עורך תוכן




​שני ב​​​​​ן חור​

הדבר הראשון שצריך לעשות כשמתחילים ללמוד היסטוריה זה לשבור את כל המיתוסים: במהלך הלימודים לא תזכרו תאריכים, לא תלמדו רק על המערב, לא תשמעו סיפורים ישנים ולא תשננו שמות של קרבות.
אתם ואתן כן תלמדו על גמישות מחשבתית, תבחנו מגמות כלכליות ותרבותיות, ותבינו לעומק אנשים וחברות. יש רק מיתוס אחד נכון לגביי לימודים להיסטוריה – זה יעזור לכם ולכן להבין טוב יותר את העולם המודרני.

בזכות המחלקה להיסטוריה כללית באונבירסיטת בן גוריון, אני עומדת במקום בו אני נמצאת כיום. הטווח נושאים שהמחלקה מציעה איפשר לי לחקור את תחומי העניין שלי באופן שלא היה מתאפשר באף מחלקה אחרת. באיזה עוד מחלקה אפשר ללמוד גם על כלכלה, פוליטיקה יחסים בין לאומיים ומגדר? באיזה עוד מחלקה אפשר לחקור ולכתוב על פולמוסים יהודיים בימי הביניים, נשים בקומונה הפריזאית וקלוניאליזם בריטי בקניה? והכל בעזרת ההדרכה הצמודה של מרצים מצויינים, שבאמת ובתמים ירצו לעזור לכם ולכן וללוות אתכם ואתכן בכל צעד בדרך.

הלימודים במחלקה היוו לי בסיס נרחב של ידע שעזר לי בתואר השני באוניברסיטת מלבורן שם למדתי לימודי פיתוח בינאלומי. כשהם לימדו על חוסר שיוויון נזכרתי בשיעורים על קולוניאליזם, כשהם לימדו על מודרניזציה נזכרתי במהפכה התעשייתית, וכשהם לימדו על מלחמות ופיוס נזכרתי בתאודוריך הגדול.

כיום, אני מנהלת פיתוח משאבים במגזר השלישי. אני משתמשים בכלים אנלטיים (תודה לקורס לטינית) והומנים (תודה לכל הקורסים האחרים) כדי להחזיר לחברה. אז לסיכום, כן, לגמריי יש מה לעשות עם תואר היסטוריה בחיים, וגם להנות על הדרך. ​​​



אלינור סוקל

שמי, אלינור סוקל, לומדת תואר שני בלימודי גרונטולוגיה, בוגרת תואר ראשון דו מחלקתי, במחלקה להיסטוריה כללית ובמחלקה לחינוך. בחרתי ללמוד היסטוריה מתוך סקרנות ועניין, לא מתוך פרקטיקה או דרך מקצועית אליה שאפתי.במשך שלוש השנים לתואר, למדתי, חקרתי, קראתי וגיליתי מתוך סקרנות ואהבה זו להיסטוריה. למרות שלא הגעתי לתואר בשאיפה לקבל כלים פרקטיים כלשהם במחלקה להיסטוריה, כעת לאחר שלוש שנים אני יכולה להעיד שלא כך היה הדבר.במחלקה להיסטוריה כללית למדתי להסתכל על כל סיטואציה בצורה רחבה, ולהבין את החשיבות הרבה ביכולת לראות נקודות מבט שונות של אותה הסיטואציה. למדתי כי לכל דבר סיבה וגורם, וכי חשוב לחקור לעומק את אלו, לפני שמקבלים החלטות חותכות, לגבי כל דבר בחיים.למדתי תפיסות היסטוריות, אשר לתפיסתי קשורות בצורה חד-משמעתית לאנושיות וצורת חשיבה יום-יומית. למדתי את החשיבות הרבה בהבנת הצד האחר, את המניעים למעשיו ומחשבותיו. למדתי להכיר את המורכבות הקיימת בכל מאורע אנושי. כל אלה אמנם אינם מתקשרים בצורה ישירה לכלים פרקטיים בהם עושה אני שימוש בחיי היום יום שלי, אך הם מתקשרים בצורה ישירה למי שאני כאלינור, למה שאני מייצגת ולצורת ההתנהלות והאינטראקציה הבין-אישית, אותה אני מקיימת עם אנשים באופן יום-יומי.המחלקה להיסטוריה כללית העניקה לי צורות חשיבה חדשות, אשר אלו מלוות אותי בכל פעולה שלי בעבודה.בעברי הייתי מנהלת צוות בפר"ח, משמעות דבר זה היא קשרים בין-אישיים, סיפורי חיים אישיים שפעמים רבות מאוד מורכבים ובעלי רבדים רבים. בעבודה זו הייתי חייבת לגלות חשיבה מעמיקה, תפיסה רחבה של הסיטואציה, התחשבות בצד האחר והבנתו.  

