ציטוט מפורסם של וורן באפט קובע כי 'מה שאפשר ללמוד מההיסטוריה היא שאנשים לא לומדים מההיסטוריה'. טובי ההיסטוריונים עוד מתווכחים בשאלה הזאת, אבל דבר אחד ברור: אם אנשים לא לומדים מההיסטוריה, זה לא כי הם לא יכולים. לא מאמינים? הצטרפו אלינו בלימודי היסטוריה. תתפלאו כמה פעמים ההיסטוריה הופכת לחיונית בתקופה שלנו. קל לחשוב על ההיסטוריה כעל דבר שקרה ונגמר, אבל לפעמים גם דיו יבש יכול לעורר סערות בימינו, ולפעמים, רסיס אבן חרוט בן מאתיים שנה מספק מידע שימושי בעולם העכשווי. מי שצריך תזכורת קיבל כזאת בתקופת הקורונה: כשהאנושות מתמודדת עם משבר חדש ולא מוכר, היא פונה, נואשת, להיסטוריה. זה מה שהוביל את מנכ"ל משרד הבריאות לומר: "עם מגיפות חדשות מתמודדים בשיטות הישנות", רוצה לומר: אנחנו לא יודעים מה לעשות, אז בלית ברירה נעשה את מה שעשו אבות אבותינו. אכן, גם ברפואה, ההיסטוריה היא לא אות מתה!
בעידן שבו מאות אלפי צעירים מחפשים ריגושים בסרטים ובסדרות, אפשר לשכוח שההיסטוריה מלאה באלה. אנחנו פה להזכיר שהאקשן של הפוליטיקה במלחמת העולם השנייה לא נפל בדבר מהאקשן של משחקי הכס, ושסיפור האהבה בין מלך אנגליה אדוארד השלישי לאשתו לא נופל, כנראה, מכל סרט רומנטי שראיתם. בואו לצלול איתנו לסודות העתיקים של האנושות, ולחוות את ההיסטוריה כפי שאנחנו חווים אותה: כחוויה מאלפת, מסעירה ומטלטלת.
המחלקה להיסטוריה כללית מחויבת לסייע לתלמידים שלומדים במחלקה. חברי הסגל זמינים לשעות קבלה מורחבות על פי דרישות התלמידים על מנת לסייע למשרתי המילואים להשלים את הסמסטר בהצלחה.
ועדה מיוחדת הוקמה במסגרת המחלקה על מנת למצוא פתרונות פרטניים לבעיות שיתעוררו במהלך השנה. תלמידות ותלמידי המחלקה מוזמנים לפנות אליה. חברי הועדה:
ראש המחלקה, ד"ר חנן יורן
yoran@bgu.ac.il
יו"ר ועדת הוראה לתואר ראשון, ד"ר מרב חקלאי
shereri@bgu.ac.il
יו"ר ועדת הוראה לתואר שני, פרופ' רות ג'יניאו
rginio@bgu.ac.il
רכזת המחלקה, גב' לובה אחונדוב
sluba@bgu.ac.il
תואר ראשון בהיסטוריה - כל מה שצריך לדעת
קוד | שם הקורס | מרצה | סוג | נק"ז | סמס | שעות | הערות |
127-1-1841 | תחילת תרבות המערב – יוון | פרופ' יוליה אוסטינובה | מבוא | 2 | א | ג' 12-14 | חובה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
| | | | | | | |
127-1-0256 | כסף בעולם העתיק | ד"ר מרב חקלאי | | 2 | א | א' 12-14 | בחירה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
152-1-1051 | לטינית למתקדמים | סופיה אנדרייב | מבחן | 4 | א+ב | ב' 12-14 | |
| | | | | | | |
127-1-1961 | תחילת תרבות המערב – רומא | ד"ר מרב חקלאי | מבוא | 2 | ב | ג' 12-14 | חובה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
| | | | | | | |
127-1-0079 | העולם ההלניסטי מאלכסנדר מוקדון ועד הכיבוש הרומי | ד"ר מרב חקלאי | מבחן | 2 | ב | ג' 10-12 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
127-1-0195 | פוליטיקה, חברה ותרבות באימפריה הרומית מנרון (68-54) למרקוס אורליוס (180-161) | ד"ר מרב חקלאי | | 2 | ב | א' 12-14 | בחירה שנים ב' ו-ג' |
127-1-0390 | מוזיקה וחברה ביוון העתיקה | ד"ר עמיר ירוחם | מבחן | 2 | ב | ג' 14-16 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
