$$News and Reports$$

08 יול' 2012
 
פרופ' אמיר קרניאל מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת בן-גוריון יקבל את פרס יולודן תשע"ב, המוענק מטעם הטכניון על עבודת מחקר מצטיינת שמתמקדת ביישום לרפואה של מדעים מדויקים או בטכנולוגיה מתקדמת. בשיקולים בבחירת המועמדים לפרס ניתנת עדיפות למחקרים המובילים, בבוא העת, לפיתוח מוצרים או מתקנים הניתנים ליישום מעשי. הפרס, שמועד הענקתו טרם נקבע, יוענק לד"ר קרניאל עבור הישגיו בעבודת המחקר בנושא Transparency in Teleoperation.
 
הפרס, שנועד "לקדם הישגים מחקריים המבטיחים יישום מדעי טכנולוגי ומכוונים להגביר את רווחתו של האדם ולהאריך חיי אנוש", יוענק על מחקר מקיף שהוביל פרופ' קרניאל בשנים האחרונות עם שותפים וסטודנטים שעסק בשקיפות בהפעלה מרחוק רובוטית. כאשר מנתח משתמש ברובוטים לביצוע ניתוח הוא מתבונן במסך ומזיז ידיות היגוי השולטות ברובוט.  במערכות לניתוחים רובוטיים הקיימות היום בבתי חולים רבים בארץ ובעולם, אין משוב כוח שעשוי לתת תחושת מגע למנתח בזמן הניתוח, כך שהוא יוכל להבחין בין גידול ממאיר ורקמה בריאה על ידי מישוש באמצעות הרובוט, או לבצע חיתוך עדין מבלי לפגוע ברקמות בסביבה.  אחת הבעיות שמונעות יישום מערכות כאלה היא ההשהיה הבלתי נמנעת הקיימת במעבר האותות בין המפעיל לרובוט ובין הרובוט למפעיל. המחקר של פרופ' קרניאל ושותפיו עסק בתחושת מגע והערכת קשיחות של חפצים עם השהייה וכלל סדרת ניסויים בהם נבחנה לראשונה תפישת הקשיחות עם השהייה וההשפעה על תנועת המנתח בזמן הגישוש.
 
המודל שהוצע מהווה בסיס לתכנון מערכות הפעלה רובוטיות שקופות למשתמש ועשוי להועיל ביישומים עתידיים מגוונים בהם נדרשת פעולת גומלין ושיתוף פעולה בין אדם ורובוט . המחקר בוצע בתמיכת הקרן הדו-לאומית למדע ישראל ארה"ב (BSF), ירושלים, ישראל, בשיתוף עם פרופ' מוסא-איוולדי משיקאגו ותלמידי המחקר ד"ר אילנה ניסקי ואסף פרסמן.
 
פרופ' אמיר קרניאל סיים דוקטורט בהנדסת חשמל בטכניון בשנת 2000, בצע השתלמות בתר דוקטורט באוניברסיטת נורת'וסטרן ובמכון השיקום של שיקאגו והוא חבר סגל במחלקה להנדסה ביורפואית משנת 2003, קרניאל הקים את המעבדה לבקרת תנועה חישובית ויזם את הכנס השנתי הבינלאומי לבקרת תנועה חישובית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שהתקיים השנה זו הפעם השמינית. לאחרונה הוא נבחר לתפקיד ראש מהחלקה להנדסה ביורפואית וישמש בתפקיד החל באוגוסט 2012.
 
הפרס, הנקרא "פרס מחקר מקרן ע"ש יולודן – Fund Juludan Research Prize" ,נוסד ב1984 בתרומתם של מר יוליוס טיגנר , מר לודויג קליינר ומר דניאל פולקנר, מלונדון. גובה הפרס נקבע מדי שנה על ידי התורמים. הפרס כולל מענק מחקר בסכום של כ-2,500$ ופרס בסכום של כ-2,500 $ המועברים על ידי התורם. ועדת הפרס הינה ועדת פרסי מחקר של הטכניון.
  
AmirKarniel2.jpg
פרופ'  אמיר קרניאל. צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון.