$$News and Reports$$

03 פבר' 2013
 
CCH.jpgמיזם משותף חדש שהושק לאחרונה על ידי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמרכז הרפואי של בית החולים לילדים בסינסינטי (CCHMC) הודיע לאחרונה שיממן את המחקר והפיתוח של שלושה מכשירים רפואיים רבי-השפעה, המיוחדים לרפואת ילדים.
 
מיזם משותף זה, הממזג את היכולות הטכניות וההנדסיות של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עם המומחיות הרפואית של רופאי CCHMC, החל עם כמעט 80 צרכים קליניים שעד כה לא קיבלו מענה ראוי. לאחר בחינת רעיונות אלו והפתרונות המוצעים, צלחו 10 פרויקטים את מעגלי הסינון הקפדניים, את ניתוחי השוק ובחינה של בעלי עניין פנימיים וחיצוניים.  
 
שלושת הפרויקטים שימומנו הם בעלי פוטנציאל ניכר לא רק לשפר את הטיפול בחולה ואת התוצאות, אלא גם להפחית משמעותית את העלויות עבור מערכת הבריאות. בשלב ראשון, כל פרויקט ימומן בכ-100,000$ ושאר המימון מותנה בהשגת אבני-דרך בתהליך פיתוח.
 
שוק רפואת הילדים, בדגש על מכשור רפואי, סובל היסטורית מהזנחה בעיקר בשל עלויות פיתוח, אומרת ניקי רובינסון, סגנית הנשיא של Cincinnati Nature Center (CNC). יוזמה זו מהווה הזדמנות חסרת-תקדים לרעיונות ראשוניים לקבל מימון ולצלוח את תוכנית הפיתוח בגיבויים של רופאים ומהנדסים מהמובילים בעולם.
 
פרופ' יוסף קוסט, דיקן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב: "הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב נלהבת לשתף פעולה עם CCHMC בפיתוח מכשירים רפואיים לשוק רפואת הילדים. שיתוף הפעולה בין קלינאים ומהנדסים מהווה את אחד התנאים ההכרחיים להצלחה בפיתוח מכשירים רפואיים, המכוונים לענות על צרכים רפואיים ספציפיים מאד של ילדים חולים".
 
שלושת הפרויקטים כוללים צנתר חישה חכם, מכשיר להכנסת חומרים פעילי שטח
(
surfactants) ומכשיר מונחה תמונה להחדרת מחטים. כל אחד מהפרויקטים הללו מפותח ומובל על ידי מהנדס מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב וקלינאי או רופא מנתח מ-CCHMC.
 
צנתר החישה החכם, אשר פותח על ידי פרופ' איברהים עבדולחלים, ראש המחלקה להנדסה אלקטרו-אופטית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ד"ר ריצ'רד עזיזחאן, המנתח הראשי בבית החולים לילדים בסינסינטי ויו"ר המחלקה לניתוחי ילדים על-שם לסטר וו. מרטין, מספק אומדן מיידי ורציף של הפרופיל המטבולי והפיזיולוגי של פעוטות וילדים קטנים הנמצאים במצב קריטי.
"החיישן המיקרו-אופטי החכם מסתמך על שילוב בין התחום העולה של נאנו-פלסמוניקה עם אופטיקת סיבים, כך שיוכל להיכנס לחלל צר של 1x1 מ"מ ולנטר לפחות 20 חומרים
(
analytes) בו-זמנית. מזעור ויציבות הם המפתח בנוסף להלימות ביולוגית ואמינות. ברגע שיפותח לרמת מוצר, החיישן יוכל לשמש גם ביישומים אחרים, כגון ניטור איכות מים ומזהמים סביבתיים", הסביר פרופ' עבדולחלים.
 
בנוסף, ציין ד"ר עזיזחאן, תצמצם טכנולוגיה זו את הצורך בבדיקות חוזרות, מה שיחסוך בעלויות למערכת הבריאות ולחברה בכלל.
היות והשימוש בצנתרים נפוץ כל כך בעולם, לטכנולוגיה זו יש פוטנציאל ליישום רחב יותר בשוק הרפואה למבוגרים.
 
המכשיר להזרקת חומרים פעילי שטח, שיפותח על ידי פרופ' קוסט, ד"ר גיורא אנדן מהמחלקה להנדסה ביורפואית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וד"ר ג'פרי וויטסט, מנהל-שותף במכון הפרינטלי וראש המחלקה לנאונטלוגיה, ביולוגיה פרינטלית וריאתית בבית החולים לילדים בסינסינטי, מהווה מערכת למתן מתמשך של חומרים פעילי שטח לתוך ריאות של פגים, תוך שימוש בננו-חלקיקים. ההליכים הרפואיים הקיימים אינם מאפשרים שחרור רציף של חלבונים או חלקיקים מורכבים אחרים בתוך נאדיות ריאה של פעוטות או מבוגרים. הטכנולוגיה המוצעת תעשה בדיוק את זה, עם פוטנציאל לספק טיפולים רבים לדרכי הנשימה התחתונות באמצעות מערכת שאינה גורמת לדלקות.
 
פרופ' הוגו גוטרמן מהמחלקה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וד"ר דניאל פון אלמן, מנהל המחלקה לניתוחי בית-החזה וניתוחים כלליים בבית החולים לילדים בסינסינטי, משתפים פעולה בפיתוח מכשיר החדרת מחט מונחה-תמונה, המשלב טכניקות הדמיה חדשות ומתוחכמות עם הדיוק של הרובוטיקה על מנת לשפר את דיוקם של הליכים רפואייםרבים הנמצאים כיום בשימוש.
 
יצוין, כי הטכנולוגיה הקיימת מסתמכת על מיומנותו של המפעיל ועל ניסוי וטעייה לתיקון מיקומם של מחטי הזרקה אפילו כאשר ההנחיה נעשית באמצעות שיטות מודליות הכוללות הדמיה. כאשר שגיאות כאלה מתרחשות במצבים קליניים, הפתרון המקובל כרוך בד"כ בהוצאה מלאה והכנסה מחדש של המחט. ברפואה היום לקלינאי יש שליטה מוגבלת על נתיב המחט מרגע הכנסתו לתוך הרקמה ויכולת מוגבלת לדעת את המסלול המדויק שנדרש להשגת המיקום הרצוי של קצה המחט, מעיר פרופ' גוטרמן.
 
המכשיר משפר משמעותית את הדיוק בכמה הליכים רפואיים פולשניים תוך הפחתת רמת המומחיות הנדרשת ובכך מפחית את העלויות הנלוות להכשרה הקיימת, מדגיש ד"ר פון אלמן. למרות המיקוד הראשוני שלה בשוק רפואת הילדים, לטכנולוגיה זו פוטנציאל אדיר להצליח גם בשוק המבוגרים.
 
בהתייחס לחשיבותה של השקעה במחקר בשלב מוקדם, אומר ד"ר פון אלמן, אחד האתגרים הכי קשים של רופאים, שרבים מהם מנוסים מאד בתחומם ובעלי ידע רב על האתגרים הכרוכים בטיפול, הוא לקחת רעיון שנרשם על גבי מפית בקפיטריה ולהמיר אותו למאמץ פיתוח מתואם. בית החולים לילדים בסינסינטי הקדיש משאבים רבים ביצירת התשתית המסייעת לתרגום של רעיונות טובים למוצרים ולמציאות.
 
המיזם מנוהל על ידי מרכז הילדים סינסינטי למסחור טכנולוגיה ועל ידי ב.ג. נגב טכנולוגיות בע"מ, חברת היישום של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.