$$News and Reports$$

09 אוק' 2013
פרופ' אמיר שגיא מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב הוא הזוכה בפרס החדשנות של ארגון GAA
(
Global Aquaculture Alliance) בחסות חברת Novus International. פרופ' שגיא קיבל את הפרס בכנס GOAL 2013 בפריז שבצרפת, ביום שלישי, ה- 8 באוקטובר 2013.
 
החידוש במחקרו של פרופ' שגיא – הכרוך באפליקציה ביוטכנולוגית חדשנית להפקת אוכלוסיות זכריות בלבד של הסרטן Macrobrachium rosenbergii שחי במים מתוקים באמצעות ביולוגיה מולקולארית – והוא נבחר מבין 16 חידושים יצירתיים שהתמודדו על אותו פרס. שישה-עשר המועמדים עסקו בתשעה זנים של דגים ורכיכות, החיים במים מתוקים ובמים מלוחים והגיעו מ-11 מדינות – אוסטרליה, קנדה, צ'ילה, דנמרק, אקוודור, הודו, ישראל, פרו, קוריאה, טאיוון וארה"ב.
 
כמה מהחידושים עסקו בזנים עצמם, אחרים עסקו בעיצוב משופר של מערכות ייצור, כולל כלובים, בריכות ומערכות רה-צירקולציה. היתר עסקו במערכות איסוף נתונים מבוססות-ענן ובבקרת מחלות.
 
ששת השופטים הכריזו על החידוש של פרופ' שגיא כזוכה בפרס מאחר שהאפליקציה שלו עוסקת במכשול מרכזי בהפקת Macrobrachium rosenbergii – מיון ידני של הסרטנים הצעירים על פי מינם. השופטים סברו שחידוש זה עשוי לתרום להרחבת הייצור של סרטני מים מתוקים ללא שינויים גנטיים או שימוש בהורמונים.
 
"ועדת הפיקוח של GAA ממליצה על חוקרים הראויים לפרס Novus העולמי לחדשנות בחקלאות ימית, כהוקרה בתפקידם של גורמים יצירתיים בהנעת שיפורים מתמידים בחקלאות הימית. הסטנדרטים של BAP עוברים עדכון תקופתי שגרתי כדי לשקף את ההתקדמויות הללו", אמר ד"ר ג'ורג' צ'מברליין, נשיא GAA.
 
פרופ' שגיא, שזכה לנסיעה ממומנת לכנס GOAL  2013, הוצג על-ידי ד"ר פרנסיסקו גומז, המנהל בפועל של יחידת העסקים הימיים בחברתNovus International, שהעניק לו את המדליה ופרס כספי בסך 1000 דולר.
"NOVUS גאה מאד להעניק את חסותה לפרס חדשנות זה", הוסיף פרנסיסקו סאראביה גומז, מנהל בפועל של Novus Aqua. "חקלאות ימית זקוקה לחדשנות על מנת למצות את הפוטנציאל שלה".
 
פרופ' שגיא הוא הנשיא לשעבר של האגודה הבינלאומית להתרבות ופיתוח חסרי חוליות ודיקן לשעבר של הפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. כיום הוא עומד בראש הקתדרה לביוכימיה יישומית ע"ש סידני ולילי אולבאום וחבר סגל המחלקה למדעי החיים, והמכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב. המצאתו הוצגה בפני כ-350 נוכחים בכנס GOAL 2013.
 
הביוטכנולוגיה שמשמשת לייצור אוכלוסיות סרטנים זכריות לחלוטין מסתמכת על 20 שנות מחקר פיזיולוגי ומולקולרי של הבלוטה האנדרוגינית. המחקר של פרופ' שגיא הגיע לשיאו עם גילוי הורמון אנדרוגיני דמוי-אינסולין בסרטנים בעלי עשר רגליים. כיום, טכנולוגיה זו זמינה, לראשונה, עבור מגדלים מסחריים של Macrobrachium rosenbergii בכל העולם.
"היופי בביוטכנולוגיה שלנו הוא שהיא מייצגת את המסחור הראשון של התערבות רנ"א זמנית, ללא שימוש בכימיקלים, בהורמונים או ביצירת שינויים גנטיים", אומר פרופ' שגיא. "כדי לשמר את הצמיחה המואצת שלה, תעשיית החקלאות הימית תצטרך להמשיך להשתמש בפיתוחים מדעיים ובטכנולוגיות חדשניות. אני בטוח שקהילת המחקר והפיתוח עוד תציע אפליקציות רבות נוספות בעתיד הקרוב."
 
הפרס הגלובלי לחדשנות בחקלאות ימית הושק בכנס GOAL 2012 שנערך בבנגקוק, תאילנד, בנובמבר האחרון, על מנת להוקיר את הפרקטיקות החדשניות המתמודדות עם אתגרי הייצור או ממתנות השפעות סביבתיות או חברתיות שליליות בחוות הימיות. הפרס פתוח לכל סוגי החידושים, כולל שימור אזורי ביצות, ניהול הזנה, ניהול איכות מים, צמצום שפכים, צמצום צריכת אנרגיה, הכשרת סגל, יחסים עם הקהילה, רווחת בעלי החיים ובריאות ותזונה.
 
חבר השופטים כלל את צ'מברליין; גומז; דן לי, מתאם הסטנדרטים של BAP; קרייג בראודי, מנהל בפועל של מחקר חקלאות ימית בחברת Novus International; מייקל טלאסטי, מנהל המחקר ב-New England Aquarium; ודון פורצ'ס, קצין חקלאות ימית בכיר ב-Marine Conservation Society. צ'מברליין, טלאסטי ופורצ'ס הם חברי ועדת הפיקוח על התקנים של BAP.