מספר עצות להוראה בשיעורים סינכרוניים
בימים מיוחדים אלה, אנחנו נאלצים להתמודד עם התיווך של מצלמת המחשב והאופי החד-כיווני של הוראה מרחוק. היכולת לחוש את הסטודנטים בזמן אמת בכיתה מתוך המבט שבעיניהם או מחוות הגוף שלהם, נפגעת. נצטרך להסתגל למצב חדש של תקשורת, ולהתאים עצמנו ואת דרך ההוראה שלנו כדי ליצור את ההזדמנות ללמידה וכדי להמשיך בתהליך ההכשרה של הסטודנטים לתוך התחום. הסיטואציה מאתגרת, אך ניתן להתמודד עימה באופן מוצלח יותר אם ניקח על עצמנו את האחריות ללמוד ולכוון את הפעולה שלנו משיעור לשיעור. להלן רשימה של דברים שכדאי להיות מודעים אליהם ומספר עצות שעשויות להועיל לכם בהתמודדות עם האתגר החדש שבפניו אנחנו ניצבים.
לרשותכם עומד גם פורום לדיון ולהיוועצות בין חברי/ות הסגל. שם תוכלו לשתף בהתלבטויות וגם בניסיונות מוצלחים ופחות מוצלחים של ההוראה המקוונת. (נדרשת הזדהות ארגונית)
ידעו אותם לגבי השינוי בשיטת ההוראה. הסבירו להם איך עליהם להיכנס למפגש, וכיצד מומלץ להיערך לשיעור.
אמנם, אתם יושבים מול המחשב והכל נגיש לכם, אבל כדי להימנע ממצבים של בלבול וחוסר התמצאות במהלך השיעור, מוטב לפתוח מראש את הקבצים והחומרים הרלוונטיים כך שיהיו נגישים במעבר בין חלונות או לשיתוף מיידי במערכת הלמידה. במערכת ה-zoom, למשל, לחיצה על כפתור השיתוף (share) מציגה את החלונות הפתוחים על המחשב שלכם, ולפיכך קובץ שנפתח יימצא בקלות רבה יותר. אל תאבדו זמן על חיפוש חומרים בתיקיות שונות או ברשת.
נסו את המערכת לפני השיעור והפעילו את כל הפונקציות והעזרים שתרצו להשתמש בהם במהלך השיעור. ודאו שהכל פועל ושאתם מתמצאים בסביבת הלמידה שאיתה אתם עובדים. אם אפשר, כדאי לתאם ניסוי כלים עם עוזרי ההוראה שישמשו כקהל ויוכלו להסב את תשומת ליבכם לאופן שבו הדברים עובדים וכיצד הם נראים מהצד של הסטודנטים.
במידה שהסטודנטים יתבקשו להציג בעצמם חלקים שונים בשיעור (במסגרת סמינר למשל) כדאי לפתוח סשן של אימון משותף כדי שיכירו את הפונקציות השונות והפעלתן ורמת החשש מהמדיום תקטן.
הסתגלות למערכת חדשה מחייבת אימון מסוים ויצירת תחושה של מוכרות. גם אם השימוש בפעם הראשונה נראה מסורבל בחלק מהדברים, מהר מאוד הם יהפכו אוטומטיים וטבעיים. בקשו גם מהסטודנטים שלכם להיות סבלניים לחידוש.
התחילו לאט ובקטן – אין צורך להפעיל את כל ארסנל הכלים שקיימים במערכת בחצי שעה הראשונה של השיעור. אם אינכם מורגלים בשימוש במערכות מסוג זה, אל תציבו בפני עצמכם מורכבויות הפעלה שיהיה לכם קשה להתמודד איתם. שלבו בהדרגה אמצעים חדשים לאורך השיעורים.