כיום אני עובדת בתכנית קהילתית בשכונה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך בלוד. שגם בתפקיד זה נדרשת אני לגלות חשיבה מעמיקה, להכיר את ההיסטוריה והנרטיב של תושבי השכונה, ולהבין את צורת ה​תנהלותם והקשריה הרחבים יותר. ​כלים פרקטיים אלה הם הדברים שלמדתי ורכשתי במחלקה להיסטוריה; הכלים להפוך להיות אדם אמפתי ורגיש, בעל חשיבה מורכבת שאינה מקבלת את הדברים כמובן מאליו, אלא דורשת לחקור, להבין, לברר ולהעניק לעצמי ולסובבים אותי, תמונה מלאה ורחבה של הסיטואציות. 

מקווה שזה יסייע לגיוס סטודנטים, ומקווה שרבים נוספים יזכו לחוות את המחלקה להיסטוריה כללית, כפי שאני חוויתי אותה!​

​​

עומר גליקמן

​במחלקה להיסטוריה כללית למדתי שהמציאות שאנחנו חיים בה כיום, שנראית ברורה מאליה, היא למעשה רחוקה מלהיות כזו. החברות והמדינות שבהן אנחנו חיים, המערכת הכלכלית שלנו ואפילו הרעיונות שלנו - כל אלו הגיעו אלינו בתהליכים ארוכים שעדיין נמשכים. אנחנו בעצמינו לוקחים חלק בתהליכים האלו, וככל שאנחנו מבינים אותם טוב יותר, כך אנחנו מצויידים טוב יותר להתמודד איתם. הלימודים חידדו את היכולת שלי להתבונן במה שנראה מובן מאליו להטיל בו ספק, לנתח אותו ולהבין את המורכבות שלו. כך ראיית העולם שלי קיבלה מימד נוסף, שעוזר לי להבין תהליכים ומורכבויות בעבודה ובחיים בכלל. ​


נעמה כהן​

לפני שמתחילים ללמוד באוניברסיטה, קשה לדעת מה באמת רוצים, מה הכי יעניין או יקדם. נרשמתי ללימודים במחלקה להיסטוריה כללית במקרה, כחטיבה (25% מהתואר), כי מה שרציתי ללמוד (תקשורת ולימודי ישראל) הצטבר ל75% בלבד. בסופו של דבר הרחבתי את החטיבה למחלקה (50%), והיום אני מסיימת תואר שני ומתכוונת להמשיך לדוקטורט בהיסטוריה. הלימודים במחלקה להיסטוריה כללית העשירו אותי בצורה בלתי רגילה ופתחו לי את הראש בכל מובן אפשרי – איך אני מסתכלת ומפרשת את העולם שסביבי מחד, ומה אני רוצה לעשות בעולם הזה מאידך. נהנתי ללמוד מחוקרים שאוהבים כל כך את עולם המחקר וההיסטוריה, מסתבר שזה מדבק.​

