​​​​​​​shutterstock_2028366932.jpg

הדיאלוג הכיתתי נתפס כמרכיב ראשי בקידום תהליכי למידה וחשיבה, מיומנויות המאה ה-21, בשיפור הישגי תלמידים ובביסוס ערכים של כבוד, הקשבה וסבלנות לקולות ולתפיסות שונים בבית הספר. המחקר הוא מחקר שדה לבדיקת יחסי הגומלין בין שיח בכיתה לבין כישורים קוגניטיביים, מוטיבציה ללמידה והישגים לימודיים. המחקר והפיתוח בתוכנית דיאלוג לימודי פורה עוסקים בהקשרים ובתנאים מקצועיים וכיתתיים המעכבים את התפתחותו של דיאלוג לימודי פורה או לחילופין מקדמים אותו.

המחקר נשען על עקרון השותפות בין חוקרים ואנשי מקצוע, וכלל תהליך פיתוח משותף – של מורות, מדריכות, חוקרות וחוקרים – ובו פיתחו השותפים יחידות לימוד וכלים להובלת דיאלוג לימודי פורה בהוראת שפה בכיתות ד'-ו'. המשאבים המקצועיים היוו בסיס לתהליכי פיתוח מקצועי פורמליים ובלתי-פורמליים וליישומים בכיתות – אשר נבחנים לאורך שנות המחקר על ידי צוות החוקרים. המחקר נערך בין השנים 2017-2021 וממומן על ידי קרן ישראל למדע, כמרכז מצוינות, בשיתוף פעולה עם חוקרות מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומאוניברסיטת תל-אביב. ​​

מהלך השקפה - מורים מובילים הוא מהלך שמטרתו לשפר את איכות ההוראה והלמידה באמצעות חיזוק הלמידה המקצועית בקרב קהילות של מורות. הוא מנוהל ברמה הארצית בהובלת מנהל עובדי הוראה של משרד החינוך תרבות הלמידה המקצועית בקרב קהילות של מורות, ובשיתוף מכון מופ"ת. המורות בקהילה לומדות ביחד ודנות בסוגיות רלוונטיות לעבודתן היומיומית מתוך שיתוף בדילמות בהוראה, שיח חקרני וחשיבה משותפת על שכלול דרכי הוראה ושיפור למידת התלמידים (https://hashkafa.macam.ac.il/wdwth-mhl-hshkphh/).  


שותפים

למידה משמעותית באמצעות דיאלוג לימודי פורה (2).jpg

צוות המחקר

קריסטה אסטרחן

חוקרת ראשית

האוניברסיטה העברית בירושלים

אדם לפסטיין

חוקר ראשי

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

הדר נץ

חוקרת ראשית

אוניברסיטת תל-אביב

אביב אורנר

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב​

מרים בביצ'נקו

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

מישל בוביס

האוניברסיטה העברית בירושלים​

מתן ברק

האוניברסיטה העברית בירושלים​

אדית בוטון

​האוניברסיטה העברית בירושלים

מאיה בר

אוניברסיטת תל-אביב

סאמא ג'אסר

אוניברסיטת תל-אביב

​דינה יונס

האוניברסיטה העברית בירושלים​

מירב לוין

האוניברסיטה העברית בירושלים​

​תמי סבג שושן

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב​



פיתוחים וכלים מבוססי מחקר

   להמשך קריאה​   ​

 << פרוייקטי מחקר ופיתוח