$$News and Reports$$

07 יול' 2020


פרס פרידמן מוענק מדי שנה בשמו של ד"ר יוסי פרידמן, בוגר המחלקה ואחד מתורמיה המשמעותיים, לדוקטורנטים אשר להם הישגים יוצאי דופן במחקר.

השנה זכו בפרס דינה סבטליצקי, ליאת כהן ועמיר רובין.

 

תקציר המחקר של ליאת כהן, בהנחייתו של ד"ר גרא וייס:

באלגוריתמים שונים בתחום הבינה המלאכותית ובתחומים אחרים יש שימוש במבני נתונים המייצגים משתנים מקריים כדי להתייחס לחוסר הוודאות שבבעיות. חלק מהפעולות על משתנים מקריים, כמו קונבולוציה, עלולות להגדיל את הזיכרון הנדרש ואת זמן הריצה של האלגוריתם באופן מעריכי. כדי להימנע מסיבוכיות מעריכית זו, אנו מציעים לבחון אלגוריתמים לקירוב משתנים מקריים תחת מטריקות שונות. בפרט, נרצה להציע אלגוריתמים שיחליפו תוצאות בשלבי ביניים בחישוב כך שלבסוף תתקבל תוצאה מקורבת אשר אינה רחוקה מידי מהתוצאה האמיתית. כמובן נרצה שהחישוב המקורב יהיה יעיל משמעותית מהמקורי, למשל על ידי כך שנדאג שגודל הייצוג (גודל התומך של המשתנים המקריים) לא יצמח יותר מדי. בתוצאות שלנו הצלחנו להציע קירוב אופטימלי כך שהמרחק בין המשתנה המקרי המקורי לבין המשתנה המקרי המקורב הוא מינימלי ביחס למדד הקירוב שבחרנו.

 

תקציר המחקר של עמיר רובין, בהנחייתו של פרופ' דני הנדלר:

המחקר שלי מתמקד בפיתוח כלים לניתוח מידע, לדוגמא אלגוריתמים לזיהוי קהילות ברשתות חברתיות ורשתות נוירונים מתחום הלמידה העמוקה, ואפליקציות של כלים אלו בתחומים שונים כמו אבטחת המרחב המקוון וביולוגיה חישובית.

במסגרת המחקר פיתחנו מודלים המבוססים על כלים לעיבוד טקסט לזיהוי קוד PowerShell זדוני (PowerShell היא שפת סקריפטים חזקה אשר נפוצה מאוד בארגונים רבים).

בתחום של ביולוגיה חישובית, פיתחנו מודל המשתמש בכלים של זיהוי קהילות לניתוח המבנה ההיררכי של אוכלוסיות בעזרת הדמיון הגנטי בין חברי האוכלוסיה.

 

תקציר המחקר של דינה סבטליצקי, בהנחייתה של פרופ' מיכל זיו-יוקלסון:

המחקר שלי עוסק בפיתוח אלגוריתמים לאנליזה של גנומים של חיידקים. הגנום של חיידק יכול להיות מיוצג כמחרוזת שבה כל אות מייצגת גן. גנים מכילים מידע ליצירת חלבונים - והם מבצעים מגוון פעולות בתא החיידק. 

התפקידים של גנים רבים לא ידועים עדיין, והפיענוח שלהם יכול לעזור לנו להיאבק בחיידקים שגורמים למחלות, או להיעזר בחיידקים בתחומים כמו חקלאות ורפואה. 

במחקר שלי, התמקדתי במציאת קבוצות שמורות וסדורות של גנים שמשותפות לכמה גנומים. קבוצות גנים אלה לרוב מקודדות לחלבונים שמרכיבים "מכונות" בתא החיידק, או לחלבונים שמשתתפים באותו תהליך תאי. לכן, באמצעות מציאת קבוצות שמורות של גנים, ניתן לפענח גנים לא ידועים, או לגלות מנגנונים תאיים חדשים. במהלך המחקר, פיתחתי אלגוריתמים מדוייקים ויעילים המסוגלים לנתח אלפי גנומים בטווח זמן קצר, ויצרתי כלי בו ביולוגים יכולים להיעזר כדי לנתח את הגנומים אותם הם ריצפו.​

>>לפרטים נוספים על פרס פרידמן