​​


תמר רוטמן​

הגעתי אל המחלקה להיסטוריה כללית באוניברסיטת בן גוריון באוקטובר 2007 כשהתחלתי את לימודי התואר הראשון שלי (במסלול משולב של היסטוריה ותולדות האמנות) ונפרדתי ממנה ב-2019, כשסיימתי בהצלחה את לימודי הדוקטורט שלי בהיסטוריה של ימי הביניים המוקדמים. חקר העבר תמיד עניין אותי: רציתי להכיר ולדעת יותר על חברות עתיקות יותר ופחות, להבין כיצד הן פועלות, מה התהליכים התרבותיים והחברתיים שהניעו וממשיכים להניע את גלגלי ההיסטוריה, ובתוך כך – להבין את העולם שבו אנחנו חיות היום ואת ההקשרים השונים בהם מתרחשים שלל אירועים. בזכות הלימודים במחלקה והדיאלוג המתמשך עם המרצים והמרצות, שפתחו בפניי שלל אופקים ופרספקטיבות לבחינת קורותיה של האנושות, למדתי כיצד לגשת למקורות, להצליב מידע, לקרוא ולבחון בצורה ביקורתית את העבר ואת ההווה. כל אלה הניחו את אבני היסוד לפעילותי היום הן כאשת אקדמיה והן כפעילה פמיניסטית. כיום אני פוסט-דוקטורנטית במחלקה להיסטוריה כללית באוניברסיטת בר אילן ועובדת על הספר הראשון שלי, המבוסס על עבודת הדוקטורט שלי. בשנת הלימודים הבאה אחלק את זמני בין השתלמות מחקר במרכז לחקר המרות דת באוניברסיטת בן גוריון לבין השתלמות פוסט-דוקטורט כעמיתת פולברייט באוניברסיטת קולומוביה בניו יורק. לצד פעילותי האקדמית, אני גם עורכת וכותבת את הפמיניסט.ית, מגזין מקוון המתפרסם פעמיים בחודש ובכל חודש עוסק בסוגייה רחבה אחרת ממגוון זוויות והקשרים פמיניסטים במטרה להציג תמונת מציאות מורכבת, מגוונת ורחבה ולהנגיש ידע לקהל הרחב. הכישורים השונים שרכשתי במהלך שנותיי במחלקה להיסטוריה כללית – חשיבה ביקורתית, היכולת לשים תופעות בהקשרים חברתיים, תרבותיים, פוליטיים והיסטוריים מגוונים, כישורי המחקר והניתוח, החיפוש אחר מגוון מקורות וקריאתם בצורה ביקורתית וכמובן, כישורי הכתיבה – הם התשתית שמאפשרת לי כיום לעסוק ביצירת תוכן והפצתו.​

​​אלון דר.jpg

​אלון דר​

"את התואר הראשון שלי עשיתי במחלקה להיסטוריה כללית באוניברסיטת בן-גוריון במסלול הדו-חוגי. הלימודים במחלקה היו בשבילי חווייה מעשירה, הן מהבחינה המקצועית והן מהבחינה האישית\חברתית. 

הרבה בזכות הלימודים במחלקה פיתחתי חיבה וסקרנות מיוחדת לימי- הביניים, והיום אני נמצא במהלך כתיבת דוקטוראט בנושא, כחלק מלימודיי באוניברסיטת ליידן (הולנד). הידע שרכשתי במהלך השיעורים במחלקה להיסטוריה כללית בבן-גוריון, ויותר מזה- הדיונים והשיחות עם המרצים והמרצות, הם חלק משמעותי בהיסטוריון שאני היום. 

מעבר לרמה המקצועית הגבוהה, המחלקה מצטיינת בחומר אנושי נפלא, החל באנשי ונשות הסגל האקדמי והאדמינסטרטיבי, וכלה בסטודנטיות ובסטודנטים. פגשתי במחלקה רבים מחבריי וחברותיי הטובות ביותר, שהםן חלק בלתי נפרד מחיי עד היום, שנים לאחר סיום התואר הראשון, ואני שומר על קשר גם אנשי ונשות סגל במחלקה."

