$$News and Reports$$

17 מרץ 2019

​​בעידן שבו תוחלת החיים ממשיכה לעלות יש צורך בעזרים טכנולוגיים שיסייעו בתפקוד החיים השוטף | שתי חוקרות מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב זכו במענק למחקר בנושא​


​​

פרופ' גלית נמרוד מהמחלקה לתקשורת ומהמרכז הרב-תחומי לחקר הזקנה, ופרופ' יעל אידן מהמחלקה להנדסת תעשיה וניהול זכו לאחרונה במענק מחקר תחרותי מטעם משרד המדע במסגרת קול קורא למחקרים בינתחומיים בנושא: טכנולוגיה וחדשנות למען האוכלוסייה בגיל השלישי. לחוקרות הצטרף הדוקטורנט עודד זפרני מהמחלקה להנדסת תעשיה וניהול.

מטרת המחקר היא לבחון את תהליכי ההטמעה של טכנולוגיות עזרה אישית בקרב אוכלוסיית המבוגרים. המחקר יתמקד בעוזרים אישיים נבונים (בקיצור: עא"נ) – הטרנד החדש בתחום הטכנולוגיה הביתית. עא"נ הם מוצרים המשלבים מאפיינים של שני סוגי רובוטים – ממוקדי שירות וממוקדי חברה. על אף שמוצרים אלה מיועדים לקהל הרחב, יש להם פוטנציאל ייחודי בשימור האוטונומיה ובקידום רווחתו של האדם המבוגר.

המחקר המתוכנן, אשר יתבסס על הגישה ההוליסטית לחקר האינטראקציה בין רובוטים לבין בני הגיל המבוגר, יבחן באיזו מידה השימוש בעוזרים האישיים אכן עשוי לתרום לשלומותם של משתמשים אלה, מהם הגורמים התורמים לתהליכי ההטמעה של העא"נים, והאם תהליכי ההטמעה ותרומתם תלויים בסוג העוזר האישי: נייח ומגיב בלבד, נייח ויוזם אינטראקציה, או נייד ויוזם.

בזכות הקשר המיוחד שנרקם בין החוקרות, המחקר עתיד לשלב ידע ושיטות ממדעי החברה ומהנדסת תעשייה וניהול, כאשר אוכלוסיית המחקר תהיה מבוגרים עצמאיים בני 75 ומעלה אשר יגויסו למחקר ויקבלו עא"נ מאחד הסוגים למשך שלושה חודשים. במהלך התקופה הזו, ייעשה שימוש במגוון שיטות כמותניות (שאלונים ודו"חות מובנים) ואיכותניות (ראיונות עומק ותצפיות) על מנת למדוד את דפוסי השימוש של הנבדקים, את התגמולים ואת הגורמים המגבילים את השימוש.

לממצאים צפויה תרומה רחבה הן בפן התיאורטי והן בפן המעשי. מבחינה תיאורטית, המחקר עתיד לקדם את גוף הידע הנוגע לתהליכי הטמעה של טכנולוגיות אלה בקרב מבוגרים ולפיתוח מודלים תיאורטיים. מבחינה מעשית, הממצאים ישמשו בסיס לבניית ארגז כלים למפתחים ולמעצבים, אשר ינחה, בין היתר, את התאמת הטכנולוגיות הקיימות לצרכיהם של המבוגרים כמו גם פיתוחים טכנולוגיים ייעודיים לאוכלוסיית העולם המזדקנת.


אודות מיזם ABC Robotics

מיזם אוניברסיטאי למחקר ברובוטיקה חקלאית, ביולוגית וקוגניטיבית​. במסגרתו צוותים מדיסציפלינות שונות מפתחים רובוטים חקלאיים, ביולוגיים וקוגניטיביים בהשראת מודלים ביולוגיים ואנושיים. אלה יהיו מסוגלים לפעול בתנאי עבודה בלתי צפויים ומשתנים ויהיו להם יכולות רבות מעבר למערכות הרובוטיות האוטונומיות העדכניות.

​