127-1-0395 | ספרטה: בין אידיאל למציאות | ד"ר עמיר ירוחם | מבחן | 2 | ב | ג' 16-18 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
| | | | | | | |
127-1-0170 | להיות גבר, להיות אישה: מגדר ומיניות ביוון העתיקה | פרופ' יוליה אוסטינובה | סמינר | 4 | א | ב' 14-18 | סמינר שנה ג |
מדור ימי הביניים
קוד | שם הקורס | מרצה | סוג | נק"ז | סמס | שעות | הערות |
127-1-1081 | מבוא לימי הביניים המוקדמים | ד"ר עידן שרר | מבוא | 2 | א | ב' 10-12 | חובה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
| | | | | | | |
127-1-0012 | היסטוריה אינטלקטואלית ותרבותית של אירופה בימי הביניים | ד"ר חנן יורן | | 2 | א | ד' 12-14 | בחירה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
127-1-0405 | תרבות חומרית בימי הביניים | ימית רחמן | | 2 | א | ב' 14-16 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
| | | | | | | |
127-1-1091 | מבוא לימי הביניים בשיאם | ד"ר עידן שרר | מבוא | 2 | ב | ב' 10-12 | חובה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
| | | | | | | |
127-1-0415 | עלייה לרגל ומקומות קדושים | ימית רחמן | | 2 | ב | ב' 14-16 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
| | | | | | | |
127-1-0374 | אדוארד ה-3, מלך אנגליה: פוליטיקה, חברה ומלחמה באנגליה במאה ה-14 | ד"ר עידן שרר | סמינר | 4 | ב | ב' 14-18 | סמינר שנה ג |
מדור העת החדשה
קוד | שם הקורס | מרצה | סוג | נק"ז | סמס | שעות | הערות |
127-1-6081 | מבוא לעת החדשה המוקדמת | פרופ' הלי זמורה | מבוא | 2 | א | ד' 10-12 | חובה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
127-1-0185 | המאה העשרים: מבטים על אירועי מפתח בעידן העכשווי, 1914-2001 | פרופ' רות ג'יניאו | מבוא | 2 | א | ג' 16-18 | חובה לתלמידי המחלקה שנה ב (פתוח לכלליים) |
| | | | | | | |
127-1-0184 | האימפריה הרוסית בעליתה, 1700 - 1855 | ד"ר ולדימיר לוין | | 2 | א | א' 14-16 | בחירה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
127-1-0235 | מוסלמים, יהודים, קתולים ודתות אחרות ברוסיה האורתודוקסית | ד"ר ולדימיר לוין | | 2 | א | א' 18-20 | בחירה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
127-1-0226 | האצולה האירופית | פרופ' הלי זמורה | | 2 | א | ג' 10-12 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
127-1-0310 | Germans and Other European Collaborators with the IIIrd Reich גרמנים ומשת"פים אירופאים אחרים עם הרייך השלישי | ד"ר נתן מרקוס | אנגלית | 2 | א | ג' 18-20 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
127-1-0365 | תפיסות קולוניאליות של כישוף באפריקה | פרופ' רות ג'יניאו | | 2 | א | ד' 10-12 | בחירה שנים ב' ו-ג' |
127-1-0098 | גזע וגזענות באירופה | פרופ' רות ג'יניאו | | 2 | א | ד' 14-16 | בחירה שנים ב' ו-ג' |
127-1-0453 | הנאורות ומבקריה | ד"ר חנן יורן | | 2 | א | ד' 16-18 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
127-1-2111 | המהפכה הצרפתית 1789 | ד"ר נתן מרקוס | | 2 | א | ה' 12-14 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
127-1-3681 | "לצאת מהמטריקס": תיאוריה וביקורת גרמנית בעת החדשה | ד"ר נתן מרקוס | | 2 | א | ה' 14-16 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
