותיהם עקבו אחרי 362 מתבגרים מהנגב המערבי במשך ארבע שנים (מ-2008 עד 2011), ומדדו בכל שנה את מידת חשיפתם לטילים, כמו גם סימפטומים של דיכאון וחרדה והתנהגות אלימה. הממצא הבולט במחקר היה, שחשיפה ממושכת לטילים, בעיקר זו שהתרחשה לפני תקופת המחקר, ניבאה עליה תלולה במקרי האלימות החמורה המדווחים על ידי המתבגרים. אלימות זו כללה גרימת פציעה חמורה למישהו בקטטה פיסית,  מעורבות במלחמת כנופיות, מעצר על ידי המשטרה בשל אלימות, ונשיאת נשק (ככל הנראה סכין). בעוד שהרמות הכלליות של אלימות כזו היו יחסית נמוכות (פחות מ- 18% בתחילת המחקר, ונמוך מכך במהלכו), הרי שכל סוג של חשיפה להתקפות טילים לפני תחילת המחקר ניבאה עליה של פי 2.5 בסיכוי להיות מעורבים לפחות באחת מהפעולות האלימות הללו.
 
פרופ' שחר מציין כי ההשפעה הזו של חשיפה ממושכת להתקפות טילים התרחשה חרף עבודה מניעתית וטיפולים מרשימה של שירותי הרווחה, הרפואה, והפסיכולוגיה באזור. לדבריו, משיחות עם אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה החינוכית, עולה כי הגורמים המטפלים מודעים לבעיה ומגבירים את עצימות הטיפול בה. שני החוקרים, פרופ' שחר ופרופ' הנריץ', מציינים כי הממצאים הינם ראשונים מסוגם מבחינת זיהוי המעורבות של מצבי לחץ, בעיקר חשיפה לטרור, באלימות בני נוער, המהווה בעיה כלל עולמית.