ציטוט מפורסם של וורן באפט קובע כי 'מה שאפשר ללמוד מההיסטוריה היא שאנשים לא לומדים מההיסטוריה'. טובי ההיסטוריונים עוד מתווכחים בשאלה הזאת, אבל דבר אחד ברור: אם אנשים לא לומדים מההיסטוריה, זה לא כי הם לא יכולים. לא מאמינים? הצטרפו אלינו בלימודי היסטוריה. תתפלאו כמה פעמים ההיסטוריה הופכת לחיונית בתקופה שלנו. קל לחשוב על ההיסטוריה כעל דבר שקרה ונגמר, אבל לפעמים גם דיו יבש יכול לעורר סערות בימינו, ולפעמים, רסיס אבן חרוט בן מאתיים שנה מספק מידע שימושי בעולם העכשווי. מי שצריך תזכורת קיבל כזאת בתקופת הקורונה: כשהאנושות מתמודדת עם משבר חדש ולא מוכר, היא פונה, נואשת, להיסטוריה. זה מה שהוביל את מנכ"ל משרד הבריאות לומר: "עם מגיפות חדשות מתמודדים בשיטות הישנות", רוצה לומר: אנחנו לא יודעים מה לעשות, אז בלית ברירה נעשה את מה שעשו אבות אבותינו. אכן, גם ברפואה, ההיסטוריה היא לא אות מתה!
בעידן שבו מאות אלפי צעירים מחפשים ריגושים בסרטים ובסדרות, אפשר לשכוח שההיסטוריה מלאה באלה. אנחנו פה להזכיר שהאקשן של הפוליטיקה במלחמת העולם השנייה לא נפל בדבר מהאקשן של משחקי הכס, ושסיפור האהבה בין מלך אנגליה אדוארד השלישי לאשתו לא נופל, כנראה, מכל סרט רומנטי שראיתם. בואו לצלול איתנו לסודות העתיקים של האנושות, ולחוות את ההיסטוריה כפי שאנחנו חווים אותה: כחוויה מאלפת, מסעירה ומטלטלת.
מתווה החזרה ללימודים—תשפ"ד, המחלקה להיסטוריה כללית
שנת הלימודים באוניברסיטת בן גוריון תיפתח ביום ראשון ה-31.12. סטודנטיות וסטודנטים רבים עדיין במשרתים במילואים או מפונים מבתיהם ותלמידות ותלמידים נוספים סובלים מהשלכות אחרות של המצב. האוניברסיטה מחויבת לסייע לתלמידים אלה ופרסמה מתווה הכולל הקלות משמעותיות לשנת הלימודים הקרובה (קישור למתווה באתר האוניברסיטה: https://www.bgu.ac.il/standarts/iron-swords/mitve/(.
גם המחלקה להיסטוריה כללית מחויבת לסייע לתלמידים אלה. כל שיעורי המחלקה יוקלטו ויהיו זמינים לתלמידים שלא יוכלו להשתתף בשיעורים. חברי הסגל מצידם יהיו זמינים לשעות קבלה מורחבות על פי דרישות התלמידים על מנת לסייע למשרתי המילואים להשלים את הסמסטר בהצלחה.
ועדה מיוחדת הוקמה במסגרת המחלקה על מנת למצוא פתרונות פרטניים לבעיות שיתעוררו במהלך השנה. תלמידות ותלמידי המחלקה מוזמנים לפנות אליה. חברי הועדה:
ראש המחלקה, ד"ר חנן יורן
yoran@bgu.ac.il
יו"ר ועדת הוראה לתואר ראשון, ד"ר מרב חקלאי
haklaime@bgu.ac.il
יו"ר ועדת הוראה לתואר שני, ד"ר אורי שחר
urisha@bgu.ac.il
רכזת המחלקה, גב' לובה אחונדוב
sluba@bgu.ac.il
הבהרה לגבי מתווה האוניברסיטה
מתווה החזרה ללימודים של האוניברסיטה קובע הקלות שונות לכלל התלמידים, למשרתים במילואים, למפונים ולנפגעים אחרים עקב המצב.
בין השאר ניתנה האפשרות להמיר בכמה קורסים ציון מספרי בציון "עובר", באופן שציון הקורס לא ייחשב בממוצע של התואר. מדובר כמובן בקורסים שהתלמיד השלים בציון עובר. כל הקורסים של המחלקה, כולל קורסי מבוא וסמינרים, נמצאים בקטגוריה זו.
בנוסף לכך משרתי המילואים יוכלו לוותר על כמה קורסים (בהתאם לתקופת השירות). בקטגוריה זו נכללים הקורסים המתקדמים של המחלקה, אך לא קורסי המבוא (כולל "מיומנויות למידה") והסמינרים.
תואר ראשון בהיסטוריה - כל מה שצריך לדעת
סמסטר א
קוד | שם הקורס | מרצה | סוג | נק"ז | סמס | שעות |
127-1-1841 | תחילת תרבות המערב – יוון | פרופ' יוליה אוסטינובה | מבוא | 2 | א | ג' 12-14 |
127-1-2201 | מיתולוגיה יוונית | פרופ' יוליה אוסטינובה | | 2 | א | א' 12-14 |
127-1-0266 | המאה ה-3 לספירה: משברים ותמורות | ד"ר מרב חקלאי | | 2 | א | ג' 10-12 |
127-1-0198 | הדור האחרון של הרפובליקה הרומית | ד"ר מרב חקלאי | | 2 | א | ג' 12-14 |
127-1-0072 | מדרמטורגים לגלדיאטורים: הצגות ותחרויות ביוון וברומא | פרופ' יוליה אוסטינובה | | 2 | א | ג 16-18 |
127-1-1081 | מבוא לימי הביניים המוקדמים | ד"ר עידן שרר | מבוא | 2 | א | ב' 10-12 |
127-1-1551 | ספרד וה-"רקונקיסטה" | ד"ר עידן שרר | | 2 | א | א' 16-18 |
127-1-0236 | אירופה והאסלאם | ד"ר אורי שחר | | 2 | א | ד' 12-14 |
127-1-6081 | מבוא לעת החדשה המוקדמת | פרופ' הלי זמורה | מבוא | 2 | א | ד' 10-12 |
127-1-0185 | המאה העשרים: מבטים על אירועי מפתח בעידן העכשווי, 1914-2001 | ד"ר נתן מרקוס | מבוא | 2 | א | ה' 12-14 |
127-1-0255 | ברית המועצות לאחר סטלין: בנייתה והתפרקותה של האימפריה | ד"ר ולדימיר לוין | | 2 | א | ב' 14-16 |
127-1-0218 | רוסיה או פולין: ארצות מזרח אירופה בין שני אויבים | ד"ר ולדימיר לוין | | 2 | א | ב' 18-20 |
127-1-0216 | חילון ופונדמנטליזם דתי בעולם המודרני | ד"ר חנן יורן | | 2 | א | ד' 10-12 |
127-1-0177 | מלחמה ושלום בהיסטוריה | פרופ' הלי זמורה | | 2 | א | ד' 14-16 |
127-1-0280 | כיבוש אמריקה | ד"ר חנן יורן | | 2 | א | ד' 16-18 |
127-1-0354 127-1-0364 | עבדות בעולם הרומי | ד"ר מרב חקלאי | סמינר | 2+2 | א+ב | ב' 16-18 |
127-1-0374 127-1-0384 | אדוארד ה-3, מלך אנגליה: פוליטיקה, חברה ומלחמה באנגליה במאה ה-14 | ד"ר עידן שרר | סמינר | 2+2 | א+ב | א' 14-16 |
127-1-0196 | מקיאוולי: בין היסטוריה לפוליטיקה | פרופ' הלי זמורה | סמינר
| 2+2 | א+ב | ב' 10-12
|
סמסטר ב
קוד | שם הקורס | מרצה | סוג | נק"ז | סמס | שעות |
127-1-1961 | תחילת תרבות המערב – רומא | ד"ר מרב חקלאי | מבוא | 2 | ב | ג' 12-14 |
127-1-0137 | מסחר בין רומא למזרח | ד"ר מרב חקלאי | | 2 | ב | ג' 10-12 |
127-1-1091 | מבוא לימי הביניים בשיאם | ד"ר אורי שחר | מבוא | 2 | ב | ב' 10-12 |
127-1-0380 | לואי "הקדוש" ומסע הצלב השמיני: חברה, פוליטיקה ומלחמה בצרפת בימי הביניים | ד"ר עידן שרר | | 2 | ב | א' 16-18 |
127-1-0149 | אבירים, רובים ותותחים, מהפיכה צבאית באירופה, 1300-1700 | ד"ר עידן שרר | | 2 | ב | ב' 8-10 |
127-1-0330 | פולחן מריה הקדושה בימי הביניים | ד"ר אורי שחר | | 2 | ב | ג' 12-14 |
127-1-0404 | אין דמוקרטיה בלי אקדמיה: הולדת האוניברסיטה וראשית מדינת הלאום There is no Democracy without Academy: On the University and the birth of Nation States | ד"ר אורי שחר | אנגלית | 2 | ב | ג' 16-18 |
