$$News and Reports$$

02 אפר' 2012

ביוזמת השגרירות הישראלית במיאנמר (לשעבר בורמה) ובשיתוף עם הפדרציות של הדיג ואוניברסיטת יאנגון, ביקר לאחרונה פרופ' אמיר שגיא מהמחלקה למדעי החיים ומהמכון הלאומי לביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון, במדינה זו, שנמצאת כיום בחדשות לרגל הבחירות החופשיות הראשונות ומאחר שהמדינה נמצאת בתהליך של אביב עם פתיחה למערב לאחר שנים של משטר צבאי.
 
פרופ' שגיא הוזמן לשם, בין היתר, על מנת לשאת הרצאה אודות  הבלוטה האנדרוגנית בסרטני מים, אינסולין וביוטכנולוגיה. 
 
פרופ' שגיא: "יש במזרח אסיה עניין רב בביוטכנולוגיה שאנחנו מפתחים של יצירת אוכלוסיות זכרים בלבד בסרטני מים תוך שימוש בהשתקות גנים דמויי אינסולין. מספר גורמים מעוניינים לחתום על הסכמים לשיתופי פעולה. העניין הוא מצד אחד מסחרי ומתייחס לביוטכנולוגיה שאנחנו מפתחים במכון הלאומי לביוטכנולוגיה בשיתוף חברת טיראן הישראלית, שמטרתה גידול כל-זכרי של סרטנים תוך הגדלה משמעותית של הפדיון למגדלים.  מצד שני, יש עניין אקדמי בהורמון חדש שגילינו לאחרונה במעבדתנו, שהוא הורמון דמוי אינסולין אך בשונה מאינסולין בבני אדם, הוא אחראי לקביעת הזכריות בסרטנים.  אנחנו היחידים בעולם, שתוך שימוש בשיטות מתקדמות של השתקת גנים, הצלחנו להגיע להיפוכי מין ויצירת אוכלוסיות כל-זכריות".
 
פרופ' שגיא מציין כי המשלחת הישראלית התקבלה במקום באהדה רבה. "הייתי מהפרופסורים המערביים הראשונים המרצים באוניברסיטת יאנגון מזה שנים. שלטים ענקיים היו תלויים בחוץ (תוך ציון נושא ההרצאה ואזכור אוניברסיטת בן-גוריון, המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב, גם באנגלית וגם בבורמיז -ראו תמונה למטה)". באולם נכחו כ- 500 פרופסורים וסטודנטים. השגריר הישראלי בירך וסיפר על דוד בן-גוריון ואודות הקשרים ההיסטוריים בין המדינות.
 
"פרופ זקן, לבוש בבגד בורמזי, ניגש אלי בסוף ההרצאה ואמר בהתרגשות שהאירוע החזיר אתו לתחושה שליוותה אותו לפני 20 שנה עת הגיעו למקום מרצים מכל העולם. ואולי תתחדש עתה מסורת זו. הם מאד מעוניינים בקשר מדעי וטכנולוגי אתנו", סיפר פרופ' שגיא. 
 
 
IMG_0751.jpg
פרופ' אמיר שגיא (מזוקן) עם  השגריר הישראלי שפתח את האירוע, רקטור האוניברסיטה של יאנגון ונציג הפדרציות של הדיג במיאנמר.
צילום: יחסי ציבור.
IMG_0740.jpg

 IMG_0749 (2).jpg