תיאור הפרויקט
מדריכות פדגוגיות (להלן, מד"פיות) מהוות חולייה מרכזית בהכשרת פרחי ההוראה לקראת תפקידן כמורות בהיותן אמונות על יצירת הקשרים בין הידע התיאורטי הנלמד בקורסים לבין הידע המעשי הנרכש בעת ההתנסות בבתי הספר. מד"פיות פוגשות את פרחי ההוראה במסגרת קורסים קבוצתיים וכן מלוות את ההתנסות האישית של כל אחד מהם בבית הספר אליו הוא משובץ. תפקידן זה הוא מרכזי וחשוב, ובכדי לבצעו בצורה מיטבית עליהן לרכוש התמחות ומיומנויות במגוון תחומים, כשהעיקריים הם: אחד (או יותר) מתחומי הדעת הנלמדים בבית הספר, הוראת תלמידות ותלמידים, הכשרת מורות ומורים וחניכה של פרחי הוראה. נכון להיום אין תנאי סף מקצועיים מהותיים לעוסקות בתחום ולא קיים מסלול הכשרה מחייב לעיסוק בהדרכה פדגוגית. בנוסף, אין תשתית אחידה ומקובלת להתפתחותה המקצועית של המד"פית לאורך השנים. בעוד שבחלק ממוסדות ההכשרה להוראה קיימת הכרה בצורך לתמוך במד"פיות, לרוב המד"פיות אינן שותפות לתהליכי פיתוח מקצועי שיעזרו להן לפתח את מומחיותן בתחומים השונים.
על רקע זאת, חברו שלושה ארגונים—המרכז לחקר הפדגוגיה – שותפויות אקדמיה-שדה, מו"פ התנסות בהוראה במכון מופ"ת ומכללת דוד ילין—במטרה להוביל יחד מהלך של פיתוח ידע פרופסיונלי מבוסס חקר הפרקטיקה למד"פיות ולקדם תשתית מבנית לתפקיד המד"פית. במוקד המהלך, הקמתה והפעלתה של קהילת פיתוח המורכבת ממד"פיות ממספר מכללות ברחבי הארץ. הקהילה פועלת על פי עקרונות חקר הפרקטיקה ובוחנת פרקטיקות ליבה בעבודתן של מד"פיות. כמו כן, בהמשך הפרויקט, המד"פיות השותפות בקהילה יובילו קהילות למידה במכללות בהן הן עובדות ובכך ירחיבו את מעגלי השיח ויצרפו מדריכות נוספות אל תהליכי הפיתוח המקצועי ולמידת העמיתים. בפרויקט זה, פעילויות המחקר והפיתוח כרוכות זו בזו והמחקר מזין בחזרה את תהליך הפיתוח ומספק מידע המשמש את מובילות קהילת הפיתוח ואת חברות הקהילה.
תוצרים שפותחו בפרויקט
במסגרת קהילת הפיתוח - מדריכות פדגוגיות (מד"פיות) ממכללות שונות, צוות ממכון מופ"ת וצוות מהמרכז לחקר הפדגוגיה – עבדו יחד במטרה לפתח משאבים ללמידה מקצועית ייחודיים של מדריכות פדגוגיות. עבודת הפיתוח התמקדה בבניית משאבים לחקר הפרקטיקה של מדריכות פדגוגיות, כלומר ביצירת ייצוגים ומתווי שיחה סביב דילמות בעבודת ההדרכה הפדגוגית.
דוגמה לתוצר שפותח כולל מהלך הנחיה וייצוג שעסקו באופן שבו ניתן לבסס שיתוף פעולה בין מורה מכשירה ומד"פית כאשר הן נתקלות בסטודנטית שמתקשה לעמוד במחויבותיה. כחלק מתהליך הפיתוח המדריכה הפדגוגית הובילה ישיבת צוות מד"פיות אשר התמקד בתוצר זה, חווית השימוש בתוצר מתוארת מטה.
