$$News and Reports$$

10 מרץ 2014
מחקר ישראלי-אמריקאי על אלימות בקרב מתבגרים קובע כי גם קורבנות וגם בריונים סובלים. את המחקר ביצעו פרופ' גולן שחר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופ' כריסטופר הנריץ' מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת ג'ורג'יה, ופורסם בכתב העת PREVENTION SCIENCE.
 
אלימות בקרב בני נוער עולה תדיר לכותרות במדיה בארץ וזוהתה זה מכבר כבעיה לאומית ובינלאומית קשה ביותר. ממצאי המחקר החדש שופכים אור חשוב על התופעה: המתבגרים שסובלים הכי הרבה בעקבות אלימות אינם הקורבנות הלא אלימים, או הבריונים האלימים, אלא מתבגרים ששייכים לשתי הקבוצות: הם גם בריונים וגם קורבנות.
 
הפרופסורים שחר והנריץ' ניתחו נתונים שאסף המוסד הלאומי האמריקני לבריאות הילד והתפתחות האדם (NATIONAL INSTITUTE OF CHILD HEALTH AND HUMAN DEVELOPMENT, NICHHD), והועמדו לשימוש פומבי של חוקרים. המדגם כלל 1081 מתבגרים אמריקנים בכיתה ה', עליהם נערך מעקב של שנה, כלומר, כאשר למדו בכיתה ו'. שחר והנריץ' בחנו את המידה שבה בוצעו מעשי אלימות ("בריונות") והאם חשיפה למעשי אלימות ("קורבנות") מנבאים עלייה ברמת הדיכאון של המתבגרים לאורך שנת המעקב. הם מצאו כי המתבגרים שסבלו מהעלייה החדה ביותר ברמות הדיכאון היו אלה שבמהלך לימודיהם בכיתה ה' ביצעו מעשי אלימות רבים וגם סבלו מאלימות רבה. החוקרים גם מצאו, שמתבגרים שכבר בכיתה ה' היו מדוכאים, היו פגיעים במיוחד לפתח דיכאון עתידי (בכיתה ו') אם בכיתה ה' הם גם סבלו מאלימות, ולא רק מדיכאון.
 
על-פי  פרופ' שחר, ממצאי המחקר חשובים הן להבנה בסיסית של תופעת האלימות בבני נוער והן לשם פיתוח תכניות מניעה של אלימות ודיכאון בבני נוער. "יש לכולנו נטייה", אומר פרופ' שחר, "לחלק את העולם לטובים ורעים, חלשים וחזקים, פגיעים וחסונים. בתחום של אלימות בבני נוער, הנטייה הזו מתבטאת בצורך להפריד בין בריונים וקורבנות. אבל ממצאי המחקר מרמזים על כך שהבעיה איננה בריונות או קורבנות, אלא סביבה חברתית אלימה שגורמת למתבגרים 'להחטיף ולחטוף'". באמצעות הדיכאון שלהם, סבור פרופ' שחר, המתבגרים מאותתים למבוגרים על מצוקתם, ומקווים שיקבלו מענה. הבעיה היא שהדיכאון עצמו הופך את המתבגרים לפגיעים במיוחד לתוצאות אלימות, וכך נוצר מעגל שלילי שקשה לשבור אותו.
 
פרופ' שחר ופרופ' הנריץ משתפים פעולה מזה 14 שנים במחקר על מצבי דחק ומצוקה בגיל ההתבגרות, כולל בקרב מתבגרים החשופים לטרור ולאלימות. הם פרסמו מאמרים רבים בכתבי עת מובילים וזכו למענקי מחקר תחרותיים המיועדים לבחון התפתחות מתבגרים בישראל ובארה"ב.