| | | | | | | |
מדור העת החדשה
127-1-6091 | מבוא לעת החדשה המאוחרת | ד"ר נתן מרקוס | מבוא | 2 | ב | ד' 10-12 | חובה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
| | | | | | | |
127-1-0423 | מדינה ודת בסין המודרנית | ד"ר עודד אבט | | 2 | ב | א' 10-12 | פתוח לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
127-1-433 | סין בזירה המדינית באסיה מן המאה ה - 19 ועד היום | ד"ר עודד אבט | | 2 | ב | א' 14-16 | בחירה לתלמידי המחלקה (פתוח לכלליים) |
127-1-0425 | פירנצה בירת הרנסנס | ד"ר חנן יורן פרופ' נירית בן אריה דבי | סיור לימודים | 4 | ב | ד' 10-12 | בחירה שנים ב' ו-ג' רישום מראש דרך קול קורא |
127-1-0385 | מדוע שלט המערב בעולם: היסטוריה ופרדיגמות | פרופ' הלי זמורה | | 2 | ב | ד' 12-14 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
127-1-0241 | הרפורמציה בגרמניה ובאירופה | פרופ' הלי זמורה | | 2 | ב | ד' 14-16 | בחירה לתלמידי המחלקה וללימודים כלליים (151) |
| | | | | | | |
127-1-0261 | שורשי המדינה המודרנית | פרופ' הלי זמורה | סמינר | 2+2 | א+ב | ג' 12-14 | סמינר שנה ג |
127-13261 | תחילת המלחמה הקרה | ד"ר נתן מרקוס | סמינר | 4 | ב | ד' 16-20 | סמינר שנה ג |
קורס חובה לשנה א' במסלול דו מחלקתי (54 נק"ז)
קוד | שם הקורס | מרצה | סוג | נק"ז | סמס | שעות | |
127-1-0168 | מיומנויות למידה היסטוריות | ד"ר גיא רופא | חובה | 2 | א | ג' 14-16 | חובה לתלמידי שנה א' בתכנית דו מחלקתי (54 נק"ז) |
קורסים נוספים לבחירה לידיעתכם רק 4 נק"ז ניתן להעביר למחלקה- 4 נק"ז ללימודים כלליים
152-1-1061 | יוונית עתיקה למתחילים | ד"ר נורית שובל-דודאי | שפות | 4+4 | שנתי | ב-ה 10-12 | פתוח לתלמידי שנה א' וללימודים כלליים |
152-1-1041 | לטינית למתחילים | ד"ר נורית שובל דודאי | שפות | 4+4 | שנתי | ב-ה 12-14 | פתוח לתלמידי שנה א' וללימודים כלליים |
לימודי היוונית העתיקה משיקים לתחומי דעת רבים. דת ומיתולוגיה, פילוסופיה, רטוריקה, ספרות מופת ואמנות יוון, מהווים יסודות חשובים במחקרם. לתרגומי המקרא ולספרי הברית החדשה שנכתבו יוונית חשיבות רבה בחקר תולדות עם ישראל וראשית הנצרות תחת שלטון יוון ורומי. חקר המגילות ולימודי ארכאולוגיה בארץ ישראל בתקופה ההלניסטית והרומית מלווים במטבעות, כתובות, ופפירוסים כתובים יוונית.
מלבד לימוד השפה כפתח לעולם העשיר של תרבות יוון הקלאסית, תסייע רכישת השפה היוונית בידי הלומד ככלי לניתוח מבנים לשוניים גם בשפות אחרות.
לימוד השפה הלטינית מהווה נדבך חשוב בתולדות התרבות האירופית מן העת העתיקה ועד ימינו. יצירות המופת של מחברי העת העתיקה הן הבסיס הספרותי וההגותי אשר עליו התבססו מלומדים בתקופת הרנסאנס ובעת החדשה במגוון תחומי מחקר במדעים המדויקים, ובמדעי הרוח והחברה. רטוריקה, היסטוריה ופילוסופיה, ארכיטקטורה ואמנות, רפואה, חוק ומשפט, מסתייעים בלימוד השפה והתרבות הרומית. ארץ ישראל נשלטה משך תקופה של אלף שנים על ידי שלטון יווני ורומי ותולדות היהודים והנוצרים, לימודי מקרא, תלמוד וארכאולוגיה של התקופות ההלניסטית, הרומית והביזנטית, כרוכים בלימוד הלשונות הקלאסיות. רכישת מיומנות במבנה השפה הלטינית ובאוצר המילים שלה תאפשר הבנה טובה יותר של רבות משפות אירופה ותקל את לימוד השפות הרומניות אשר התפתחו ממנה.