אלון דר, אוניברסיטת ליידן. 

https://www.universiteitleiden.nl/en/staffmembers/alon-dar#tab-1  



​אלכסנדרה סלניקוב

כאשר התחלתי ללמוד בתואר ראשון פוליטיקה וממשל לא העליתי בדעתי שאשאר באוניברסיטה לעוד כמה שנים נוספות, במיוחד לא בתואר שני בהיסטוריה (למרות שתמיד אהבתי מקצוע זה). בשנה ג' בפו"ם הכרתי מרצה במסגרת קורס כללי בהיסטוריה ששינה את תוכניותיי לשנים הקרובות: תוך שנה שיפרתי את הציונים שלי משמעותית כי הדבר היחיד שעניין אותי הוא להתקבל לתואר שני במחלקה להיסטוריה כללית.

במהלך 4 שנות לימודיי בתואר M.A למדתי רבות – על העבר, ההווה והעתיד ובעיקר על עצמי. הכרתי אנשים מעניינים בארץ ובחו"ל, הייתי עוזרת הוראה, השתתפתי במחקר, בכנסים ומפגשים שונים, הרחבתי את תחומיי העניין שלי ובעיקר למדתי לא לוותר. כתיבה אקדמית לא הייתה הצד החזק שלי אבל הודות לעזרתם של מרצים וחברים מהמחלקה, העבודה הקשה השתלמה מאוד. הכלים שרכשתי במהלך הלימודים מסייעים לי גם אחרי סיום התואר. היום אני עובדת בחברת מחשבים במרכז ובהדרגה מתקדמת בסולם המקצועי הודות לכישורים האנליטיים שרכשתי במהלך התואר.

הלימודים במחלקה להיסטוריה כללית היו חוויה מרתקת, מעשירה, מאתגרת ומעצבת ובשמחה רבה הייתי עוברת את כל זה שוב.



​טל ​

כשנרשמתי ללימודי תואר שני בהיסטוריה זה היה מתוך עניין (כי בגדול כבר היה לי מקצוע בתחום השיווק), והקורסים אכן היו מעניינים. על השאלה "מה עושים עם תואר שני בהיסטוריה" לא ידעתי לענות אז, כי לא ידעתי גם מה לעשות עם התואר הראשון שלי (במדע המדינה). אבל אז הגיע הזמן לכתוב את התזה - אחד הפרויקטים הגדולים והמאתגרים שהיו לי בחיים. בשלב מסוים במהלך הדרך אחדים מלקוחותיי הסבו את תשומת לבי לכך שהכתיבה שלי נעשתה מקצועית וורסטילית יותר, ורבים מהם העלו את תחומי האחריות שלי. הם חשבו שחל אצלי שיפור מקצועי, וזה אולי נכון, אבל למעשה התמקצעתי בלהיות היסטוריון - פשוט יישמתי כללים שעבדתי עליהם עם המנחה שלי במסגרת התזה.

בין המיומנויות הנרכשות בתואר שני מחקרי בהיסטוריה הן כתיבה אובייקטיבית, עניינית ובעיקר תקינה; יכולת לימוד עצמאית (דבר שימושי לחיים); הסקת מסקנות שניתן להצדיק על-בסיס נתונים; קפדנות פדנטית; התמודדות עם מאגרי מידע עצומים ועם טקסטים קשים לפענוח (או מאוד משעממים – גיליתי שזה שימושי מאוד כשנאלצתי להתמודד עם מס הכנסה).

לכן בעיניי השאלה היא לא מה עושים עם תואר שני בהיסטוריה, אלא אלו מיומנויות נרכשות במהלך הלימודים. בחוויה שלי אלו מיומנויות פרקטיות לחלוטין.