הוראה ולמידה מתרחשים מתוך אינטראקציה. צרו הזדמנויות שונות לבנות את הקשר עם הסטודנטים גם במדיום הווירטואלי. ניתן לבצע פעולות שונות כדי לפתח קשר ומחויבות:
אתם יכולים לבקש מהסטודנטים למלא שאלון/סקר קצר עוד לפני תחילת השיעור כדי לברר עמדות וציפיות, לבדוק את הידע שאיתו הם מגיעים לקורס, או לעורר מחשבה על נושאים רלוונטיים שבהם תדונו
נסו להתייחס באופן אישי לתגובות שאנשים כותבים, ציינו את שמותיהם תוך כדי הדיון
בקבוצות קטנות, כדאי לבקש מהסטודנטים להפעיל את מצלמת הרשת כדי שתוכלו לראות אחד את השני
באינטראקציה פנים-מול-פנים אנו מקבלים משוב מתמיד על הפעולות שאנחנו עושים, לעיתים במבט שמביע חוסר נוחות או שביעות רצון, לעיתים בתנועת יד, לעיתים בחוסר שקט שמתגבר בחדר. בזירה המקוונת הערוצים לקבל משוב כזה מצטמצמים או לפחות משתנים. שני הצדדים לשיחה עשויים לחוש לא-מובנים ולא-נשמעים מספיק. כדי למנוע את חוסר השקט כדאי להגדיר מראש את האופן שבו אתם מצפים מהסטודנטים להשתתף וכיצד אתם מתכננים להגיב. למשל:
בקשו מהסטודנטים להיות במצב של מיקרופון מושתק, ולהפעילו רק עם קבלת רשות הדיבור.
בקשו מהסטודנטים להגיב בצ'ט המלווה את השיעור ולסמן שאלות והבהרות באופן בולט יותר כדי שתוכלו לחזור אליהם בזמן המתאים.
החליטו מתי תרצו להגיב ולהתייחס לשאלות והערות של הסטודנטים: כדאי לרכז את הדברים מעט ולא להגיב באופן מיידי לכל שאלה, אלא לקבוע נקודות זמן להתייחסות ותגובה שלכם. מוטב לעשות זאת כדי לא לקטוע רצף של הסבר ולא להאיץ בכם להגיב לכל שאלה שעולה במהירות שמא הסטודנטים יחששו שפספסתם את שאלתם.
הגדירו אילו תרומות מקדמות מבחינתכם את הדיון – למשל האם תרצו שסטודנטים יגיבו אחד לשני על שאלות שונות תוך כדי השיעור? יש בכך יתרון ברור, אך גם סיכון מסוים של התפתחות שיחות מקבילות שיסיחו את דעתכם ואת דעתם של סטודנטים אחרים בשיעור
חשבו כיצד תרצו שהסטודנטים יגיבו לשאלות שאתם מציגים כדי להימנע מריבוי של תשובות זהות (כולל לשאלות טכניות כמו האם כולם רואים את הנוסחה שכתבתם על הנייר – אין צורך בתגובה מכולם)
השתמשו בהגדרות המערכת כדי להגדיר את חלוקת התפקידים – האם רק אתם בתפקיד המארח (host) ומי יכול לקחת את רשות הדיבור אם תרצו בכך
עליכם להחליט האם השיעור יוקלט ויעלה לאתר הקורס. כדאי להבהיר לסטודנטים את החלטתכם ואת ההיגיון הפדגוגי העומד מאחוריה (כיצד הדברים ישפיעו על תהליך הלימוד שאתם מבקשים לקיים בשיעור).
הבהירו לסטודנטים את המהלך שיתרחש בשיעור, מה תעשו לכל אורכו ומה הם יתבקשו לעשות כך שידעו למה לצפות – מה מטרת השיעור, כיצד הוא יתנהל, אילו פעילויות יתקיימו לאורכו ומהי חלוקת התפקידים ביניכם לאורך השיעור. אם אתם מתכננים לבקש מהם להשתתף בשאלונים או להשתתף בדיון קצר בקבוצות, להגיב בפורום, לכתוב משוב בסוף השיעור או כל פעולה אחרת, כדאי להגדיר את הדברים מראש.
כדי להגביר את רמת המעורבות של הסטודנטים ולבדוק את מידת ההקשבה וההבנה שלהם. הלימוד בצורה מקוונת מעלה תמיד את החשש שהסטודנטים יזלגו מהר לפעילויות אחרות. הבהירו מראש שלאורך השיעור תבקשו מהם להשתתף באמצעים שונים ועליהם לקחת חלק פעיל.
