$$News and Reports$$

24 פבר' 2016

בעוד התופעה של הפצת סרטונים אינטימיים בווטסאפ הפכה לעניין שבשגרה בקרב בני נוער, עמותת עלם לנוער בסיכון והמחלקה לעבודה סוציאלית ע"ש שפיצר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, קיימו היום (רביעי, 24.2) כנס ייחודי בנושא שיח על מיניות עם ובקרב בני נוער

מין, מיניות וזהות מינית נוכחים היום בקרב בני הנוער באינטנסיביות הרבה יותר גדולה מאשר בעבר. בעקבות התפתחות העולם הדיגיטלי, הגישה לתכנים מיניים הינה במרחק הקלקה בלבד. מצד שני-  לבני נוער רבים חסר מבוגר שיתווך להם כיצד יחסי מין ויחסים בין המינים צריכים להיראות בעולם האמיתי.

רק בשבוע האחרון עלו לכותרות מספר מקרים קשים בנושא; צעירה בת 13 אושפזה במצב נפשי קשה אחרי שתועדה מקיימת יחסי מין, צעירה אחרת בת 14 שניסתה להתאבד בעקבות הפצת סרטונים שלה, ובמקרה אחר נער הפיץ סרטון של נערה בעירום אך התיק מולו נסגר ללא כתב אישום.

על רקע תופעות אלו, קיימו היום (רביעי, 24.2) עמותת עלם לנוער בסיכון והמחלקה לעבודה סוציאלית ע"ש שפיצר באוניברסיטת בן גוריון בנגב, כנס ייחודי בנושא שיח על מיניות עם ובקרב בני נוער. בין 11 המושבים שהתקיימו: שיח על מיניות בחברה החרדית; נטייה מינית, זהות מגדרית, ועבודה עם בני נוער; החינוך המיני בחברה הערבית; סדנת אימפרוביזציות ומצבים דרמטיים וקומיים כדרך להתבוננות פנימית בשיח על מיניות עם בני נוער; לדבר מיניות מיטיבה על רקע של פגיעה.

"מין ומיניות הם נושאים שבאופן טבעי מעסיקים תדיר את בני נוער, אך מאידך אלו נושאים שאנו, המבוגרים, ממעטים לדבר עליהם", אומרת נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם לנוער בסיכון. "בשנים האחרונות זיהינו כי תכנים שקשורים במיניות עולים רבות בשיח עם בני הנוער והשאיפה שלנו בעלם היא לדבר על מיניות לא רק כשיש קושי או פגיעה מינית, אלא גם לפני, להעניק להם מידע נכון ומלא בנושא ובכך למנוע בעתיד התנהגויות מסוכנות".

פרופ' צביה ולדן, בלשנית חברתית מלימודי נוער במחלקה לעבודה סוציאלית ע"ש שפיצר, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב: "השינוי הדרמטי שחל בפרהסיה, והקלות הבלתי נסבלת שבה מוטרדים ילדים ובני נוער על ידי מידע מעוות ולא אמין, מטילים על החברה אחריות כבדה. עלינו לתת להם כלים ולייצר שיח פתוח בנושא שהוא מרכיב מרכזי ומהותי לחיים מאושרים ומשמעותיים".

פרופ' צביה ולדן (משמאל) מהמחלקה לעבודה סוציאלית עם נאווה ברק, נשיאת עמותת עלם לנוער בסיכון
פרופ' צביה ולדן (משמאל) מהמחלקה לעבודה סוציאלית ע"ש שפיצר עם נאווה ברק, נשיאת עמותת עלם לנוער בסיכון.