* 4 נק"ז ייחשבו במקום קורסים מתקדמים בעת העתיקה או בימה"ב, 4 נק"ז הנותרות יועברו ללימודים כלליים.
הלימודים במחלקה מתמקדים בהיסטוריה של תרבויות אירופה מימי יוון ורומא ועד ימינו, ובמפגשים של תרבויות אלה עם העולם הרחב. מטרת הלימודים היא להקנות לתלמידים ידע היסטורי מקיף ולהעניק להם מושגים וכלים מתודיים להבנה, ניתוח ומחקר היסטוריים. המחלקה מעודדת גישה בין תחומית ושיתוף פעולה עם מחלקות אחרות בפקולטה למדעי הרוח והחברה.
תכנית הלימודים מציעה מגוון קורסים ברמות שונות העוסקים בהיבטים פוליטיים, אינטלקטואליים, חברתיים, תרבותיים וכלכליים של ההיסטוריה האירופית, ופורשת בפני התלמידים סוגיות מרכזיות העומדות במוקד המחקר ההיסטורי העכשווי.
במחלקה להיסטוריה כללית קיימות שלוש תכניות:
- תכנית דו-מחלקתית
- תכנית מחלקה ראשית
- חטיבת לימודים מורחבת
תכנית דו - מחלקתית | תכנית ראשי + חטיבה |
אפשרות 1 מחלקה א' 54 נק"ז מחלקה ב' 54 נק"ז לימודי בחירה 12 נק"ז ------------ סה"כ 120 נק"ז אפשרות 2
מחלקה א' 54 נק"ז לימודים רב תחומיים במדעי הרוח והחברה 56 נק"ז לימודי בחירה 10 נק"ז ------------ סה"כ 120 נק"ז לימודי חובה כלליים
אנגלית או צרפתית 2 נק"ז
| מחלקה הראשית 80 נק"ז לימודי חטיבה 28 נק"ז לימודי בחירה 12 נק"ז -----------
סה"כ 120 נק"ז לימודי חובה כלליים
אנגלית או צרפתית 2 נק"ז ------------
|
מדור ראשון | מבוא קורסים מתקדמים | 4 נק"ז 12 נק"ז |
מדור שני | מבוא קורסים מתקדמים | 4 נק"ז 10 נק"ז |
מדור שלישי | מבוא קורסים מתקדמים | 4 נק"ז 8 נק"ז |
קורסים נוספים | המאה העשרים מיומנויות היסטוריות | 2 נק"ז 2 נק"ז |
סמינרים | יש לבחור שני סמינרים בשניים מהמדורים | 8 נק"ז
|
סטודנט יכול להתקבל לתכנית מחלקה ראשית רק לאחר סיום שנת לימודיו הראשונה ולאחר שהשיג ממוצע ציונים העומד על 80 לפחות בכל המבואות ובאישור יו"ר ועדת הוראה. התכנית מבוססת על התכנית הדו-מחלקתית (של 54 נק"ז) בתוספת של 26 נק"ז.
המבנה המוצע של הלימודים (משנה ב') הוא כדלקמן:
תוכנית לימודים | נושא | מספר נקודות זכות |
מדור ראשון | קורסים מתקדמים | 20 נק"ז |
מדור שני | קורסים מתקדמים | 16 נק"ז |
מדור שלישי | קורסים מתקדמים | 16 נק"ז |
סמינרים | סה"כ שלושה סמינרים | 12 נק"ז |
*ניתן ללמוד סמינר בכל מדור או שני סמינרים במדור ראשון וסמינר אחד במדור שני.
