$$News and Reports$$

12 יול' 2015
המחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמרכז לבריאות נפש באר שבע משתפים פעולה בשיקום פסיכיאטרי של אנשים עם הפרעות פסיכיאטריות. שיקום זה הינו צורך בעל חשיבות מיוחדת לאור כניסתה של רפורמת בריאות הנפש החדשה בישראל, על מנת לתמוך באנשים עם מחלות נפש חמורות ביעדיהם האישיים והגעה לחיים משמעותיים.

 

 
בעזרת התמיכה של קרן טאובר וארגון יספר"א (Israeli Psychiatric Rehabilitation Associaition), פרופ' מריאן פרקש מהמרכז לשיקום פסיכיאטרי באוניברסיטת בוסטון, הגיעה לאחרונה לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב על מנת ללמד קורס אינטנסיבי בן ארבעה ימים על התערבות מוכנות לשיקום. התערבות זו מתמקדת בחקר ועידוד מוטיבציה להצבת מטרה בתפקיד משמעותי בתחומי העבודה, הלימודים והמגורים. בקורס נטלו חלק שלושים משתתפים, שכללו סטודנטים לתואר שני, עובדים סוציאליים, מנהלי שירותים ופסיכיאטרים. לדברי המשתתפים, הקורס סיפק מבט חדש על האפשרויות, הגישה וההבנה של האתגרים והדרכים האפשריות לסייע לאנשים המתמודדים עם הפרעות פסיכיאטריות.
 
farkas.png
פרופ' מריאן פרקש מעבירה קורס על התערבות מוכנות לשיקום  | צילום: יחסי ציבור
  
ד"ר גליה מורן, מהמחלקה לעבודה סוציאלית וממובילי הפרויקט מסבירה כי "מוכנות לשיקום מהווה חלק מהיוזמה למתן ידע אקדמי ומיומנויות לעובדים סוציאליים על ידי מומחים בהחלמה ושיקום מישראל וחוקרים בעלי שם העולמי". המחלקה לעבודה סוציאלית רואה בתכנית זו הובלה שינוי מערכתי באמצעות הוראה, הכשרה ומחקר באופן כללי. יוזמה זו היא חלק ממכלול פעילויות שנעשו בחמש השנים האחרונות , בניסיון לקדם את החזון של הפיכת המרכז לבריאות הנפש בבאר שבע לממוקד אדם ומכוון החלמה, יוזמה זו ממצבת את באר שבע לצד יוזמות בינלאומיות בנות זמננו בתחום בריאות הנפש.
 
moran.png
ד"ר גליה מורן | צילום: דני מכליס
 
הקורס הינו חלק מתכנית שמתקיימת במסגרת שיתוף הפעולה האמור לעיל, והיא למעשה שלב שני של ההכשרה בתחום זה. כאמור, בשלב הראשון נערך כנס במהלך פברואר 2015 באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בנושא של שיקום מוכנות. בכנס השתתפו למעלה מ -300 משתתפים משירותי בריאות ושיקום הנפשיים בדרום ומכלל הארץ. יוזמה זו מובלת ד"ר מורן ונתמכת על ידי פרופ' יוליה מירסקי, עד לא מכבר ראש המחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטה.  שותפים נוספים לפרויקט הם מקס לכמן מיספר"א, פרופ' זאב קפלן, גב' ענת שלו, הגב' לינור רכב ואחרים מהמרכז לבריאות נפש באר שבע.