127-1-6091 | מבוא לעת החדשה המאוחרת | פרופ' רות ג'יניאו | מבוא | 2 | ב | ד' 10-12 |
127-1-0432 | גזע, הגירה ופוליטיקה באמריקות | ד"ר יעל מבט | | 2 | ב | ב' 12-14 |
127-1-0042
| זהויות תרבותיות,
לאומיות, ואתניות בסין במאה ה - 20
| ד"ר עודד אבט
| | 2
| ב
| א' 10-12
|
127-1-0231
| סין והמערב בעת המודרנית
| ד"ר עודד אבט
| | 2
| ב
| א' 14-16
|
127-1-0452 | משיחיות, מילינאריות וצמיחת הימין בפונדמנטליסטי באמריקות | ד"ר יעל מבט | | 2 | ב | ב' 14-16 |
127-1-0394 | דמוקרטיה: גלגוליו ההיסטוריים של משטר מוזר | פרופ' הלי זמורה | | 2 | ב | ד' 10-12 |
127-1-0052 | היסטוריה אינטלקטואלית של אירופה מהרנסאנס עד הנאורות | ד"ר חנן יורן | | 2 | ב | ד' 12-14 |
127-1-0443 | גרמניה בימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת | פרופ' הלי זמורה | | 2 | ב | ד' 14-16 |
127-1-0341 | אינטלקטואלים וכוח במאה ה-16 | ד"ר חנן יורן | | 2 | ב | ד' 16-18 |
127-1-0164 | חקירות פליליות: בריטניה, צרפת והאימפריות שלהן באסיה ובאפריקה | פרופ' רות ג'יניאו | סמינר
| 4 | ב | ה' 10-14
|
הלימודים במחלקה מתמקדים בהיסטוריה של תרבויות אירופה מימי יוון ורומא ועד ימינו, ובמפגשים של תרבויות אלה עם העולם הרחב. מטרת הלימודים היא להקנות לתלמידים ידע היסטורי מקיף ולהעניק להם מושגים וכלים מתודיים להבנה, ניתוח ומחקר היסטוריים. המחלקה מעודדת גישה בין תחומית ושיתוף פעולה עם מחלקות אחרות בפקולטה למדעי הרוח והחברה.
תכנית הלימודים מציעה מגוון קורסים ברמות שונות העוסקים בהיבטים פוליטיים, אינטלקטואליים, חברתיים, תרבותיים וכלכליים של ההיסטוריה האירופית, ופורשת בפני התלמידים סוגיות מרכזיות העומדות במוקד המחקר ההיסטורי העכשווי.
במחלקה להיסטוריה כללית קיימות שלוש תכניות:
- תכנית דו-מחלקתית
- תכנית מחלקה ראשית
- חטיבת לימודים מורחבת
תכנית דו - מחלקתית | תכנית ראשי + חטיבה |
אפשרות 1 מחלקה א' 54 נק"ז מחלקה ב' 54 נק"ז לימודי בחירה 12 נק"ז ------------ סה"כ 120 נק"ז אפשרות 2
מחלקה א' 54 נק"ז לימודים רב תחומיים במדעי הרוח והחברה 56 נק"ז לימודי בחירה 10 נק"ז ------------ סה"כ 120 נק"ז לימודי חובה כלליים
אנגלית או צרפתית 2 נק"ז
| מחלקה הראשית 80 נק"ז לימודי חטיבה 28 נק"ז לימודי בחירה 12 נק"ז -----------
סה"כ 120 נק"ז לימודי חובה כלליים
אנגלית או צרפתית 2 נק"ז ------------
|
מדור ראשון | מבוא קורסים מתקדמים | 4 נק"ז 12 נק"ז |
מדור שני | מבוא קורסים מתקדמים | 4 נק"ז 10 נק"ז |
מדור שלישי | מבוא קורסים מתקדמים | 4 נק"ז 8 נק"ז |
קורסים נוספים | המאה העשרים מיומנויות היסטוריות | 2 נק"ז 2 נק"ז |
סמינרים | יש לבחור שני סמינרים בשניים מהמדורים | 8 נק"ז
|
סטודנט יכול להתקבל לתכנית מחלקה ראשית רק לאחר סיום שנת לימודיו הראשונה ולאחר שהשיג ממוצע ציונים העומד על 80 לפחות בכל המבואות ובאישור יו"ר ועדת הוראה. התכנית מבוססת על התכנית הדו-מחלקתית (של 54 נק"ז) בתוספת של 26 נק"ז.