הלומדים בתכנית זו יבחרו בשניים מתוך שלושת מדורי הלימודים לפי הפירוט הבא:
תוכנית לימודים | נושא | מספר נקודות זכות |
מדור ראשון | מבוא קורסים מתקדמים סמינר | 4 נק"ז 8 נק"ז 4 נק"ז |
מדור שני | מבוא קורסים מתקדמים | 4 נק"ז 8 נק"ז
|
שפות עתיקות: ניתן ללמוד יוונית עתיקה או לטינית בהיקף של 8 נק"ז.
4 נק"ז ייחשבו במקום קורסים מתקדמים בעת העתיקה או בימה"ב.
4 נק"ז הנותרות יועברו ללימודים כלליים.
שפות אירופאיות מודרניות:
4 נק"ז מתחילים יילמדו במסגרת לימודים כלליים.
עד 4 נק"ז מתקדמים יוכרו כקורסים מתקדמים במדור העת החדשה.
152-1-1061
| יוונית עתיקה למתחילים | ד"ר נורית שובל-דודאי | שפות | 4+4 | שנתי | ב-ה 10-12 |
152-1-1041 | לטינית למתחילים | ד"ר נורית שובל דודאי | שפות | 4+4 | שנתי | ב-ה 12-14
|
לימודי היוונית העתיקה משיקים לתחומי דעת רבים. דת ומיתולוגיה, פילוסופיה, רטוריקה, ספרות מופת ואמנות יוון, מהווים יסודות חשובים במחקרם. לתרגומי המקרא ולספרי הברית החדשה שנכתבו יוונית חשיבות רבה בחקר תולדות עם ישראל וראשית הנצרות תחת שלטון יוון ורומי. חקר המגילות ולימודי ארכאולוגיה בארץ ישראל בתקופה ההלניסטית והרומית מלווים במטבעות, כתובות, ופפירוסים כתובים יוונית.
מלבד לימוד השפה כפתח לעולם העשיר של תרבות יוון הקלאסית, תסייע רכישת השפה היוונית בידי הלומד ככלי לניתוח מבנים לשוניים גם בשפות אחרות.
לימוד השפה הלטינית מהווה נדבך חשוב בתולדות התרבות האירופית מן העת העתיקה ועד ימינו. יצירות המופת של מחברי העת העתיקה הן הבסיס הספרותי וההגותי אשר עליו התבססו מלומדים בתקופת הרנסאנס ובעת החדשה במגוון תחומי מחקר במדעים המדויקים, ובמדעי הרוח והחברה. רטוריקה, היסטוריה ופילוסופיה, ארכיטקטורה ואמנות, רפואה, חוק ומשפט, מסתייעים בלימוד השפה והתרבות הרומית. ארץ ישראל נשלטה משך תקופה של אלף שנים על ידי שלטון יווני ורומי ותולדות היהודים והנוצרים, לימודי מקרא, תלמוד וארכאולוגיה של התקופות ההלניסטית, הרומית והביזנטית, כרוכים בלימוד הלשונות הקלאסיות. רכישת מיומנות במבנה השפה הלטינית ובאוצר המילים שלה תאפשר הבנה טובה יותר של רבות משפות אירופה ותקל את לימוד השפות הרומניות אשר התפתחו ממנה.
* 4 נק"ז ייחשבו במקום קורסים מתקדמים בעת העתיקה או בימה"ב, 4 נק"ז הנותרות יועברו ללימודים כלליים.
סטודנטים/יות מצטיינים/ות בסוף השנה השנייה של התואר הראשון במחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בן גוריון, שהשלימו 75% ממכסת הלימודים לתואר, יוכלו להגיש מועמדות להתקבל למסלול המואץ לתואר שני. הלומדים/ות במסלול זה יקבלו פטור מקורסים מתקדמים בהיקף של עד 8 נק"ז וישלימו את לימודי התואר הראשון במהלך השנה שלישית. במקביל הם/ן יתחילו את תכנית הלימודים לתואר שני במחלקה וישלימו אותה בשנתם/ן הרביעית.
תנאי הקבלה למסלול המואץ:
· ממוצע מצטבר של 87 ומעלה, הנמנה על 20% הגבוהים במחזור.
· ראיון קבלה אצל יו"ר ועדת ההוראה לתואר שני.