$$News and Reports$$

06 יונ' 2017
חניה

כיצד ניתן להתמודד עם מצוקת החניה בעיר באמצעות תמחור נכון?  מחקרם של ד”ר ערן בן אליא מהמחלקה לגאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופ' יצחק בננסון מאוניברסיטת ת”א עוסק בשאלה בוערת ואקטואלית זו, במטרה למצוא שיטה לקביעת תמחור אופטימלי של חניה באמצעות משחקי סימולציה.

אחד הכלים המוכרים להתמודדות עם מצוקת החניה בעיר הוא באמצעות תמחור החניה. תמחור החניה כיום איננו יעיל במיוחד ואינו מותנה ביחס בין היצע המקומות לבין הביקוש במרחב.  התוצאה היא מחירים נמוכים מדי באזורים בהם קיים עודף ביקוש וגבוהים מדי באזורים בהם יש עודף היצע.  כאשר המחירים אינם מותאמים כיאות באזורי הביקוש המאופיינים בתפוסה גבוהה,  ייווצר מצב בו נהגים רבים משוטטים בניסיון למצוא מקום חניה, מה שתורם לבזבוז זמן ולמפגעים סביבתיים ובטיחותיים.

מחקרים שונים קובעים כי לפחות שליש מתנועת כלי הרכב בתוך העיר היא של נהגים משוטטים המחפשים חניה. בסן פרנסיסקו בוצע לא מזמן ניסוי שדה גדול - SF-PARK שבו הותאמו מחירי החניה ברחוב ובחניונים על פי מאפייני הביקוש, אולם הניסוי ארך למעלה משנה ועלה הרבה מאוד כסף.

מחקר הנוכחי מבקש לנצל את יכולות המעבדה באמצעות סימולציות מבוססות סוכנים ומשחקי מחשב, למציאת שיטה לקביעת תמחור אופטימלי של חניה. במחקר נבנתה סימולציה למציאת הנכונות לשלם על מקומות חניה בתלות במרחק ובמאפיינים הסוציו-כלכליים של הנהג. הסימולציה, המכונה PARKFIT, פותחה במסגרת מחקר הדוקטורט של ד"ר נדב לוי, והורחבה על ידי הדוקטורנט ניר פולמן מאוניברסיטת ת”א בהנחיית פרופ' בננסון וד"ר בן אליא, וכיום מדמה מערכת, המפנה נהגים למקומות חניה פנויים הסמוכים למקום חפצם,  כאשר הגורם המכריע הוא נכונותו של הנהג לשלם על כך.  התוצאה היא שנהגים בעלי יכולת לשלם חונים קרוב ואילו נהגים שלא מוכנים לשלם מחירים גבוהים, חונים רחוק יותר.  השלב הבא של המחקר היה בחינת ההתנהגות של הסימולציה במשחק מחשב עם שחקנים אנושיים. מטרת המשחק היא להחנות את הרכב במסגרת פרק הזמן הקצוב ברחוב או בחניון. המשחק מדמה את כל תהליכי קבלת ההחלטות של הנהג דרך ניווט ליעד ובחירה בין חניה בחניון יקר הקרוב ליעד או לקיחת סיכונים להגיע באיחור ולחפש מקום חניה פנוי וזול יותר ברחוב.

בנוסף, פותחה גרסה של המשחק במציאות מדומה בתלת-ממד, המגבירה את הריאליסטיות של תהליך חיפוש החנייה ומטרתה לבדוק האם לעיצוב הסביבה העירונית יש השפעה מובהקת על תהליך קבלת ההחלטות בחיפוש חניה.  המחקר ממומן על ידי מנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה,  באמצעות המכון לחדשנות תחבורתית באוניברסיטת ת”א.