פעילות קידומטיקה לנוער, המועדון המתמטי למצוינות ויצירתיות
פעילות קידומטיקה לנוער מתקיימת פעמיים בשבוע, בשעות אחר הצהריים, בין השעות 16:30 עד 19:30, בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.
פעילות אקדמית:
- התלמידים מחולקים ל-22 קבוצות, על פי גיל, יכולת ומשך השהות ב"קידומטיקה". ישנן קבוצות מתחילים, מתקדמים ומצטיינים ביותר הנקראים "הנבחרת".
- כל מפגש, מחולק לשתי סדנאות המתמקדות בקורסים מתמטיים (פירוט בהמשך). את הסדנאות מעבירים מתמטיקאים מומחים בתחומם. המרצים עוברים ברוטציה בין הקבוצות על מנת לחשוף את התלמידים למרב הנושאים.
לכל קבוצה מוצמד חונך, סטודנט באוניברסיטה במקצוע עתיר מתמטיקה, אשר מלווה את הקבוצה כל העת, עוזר לתלמידים, מגבה את המרצים ונמצא בקשר עם ההורים.
- הקורסים הניתנים בסדנאות: אופטימיזציה; המסתברות; גיאומטריה קומבינטורית; ממציאנות; גיאומטריה ככלי לפיתוח ראייה מרחבית; קבוצות אינסופיות, לוגיקה, שברים פשוטים (סדרות פאריי); פיתוח אלגוריתמיקה, ותפישה כמותית; בעיות מילוליות; שילוב הנדסה ואלגברה; תורת המספרים; רובוטיקה; מעבדה אלגברית; חשיבה ביקורתית; אסטרטגיה לפתרון בעיות; משחקי חשיבה נתמכי מתמטיקה; סדרות ודגמים; יישומי תורת המספרים ומערכת צירים .
ימי פעילות מיוחדים וסיורים בדגש מדעי חברתי:
- אחת לחמישה שבועות מתקיימים ימי פעילות ובהן תחרויות אישיות וקבוצתיות, הרצאות אורח ועוד.
- בסוף שנת הלימודים מתקיים סיור לימודי בדגש מדעי חברתי, עבור כל קבוצת גיל.
מחקר מדעי:
עבודות מחקר מדעיות העוסקות בדרכי למידה והוראה במועדון, מתבצעות על-ידי דוקטורנטיות של המחלקה להוראת המדעים, באוניברסיטת בן גוריון. העבודות תורמות לפיתוח סביבת העבודה והתכנים בלימוד תלמידים מוכשרים:
- ד"ר טליה גילת, נושא המחקר: "פיתוח חשיבה יצירתית ליישום בחיים האמתיים, באמצעות מודלים מתמטיים, בקרב תלמידים מוכשרים בחברה רב-תרבותית".
- גב' ילנה פורטנוב-נאמן, נושא המחקר:" פיתוח חשיבה אסטרטגית דרך לימוד ישיר של תלמידי קידומטיקה בגילאי 11-14".
- גב' אודליה עוזיאל, נושא המחקר:" מאפיינים קוגניטיביים ורגשיים של תלמידים צעירים ומוכשרים בגילאי 9-10, בתוכנית קידומטיקה".
נושאי ההוראה ופירוט התכנים:
נושא הוראה | פירוט |
אופטימיזציה | טיפול במסד נתונים , פיתוח אסטרטגיות לניתוח ממצאים והסקת מסקנות. |
הסתברות | פיתוח חשיבה הסתברותית, תוך כדי הכרת מושגים מרכזיים בתחום (מרחב מדגם, חוק המספרים הגדולים ועוד). |
גיאומטריה קומבינטורית | |
ממציאנות | פיתוח מחשבה מקורית והמצאתית, פיתוח הדמיון ומתן כלים להמצאות בתחומים שונים |
גיאומטריה ככלי לפיתוח ראייה מרחבית | פיתוח מחשבה וראייה מרחבית תלת ממידית. קומבינטורית. |
קבוצות אינסופיות, לוגיקה, שברים פשוטים (סדרות פאריי). | פיתוח חוש מספרי וחשיפת התלמידים לשיטות שאינן נלמדות במסגרת בית הספר. |
פיתוח אלגוריתמיקה, ותפישה כמותית; בעיות מילוליות, שילוב הנדסה ואלגברה | החוקיות בהתפתחות סדרות מסוגים שונים, בנית אלגוריתמים לאסטרטגיה מנצחת ומציאת חוקיות, ותכונות המספרים |
תורת המספרים | פיתוח חשיבה מתמטית מופשטת תוך התייחסות לתכונות מתמטיות של קבוצות מספרים והיחסים ביניהם. |
קומבינטוריקה ורובוטיקה | |
לוגיקה | פיתוח חשיבה לוגית תוך מתן דוגמאות מחיי היום יום ועיגון מתמטי: דוברי אמת ושקרנים; המטבע המזויף- בעיות שקילה. |
מעבדה אלגברית | פיתוח תפיסה תבניתית, מיומנויות, מניפולציות וטכניקה ואינטואיציה אלגברית. |
חשיבה ביקורתית | פיתוח חשיבה ביקורתית, ניתוח דוגמאות מחיי היום יום ופיתוח אינטואיציה הסתברותית. |
אסטרטגיה לפתרון בעיות | פתרון בעיות אתגריות ויכולת ניתוח מצבים לא שגרתיים. |
משחקי חשיבה נתמכי מתמטיקה | בניית אסטרטגיות ניצחון במשחקי מטרה. |
סדרות ודגמים מתמטיים | סדרות ודגמים מתמטיים ומודלים מתמטיים בחיי היום יום, הכללות מתמטיות. |
יישומי תורת המספרים; מבנים מתמטיים; מערכת הצירים | יישומי תורת המספרים: סמני התחלקות, חשיבה כמותית, שיטות הברירה, וגם שיטת השלילה.
מבנים מתמטיים: חוקיות במספרים, אוספים וצורות, סדרות.
מערכת הצירים: הצגה גרפים אלגברית |