$$News and Reports$$

03 מרץ 2014
 
פרופ' מיכל קרומר-נבו מהמחלקה לעבודה סוציאלית על שם שפיצר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב תקבל את פרס שר הרווחה, השדולה למען העובדים הסוציאליים בכנסת ואיגוד העובדים הסוציאליים, בתחום הפעילות לשינוי חברתי.
 
15-10-2007_030.jpg
פרופ' מיכל מיכל קרומר-נבו | צילם: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
 
הפרס מוענק לשלושה עובדים סוציאליים יחידים; שני צוותים של עובדים סוציאליים ועו"ס יחיד מהאקדמיה. פרופ' מיכל קרומר-נבו, שזכתה בתואר כעו"ס יחיד מהאקדמיה, תקבל את הפרס במסגרת יום העובד הסוציאלי הבינלאומי, במעמד שר הרווחה והשירותים החברתיים, ח"כ מאיר כהן, בטקס מיוחד שיתקיים בכנסת מחר, יום שלישי, ה-4 במרץ 2014. הענקת הפרס היא פרי יוזמת השדולה למען העובד הסוציאלי, בראשות ח"כ שמעון סולומון ואיגוד העובדים הסוציאליים.
 
פרופ' מיכל קרומר-נבו, שמכהנת כחברת הועדה למלחמה בעוני בראשות אלי אלאלוף, מעידה על עצמה כי יש לה "פרויקט חיים (גרנדיוזי), לשנות את האופן בו פועלת העבודה הסוציאלית עם אנשים החיים בעוני". לשם כך היא פועלת ליצירת ידע תאורטי ואמפירי שייצג את האנשים החיים בעוני, מתוך תפיסה כי הקרבה לחוויות החיים של פרטים והבנת המבנים החברתיים שמעצבים אותן הם המפתח לפעולה המקצועית בעבודה סוציאלית. בנוסף, פועלת קרומר-נבו לפיתוח פרקטיקות מקצועיות חדשניות, המתמקדות בעבודה פרטנית שמטרתה שינוי חברתי.
 
קרומר-נבו מחזיקה בהשקפת עולם סדורה הנשענת על תיאוריות ביקורתיות ורואה בעוני הפרה של זכויות אדם. בפועל היא מתרגמת השקפת עולם זו להכשרת עובדים סוציאליים. קרומר נבו: "המצב הנוכחי הוא שלמרות שעו"סים עובדים עם אנשים בעוני, הם לא קבלו מעולם הכשרה ייחודית לנושא זה ולמעשה הם עובדים עם אנשים בעוני מתוך ראייה שמאשימה את העניים ורואה מטרה ב'גמילת האנשים מתלותם ברווחה'. "הקמתי תכנית הכשרה לסטודנטים לעו"ס שרואה בעוני הפרה של זכויות אדם ומחנכת את העו"סים לא רק להיות אמפטיים כלפי אנשים 'חלשים', אלא להיות כועסים על מצבים של אי צדק חברתי".
 
"ההכשרה הייחודית שאנחנו נותנים באוניברסיטת בן-גוריון" מדגישה קרומר-נבו "באה לידי ביטוי גם ביצירה של מודלים חדשים של פרקטיקה בעו"ס עם אנשים החיים בעוני. המודלים האלו פועלים כבר שלוש שנים וזוכים להצלחה רבה מצד המשפחות שאנחנו מטפלים בהם. על בסיס זה החליטו משרד הרווחה, המוסד לביטוח לאומי והג'וינט לאמץ את מודל ההכשרה והעבודה הזו ובחודשים הקרובים עומדת להתחיל תכנית ארצית להכשרת עו"סים לעבודה במסגרת המודלים שפתחנו. זו מהפיכה של ממש בעבודה סוציאלית ובתחום הרווחה עם אנשים בעוני".
 
קרומר-נבו עומדת בראש המרכז הישראלי למחקר איכותני מאז שנת 2006. בשנים 2000-2006 שימשה כרכזת האקדמית שלו. במסגרת זו היא עוסקת בהוראת קורסים מתודולוגיים ובפיתוח שיטות מחקר ביקורתיות, הרואות במחקר עצמו זירה לשינוי חברתי ומדגישות את הסובייקטיביות של החוקרת ושל משתתפי המחקר ("הנחקרים"), כמו אוטו-אתנוגרפיה, מחקרי פעולה משתפים, מחקרים מבוססי קהילה ומתודולוגיות מחקר פמיניסטיות.