$$News and Reports$$

01 אוג' 2011

השיטה מפחיתה באופן מובהק את הסיכון לבעיות שריר-שלד
 
צוות חוקרים רב-תחומי, בראשותה של דר' מירב טייב-מימון מהמחלקה להנדסת מערכות מידע באוניברסיטת בן-גוריון, פיתח שיטת הדרכה חדשנית, המבוססת על שימוש בתמונות עצמיות של עובדים המצולמות במצלמת אינטרנט ומוקרנות על מסך המחשב שלהם, במטרה להפחית את הסיכון לבעיות שריר-שלד בקרב עובדים השוהים שעות רבות מול מחשב. חשיבותו של המחקר נובעת מהמספר ההולך וגדל של עובדים השוהים שעות רבות מול מחשב ומהמספר ההולך ועולה של תלונות על פגיעות שריר-שלד בעקבות כך.
 
מלבד ד"ר טייב-מימון (ששמשה כמנהלת הפרויקט וחוקרת ראשית) כלל צוות החוקרים את פרופ' ברכה שפירא, אף היא מהמחלקה להנדסת מערכות מידע, פרופ' ג'ולי צוויקל מהמרכז לחקר וקידום בריאות האישה (חוקרות ראשיות) וכן דר' אלה קורדיש מהמחלקה לבריאות תעסוקתית ואפידמיולוגיה- כולן מאוניברסיטת בן-גוריון, דר' נפתלי ליברמן מהמחלקה לאורתופדיה במרכז הרפואי סורוקה, יחד עם הסטודנטים עידו אורנשטיין, דודי בן-שמעון ודניס קלימוב ומר אייל לוי מחברת אינטל).
 
"שיטת ההדרכה באמצעות תמונות" מסבירה ד"ר טייב-מימון "משלבת את שיטת ההדרכה הארגונומית הקונבנציונאלית ומערכת מבוססת משוב אוטומטי. המערכת מספקת חיווי שוטף של הרגלי העבודה של העובד, באמצעות תמונות שמוקרנות על המחשב האישי שלו, ומתעדות את צורת ישיבתו בעבודה בזמן-אמת, בהשוואה לתמונה המתעדת את צורת ישיבתו הנכונה (על פי הדרכה). התמונות משמשות כמשוב תדיר ותזכורת לישיבה נכונה על פי עקרונות ארגונומיים". במטרה להעריך את יעילות השיטה, ערכו החוקרים מחקר התערבות בניסוי שדה בקרב 60 עובדים באוניברסיטת בן-גוריון ובבית החולים סורוקה, אשר עובדים שעות רבות מול מחשב.
 
ממצאי המחקר הראו כי לאורך זמן, שיטת ההדרכה באמצעות תמונות ללימוד הרגלי ישיבה נכונים מול מחשב, הינה אפקטיבית ועדיפה באופן מובהק בהפחתת הסיכון לבעיות שריר-שלד, יחסית לשיטת ההדרכה הארגונומית הקונבנציונאלית בלבד, ושתי השיטות עדיפות על היעדר מתן הדרכה כלל (קבוצת ביקורת). ד"ר טייב-מימון: "שתי שיטות ההתערבות היו אפקטיביות יותר בקרב עובדים מבוגרים ובקרב עובדים שכבר סובלים מבעיות שריר-שלד. לשיטת ההדרכה באמצעות תמונות היתה השפעה חיובית גדולה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים".
 
המחקר מומן באמצעות מענק מהפעולה המונעת ומחקר בבריאות ובבטיחות בעבודה, ופורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Applied Ergonomics.
  Positions.png
בתמונות מודגמת על מסך המחשב של העובדים יציבה בזמן אמת מול יציבה על-פי עקרונות ארגונומיים  צילום: יחסי ציבור.
 
מצ"ב המאמר המתאר את המחקר שפורסם בכתב העת המדעי Applied Ergonomics.