​​​​אפריקה והשואה: היבטים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים

ד"ר רוני מיקל-אריאלי​​​

​קורס B.A.

שנתי​​, יום ב', בין השעות 12:00-14:00

במהלך מלחמת העולם השנייה יבשת אפריקה נשלטה על ידי מעצמות קולוניאליות שונות. ברחבי אפריקה הצפונית
ייבאו הכוחות הקולוניאליים האיטלקיים, הגרמנים והצרפתים (וישי) את מדיניות הרדיפה הנאצית שהובילה לשואת
יהודי צפון אפריקה; מדינות באפריקה הדרומית והמערבית, וביניהן רודזיה, קונגו ודרום אפריקה, הפכו למקום מפלט
עבור פליטים יהודים שנמלטו מאירופה, בעוד שמדינות כמו קניה ומאוריציוס שימשו יעד לכליאתם. אם כן, במהלך
המלחמה, וביתר שאת בתקופה שלאחר המלחמה, נוצרו חיבורים בין הקולוניאליזם באפריקה בתולדות רצח העם
היהודי, ואלה תרמו לעיצוב תהליכי דה-קולוניזציה ביבשת. תהליכים אלה הולידו קשרים בין השואה לאירועי רצח עם
ואלימות המונית באפריקה. מטרת הקורס היא לחשוף את הסטודנטים לתהליכים הסוציולוגיים, התרבותיים והפוליטיים
המחברים בין יבשת אפריקה לבין ההיסטוריה של השואה, השלכותיה וזכרה.

africa.pdf


שואה שלנו? סוגיות חברתיות בתולדות השואה

​ד"ר רוני מיקל-אריאלי

​קורס B.A.

ס​מסטר א, יום ב', בין השעות 14:00-16:00

הקורס יעסוק בסוגיות חברתיות מרכזיות בתולדות השואה במטרה להגיע להבנה רחבה יותר של האירועים והתהליכים
שהתרחשו בתקופת השואה, ולעמוד על הרלוונטיות של אלה לימינו. בין היתר יעסוק הקורס בסוגיות הבאות: התפתחות
האאוגניקה; חיי היחידים והחברה בתקופת השואה; עמדת הסובייקט; תליינים, מסייעים או עומדים מן הצד – המקרה
הפולני; יודנראט, קאפו והמשטרה היהודית - בין הנהגה לשיתוף פעולה; הבנאליות של הרוע - תפיסת התליינים; קהיליית
העם הגרמני והגדר ה"אחר" ; שואה שלנו? רדיפת בעלי מוגבלויות, א-סוציאלים, עדי יהווה, צוענים, הומוסקסואליים
ועוד.​


​​טרנספורמציה של סכסוכים אתניים במבט משווה

​​​ד"ר רוני מיקל-אריאלי

​קורס M.A. מרוכז

חופשת סמסטר, ​יום ג', בין השעות 10:00-16:00

בשנים האחרונות פותחו ברחבי העולם גישות משפטיות, פוליטיות וחברתיות שונות להתמודדות עם עבר של אלימות
ודיכוי. ועדות אמת ופיוס, בתי משפט בינלאומיים, תכניות פיצוי ושיקום, רפורמות מוסדיות, מודלים שונים של תיעוד,
הנצחה וזיכרון ויוזמות אמת ופיוס קהילתיות הם רק חלק מהכלים לקידום ופיתוח תהליכי צדק ופיוס ברחבי הגלובוס.
מטרת קורס זה היא לחשוף את הסטודנטים לתופעת הסכסוכים האתניים ותהליכי יישובם במאה העשרים, במרחבים
ובהקשרים שונים. החלק הראשון של הקורס יעסוק בסקירת ההגדרות השונות לחקר סכסוכים אתניים והגישות השונות
ליישובם. בחלק זה נדון בתפקידה של הדיפלומטיה הלא רשמית ובהתערבות הבינלאומית בתהליכי שלום בסכסוכים
אתניים, כמו גם בתפקידה של החברה האזרחית בתהליכים של צדק מעברי ובפרט במקום שתופסים ההיסטוריה והזיכרון
בתהליכים אלה. בחלק השני של הקורס, נתמקד בשני מקרי מבחן של סכסוך אתני - גרמניה והשואה והאפרטהייד דרום
אפריקה ונבחן את תהליכי יישובם בהקשרים ההיסטוריים השונים. בחלק האחרון נבדוק האם הכלים שצברנו בארסנל
עשויים להיות רלוונטיים עבור התמודדות עם הסכסוך הישראלי-פלסטיני.​



לעולם לא עוד? זיכרון השואה בפוליטיקה ובחברה בעידן הגלובלי

​​ד"ר רוני מיקל-אריאלי

​​קורס B.A.

​סמסטר ב', יום ב', בין השעות 14:00-16:00

הקורס יעסוק בסוגיות חברתיות, אתיות, פוליטיות ותרבותיות נבחרו ת בזכר השואה והנצחתה, הנובעות מתהליכי
הגלובליזציה של זיכרון השואה מסוף המלחמה הקרה ועד ימינו. במסגרת הקורס נתעמק במושגי היסוד הטעונים – זיכרון
קוסמופוליטי, רצח עם, ייחודיות השואה, זיכרון רב-כיווני מול מתחרה. באמצעות מושגים אלה נבחן סוגיות של
דיפלומטיה של זיכרון תוך התמקדות במקום שתופס זיכרון השואה במדיניות החוץ הישראלית הן במסגרת היחסים עם
פולין )חוק השואה(, הנצחה וזיכרון ככלים להתמודדות עם עבר טראומטי (בגרמניה לאחר השואה ובדרום אפריקה לאחר
האפרטהייד), שימוש אנלוגי בשואה במסגרת מאבקים אנטי קולוניאליים, תמורות ואתגרים בזיכרון השואה בעידן
הדיגיטלי, וסוגיות של הכחשה, השתקה, השכחה והדחקה של זיכרונות השואה בהקשרים שונים (שואת יהודי ברית
המועצות, שואת יהודי צפון אפריקה ועוד).

Commemorating Shoah and Genocide: Comparative Social Perspectives (in English)

​​Prof. Jackie Feldman

​​B.A. Course

​​Spring semester, Thursday, 12:00;14:00

The memory of the past plays a central role in the collective work of culture. The course will examine changing forms of Holocaust and genocide testimony, representation and commemoration. Among the subjects to be studied are: the debate over uniqueness and comparison of Holocaust and genocides, commemorative sites and ceremonies, Holocaust tourism and museums, the Holocaust in digital media, and
the politics shaping commemoration of Holocaust and genocide in Israel and elsewhere. Students will participate in a trip to a Holocaust museum, summarize and present articles in class, and write an empirically-based final paper, which will be presented at an early stage of research in class and submitted at the end of the semester.