גיל פלג

גיל פלג

אוניברסיטה:

אוניברסיטת בן-גוריון

מחלקה:

הפקולטה לניהול

נושא המחקר:
מתן תרומות והתנדבות בעולם המערבי​
​                                                                          

 

תקציר המחקר:

Individuals might try to brand themselves as pro-social by donating money or time. It is clear that for such a branding process to be successful, these donations must aid the beneficiaries. In this work, we posit that the donor's self-sacrifice plays an important role in gaining social recognition even though the self-sacrifice per se has no economic value as far as the beneficiary is concerned. As a result, there might be cases where donors are inefficiently putting effort into their actions, but the outcome is not necessarily meaningful for the beneficiaries. In other cases, efficient donations may not gain the intended recognition from society.

We propose a conceptual framework that is based on the individual’s social reputation that captures such a potential pitfall by the inclusion of self-sacrifice, in addition to donations of time or money. Using a choice-based conjoint experiment, we support this assertion and the differences in social recognition between monetary donations and volunteering work that are derived from this framework. Our findings can be useful for non-profit organizations in their fundraising activities and in communications with potential donors and volunteers.​

ביוגרפיה:

גיל פלג, דוקטורנט לשיווק בפקולטה לניהול של אוניברסיטת בן גוריון, חוקר השפעות חברתיות של תדמית חברתית. גיל נולד וגדל בקיבוץ גבולות, בנגב המערבי, שם הכיר את בן זוגו, יואב ופועל לקידום קבלתם החברתית של בני הקהילה ההומו-לסבית. במהלך השנים הוביל פעילות התנדבותית ענפה בנושאים אלה החל מהקמת קבוצה תמיכה להורים לבני הקהילה, המשך בפעילויות חברתיות-חינוכיות בבתי הספר באזורו וכלה בהדרכת בני נוער בהתמודדותם עם נטיה מינית או מגדרית שונה. מחקרו הנוכחי בוחן כיצד החברה מעריכה תרומות והתנדבות והשפעת הערכה זו על התנהגותם של תורמים ומתנדבים. בעתיד, מתכנן להמשיך במחקרו ולתרום להבנת תפקידה של התדמית בבחירת אופן התרומה, התנדבות או תרומה כספית, ובכך לייעל, ולו במעט, את גיוס המשאבים והגדלת ההשפעה של תרומות והתנדבות על נתרמים.
 ​