שותפים
יחידת מו"פ התנסות בהוראה -אקדמיה כיתה במכון מופ"ת
מכון מופ"ת הינו גוף מרכזי ובין-מוסדי המחבר בין השדה החינוכי, המוסדות האקדמיים להכשרת מורים ולמחקר חינוכי, משרד החינוך וארגונים חברתיים – במטרה להוביל לשינוי ולשיפור בחינוך, בפרופסיית ההוראה ובהכשרת מורים. העשייה של מכון מופ"ת מתרכזת בשיתופי פעולה הדוקים בנושאי מחקר, פיתוח, יישום ולמידה מקצועית, לשם יצירת השפעה חינוכית ופדגוגית בשדה החינוך במדינת ישראל. בתוך המכון פועלת יחידת מו"פ התנסות בהוראה. היחידה נועדה לקדם תהליכי מחקר ופיתוח בתחום ההתנסות הקלינית של סטודנטיות להוראה. היחידה היא גוף מקצועי, ושואפת לפתח בהתמדה את המומחיות שלה בתחום של מחקר ופיתוח פדגוגי. היחידה פועלת בהתאם לחזון המקצועי של מכון מופת, ומסייעת למנהל עובדי הוראה בניהול המקצועי של תכנית אקדמיה- כיתה, בהובלתה ובקידומה.
יחידת מו"פ התנסות בהוראה במכון מופ"ת אחראית על הובלת תהליכים אסטרטגיים בשדה ההתנסות בהוראה של הסטודנטיות והסטודנטים המוכשרים להוראה בכל המוסדות המכשירים בארץ (27 מוסדות אקדמיים) בשיתוף פעולה עם מנהל עו"ה ואגף הכשרה אקדמית וקשרי מל"ג-ות"ת, כמו כן היחידה פועלת לקידום תהליכי פיתוח מקצועי ל - 2400 מדריכים פדגוגיים במוסדות המכשירים ומעל 3000 מורות מכשירות שהם יחד הזרוע הביצועית לשיפור איכות ההכשרה.
המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין
המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין מורה פועלת כבר למעלה ממאה שנה קידום ההוראה, הלמידה והמחקר, העמקת הפלורליזם והסובלנות בחברה רב תרבותית, והשתלבות בכפר הגלובלי יחד עם שמירת ייחודיות תרבותית-ערכית הם מאושיות המכללה. הבוגרים שהמכללה רואה לנגד עיניה הם מחנכים רחבי אופקים, הבקיאים בתחומי הדעת שהם אמונים עליהם ובערכי ליבה תרבותיים-כלליים ובתרבות ישראל, אנשי מקצוע הקשובים לכל אחד מתלמידיהם ומסייעים להם למצות את הפוטנציאל שלהם, לנווט בנבכי הדעת ולהיות פתוחים לעולם הגלובלי, מקצבו וחידושיו. המכללה שואפת להצמיח בוגרים שהם אזרחים אחראים, המגלים מעורבות חברתית ותורמים לקידום החברה והקהילה.
בעלי תפקיד שותפים בפרוייקט:
| |
ד"ר
טל כרמי talcar@bgu.ac.il | מוביל המחקר, האוניברסיטה
העברית בירושלים והמרכז לחקר הפדגוגיה - שותפויות אקדמיה-שדה |
| talcar@bgu.ac.il |
ד"ר
יעקב קורצוויל | מנהל צוות מו"פ
התנסות בהוראה – אקדמיה כיתה, מכון מופ"ת |
| yaacovK@macam.ac.il |
הילי
גז מיכאלי | חברת צוות מו"פ התנסות בהוראה – אקדמיה כיתה, מכון
מופ"ת |
| hili@macam.ac.il |
תמר
כץ | חברת צוות מו"פ התנסות בהוראה – אקדמיה כיתה, מכון
מופ"ת |
| tamark@macam.ac.il |
פרופ' חוה
גיא | משנה לנשיא לעניינים אקדמיים, המכללה האקדמית לחינוך
ע"ש דוד ילין |
| havag@dyellin.ac.il |
ד"ר
מיקי הוניג | mikihonig@gmail.com |
| |
מד"פיות
שותפות |
ד"ר
יסמין וילר | המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין |
הילה לוי | |
הנא אבו
שאח | |
ד"ר
לימור ראובך | המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט |
ד"ר
אפרת לוצאטו | |
ד"ר
דפנה פונו | |
ד"ר
אלה לוריא | |
נסרין מורקוס | מכללת אורנים |
ד"ר מעין שלו | |
ד"ר יעל שני | |
פזית לוי | |
אבו מוך
יאסמין | אקדמיית אלקאסמי |
ד"ר
עאדל שקור |
|
סוזאן אבו
מוך | |
לינה
ג'נאים אבו טועמה | |
צאלה
שי-אביטן | המכללה האקדמית לחינוך גורדון |
באסמה חלבי | |
רויטל
פלג-יצחקי |
|
<<פרויקטי מחקר ופיתוח