המבנה המוצע של הלימודים (משנה ב') הוא כדלקמן:
תוכנית לימודים | נושא | מספר נקודות זכות |
מדור ראשון | קורסים מתקדמים | 20 נק"ז |
מדור שני | קורסים מתקדמים | 16 נק"ז |
מדור שלישי | קורסים מתקדמים | 16 נק"ז |
סמינרים | סה"כ שלושה סמינרים | 12 נק"ז |
*ניתן ללמוד סמינר בכל מדור או שני סמינרים במדור ראשון וסמינר אחד במדור שני.
הלומדים בתכנית זו יבחרו בשניים מתוך שלושת מדורי הלימודים לפי הפירוט הבא:
תוכנית לימודים | נושא | מספר נקודות זכות |
מדור ראשון | מבוא קורסים מתקדמים סמינר | 4 נק"ז 8 נק"ז 4 נק"ז |
מדור שני | מבוא קורסים מתקדמים | 4 נק"ז 8 נק"ז
|
שפות עתיקות: ניתן ללמוד יוונית עתיקה או לטינית בהיקף של 8 נק"ז.
4 נק"ז ייחשבו במקום קורסים מתקדמים בעת העתיקה או בימה"ב.
4 נק"ז הנותרות יועברו ללימודים כלליים.
שפות אירופאיות מודרניות:
4 נק"ז מתחילים יילמדו במסגרת לימודים כלליים.
עד 4 נק"ז מתקדמים יוכרו כקורסים מתקדמים במדור העת החדשה.
152-1-1061
| יוונית עתיקה למתחילים | ד"ר נורית שובל-דודאי | שפות | 4+4 | שנתי | ב-ה 10-12 |
152-1-1041 | לטינית למתחילים | ד"ר נורית שובל דודאי | שפות | 4+4 | שנתי | ב-ה 12-14
|
לימודי היוונית העתיקה משיקים לתחומי דעת רבים. דת ומיתולוגיה, פילוסופיה, רטוריקה, ספרות מופת ואמנות יוון, מהווים יסודות חשובים במחקרם. לתרגומי המקרא ולספרי הברית החדשה שנכתבו יוונית חשיבות רבה בחקר תולדות עם ישראל וראשית הנצרות תחת שלטון יוון ורומי. חקר המגילות ולימודי ארכאולוגיה בארץ ישראל בתקופה ההלניסטית והרומית מלווים במטבעות, כתובות, ופפירוסים כתובים יוונית.
מלבד לימוד השפה כפתח לעולם העשיר של תרבות יוון הקלאסית, תסייע רכישת השפה היוונית בידי הלומד ככלי לניתוח מבנים לשוניים גם בשפות אחרות.
לימוד השפה הלטינית מהווה נדבך חשוב בתולדות התרבות האירופית מן העת העתיקה ועד ימינו. יצירות המופת של מחברי העת העתיקה הן הבסיס הספרותי וההגותי אשר עליו התבססו מלומדים בתקופת הרנסאנס ובעת החדשה במגוון תחומי מחקר במדעים המדויקים, ובמדעי הרוח והחברה. רטוריקה, היסטוריה ופילוסופיה, ארכיטקטורה ואמנות, רפואה, חוק ומשפט, מסתייעים בלימוד השפה והתרבות הרומית. ארץ ישראל נשלטה משך תקופה של אלף שנים על ידי שלטון יווני ורומי ותולדות היהודים והנוצרים, לימודי מקרא, תלמוד וארכאולוגיה של התקופות ההלניסטית, הרומית והביזנטית, כרוכים בלימוד הלשונות הקלאסיות. רכישת מיומנות במבנה השפה הלטינית ובאוצר המילים שלה תאפשר הבנה טובה יותר של רבות משפות אירופה ותקל את לימוד השפות הרומניות אשר התפתחו ממנה.
* 4 נק"ז ייחשבו במקום קורסים מתקדמים בעת העתיקה או בימה"ב, 4 נק"ז הנותרות יועברו ללימודים כלליים.
סטודנטים/יות מצטיינים/ות בסוף השנה השנייה של התואר הראשון במחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בן גוריון, שהשלימו 75% ממכסת הלימודים לתואר, יוכלו להגיש מועמדות להתקבל למסלול המואץ לתואר שני. הלומדים/ות במסלול זה יקבלו פטור מקורסים מתקדמים בהיקף של עד 8 נק"ז וישלימו את לימודי התואר הראשון במהלך השנה שלישית. במקביל הם/ן יתחילו את תכנית הלימודים לתואר שני במחלקה וישלימו אותה בשנתם/ן הרביעית.
תנאי הקבלה למסלול המואץ:
· ממוצע מצטבר של 87 ומעלה, הנמנה על 20% הגבוהים במחזור.
· ראיון קבלה אצל יו"ר ועדת ההוראה לתואר שני.