נסו לשלב סקרים שיתנו לכם תמונת מצב מהירה של עמדות/ידע/השתתפות של כל הסטודנטים בקבוצה ולא רק שאלות שבהן המהיר ביותר עונה.
תנו להם זמן לחשוב – בקשו מהם לחשוב זמן מה ורק לאחר מכן סמנו להם שכעת הם יכולים לענות (באמצעות כתיבה בצ'ט למשל).
הציבו שאלות שמחייבות נקיטת עמדה בין שתי אפשרויות למשל. תוכלו לבקש מהסטודנטים הסברים לעמדות השונות ולחזק כך את הדיון תוך כדי השיעור.
מאחר שגם אתם נמצאים בתהליך של לימוד כדאי לבקש מהסטודנטים התייחסות לאופן ההוראה והלימוד והצעות לשיפור – מה עבד טוב יותר מבחינתם ומה הקשה עליהם ללמוד במסגרת השיעור המקוון. ניתן להשתמש בשאלון באתר המודל, או להשתמש בכלים דיגיטליים אחרים – שאלון קצר ב-google form, או שאלה פתוחה ב-menti-meter (ודומיו – polleverywhere, kahoot וכן הלאה).
אורך ההרצאה לא בהכרח קובע, ואין הכרח לעבור מפעילות לפעילות בקצב מסחרר. הגיוון בפעילות ובהוראה יכול להועיל כדי לאפשר צורות שונות של השתתפות למשל, כדי לעורר מחדש את הקשב והעניין, או חשוב מכך, כדי להציע דרכים שונות להמחשה שיקדמו את ההבנה של הסטודנטים; מצד שני מעבר חד כל כמה רגעים עשוי להקשות על הלומדים להסתגל למהלך שאתם מפתחים ועל ההסתגלות למדיום שאיתו אתם עובדים (לוח אלקטרוני, מצגת, כתיבה על דפים, נתונים שונים)
אתם יכולים להשתמש בסביבת הלמידה החדשה כדי ליצור תהליכי למידה קצת שונים – למשל תוכלו לצלם חלק מההרצאה מראש ולבקש מהסטודנטים לצפות ולהגיב עוד לפני השיעור, או תוך כדי השיעור. צילום מראש של מהלך שבו חשוב לשמור על דיוק ורצף יכול לעזור גם לכם וגם לסטודנטים להבין נושא מורכב. תוכלו למשל לנצל את זמן השיעור להצבת שאלות הבנה לאחר הצפייה ולראות כיצד הם מתמודדים איתן בתמיכה שלכם. תוכלו גם להשתמש באפשרויות של עבודה בקבוצות כדי לאפשר לסטודנטים להתמודד עם בעיות משותפות או תרגילים מאתגרים ולצפות באופן שבו הם עושים את הדברים.
בכיתות גדולות, כדאי למנות מישהו שירכז עבור המרצה את השאלות שעולות לאורך הדיון ויוכל לכוון את המרצה במרוכז לשאלות שעלו בשלבים מוקדמים יותר. מוטב לבצע עצירות מוגדרות אחרת לכמה דקות כדי להתייחס לשאלות שעלו.
אפשרות נוספת היא לבקש מהסטודנטים להשתמש באופצייה של raise hand (מופיעה לצד השם של המשתמש שהרים את היד. ניתן לראות את רשימת המשתתפים כשלוחצים על כפתור ה-manage participants בסרגל התחתון). ומדי פעם לעשות עצירות ברצף ההרצאה ולפנות אל כל סטודנט שהרים את היד, לפתוח עבורו את המיקרופון ולאפשר לו לשאול את השאלה.
כאמור, עליכם להסתגל אל סביבת הלמידה ואל השינוי במתכונת ההוראה. גם בסביבה החדשה עלינו להיות מחויבים ללמידה של הסטודנטים ולעשות את המיטב כדי לאפשר הבנה של החומר. בהיעדר הזדמנות למפגשים של פנים-אל-פנים, צרו ערוצים נוספים של תקשורת עם הסטודנטים ונסו לקיים דיאלוג מתמשך גם מחוץ לשיעור.