$$News and Reports$$

15 יול' 2021

בטקס שנערך אתמול (יום ד', 14/7/2021) הושק מכון מחקר חדש שיעסוק באבטחת מזון בתנאי מדבר בקמפוס שדה בוקר של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הטקס נערך במעמד שרת איחוד האמירויות לביטחון מזון ומים ושגריר איחוד האמירויות בישראל. בין היתר, המכון יעסוק במחקר ופיתוח מזון מותאם לשינויי האקלים ולתנאי קיצון ויקרא ע"ש משה מירילאשווילי, תרומת בנו מיכאל.

 חתימת ההסכם

חתימת ההסכם​​


במעמד שרת איחוד האמירויות לביטחון מזון ומים, גב' מרים אלמהירי, שגריר איחוד האמירויות בישראל, מר מוחמד אל-חאג'ה ונשיא חברת ווטרג'ן, מר מיכאל מירילאשווילי, התומך במרכז על שם אביו, משה ז"ל, הכריזה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב על הקמת מכון מחקר חדש שיעסוק בביטחון תזונתי בתנאי מדבר. המכון ישתייך למכונים לחקר המדבר בקמפוס שדה בוקר במסגרת פעילות בית הספר לקיימות ושינויי אקלים של אוניברסיטת בן-גוריון. 

העולם כולו מתמודד עם אתגרים של הזנת האוכלוסייה ההולכת וגדלה במצב בו מתרחשים תהליכים קיצוניים של שינויי אקלים ומחסור במים. במכון החדש ייערכו מחקרים מתקדמים לניתוח הבעיה ואף הצעת פתרונות שיבטיחו תזונה ומים לאוכלוסיית העולם גם בתנאים של צחיחות ויובש. נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ,  הינו אחד המומחים הבולטים בישראל ובעולם בתחום אבטחת מזון והוא שינחה את פיתוח המכון. 

"זה כנראה נועד להיות", אמר פרופ' דניאל חיימוביץ. " אני נרגש נוכח שיתוף הפעולה המופלא שנרקם כאן היום עם איחוד האמירויות וחברת ווטרג'ן. כשפגשתי לראשונה את מיכאל מירילאשווילי, רק לפני שלושה חודשים, הבנתי שמצאתי חבר נפש שנושא הביטחון התזונה והמים בנפשו, ממש כמוני. יחד, אנו מגשימים את חזונו של דוד בן גוריון ומספקים פתרונות. מכון מחקר לביטחון תזונתי במדבר ע"ש משה מירילשווילי משלים את מחויבותה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב למצוא פתרונות לבעיות קריטיות בעולם וזו הסיבה שהקמנו את בית הספר לקיימות ושינויי אקלים ". 

"פתיחתו של המרכז לביטחון תזונתי במדבר ע"ש משה מירילאשווילי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מהווה צעד משמעותי בהגברת אבטחת מזון ומים באזורים צחיחים וחצי יבשים. באמצעותו תתאפשר התמקדות בחקר דרכים חדשות לחיסכון במים, טיפול ומיחזור מים אפורים וכן יכולת לספקם לאוכלוסייה באופן ממשי. איחוד האמירויות הערביות עשתה מאמצים ניכרים בכדי לשפר את ניהול משאבי המים שלה. כך בתחום ההתפלה הסולארית, בו עשינו התקדמות עצומה. אנו מצפים לחלוק את הידע שלנו ושל אזורים נוספים עם המרכז לביטחון תזונתי במדבר ע"ש משה מירילאשווילי ולפתח את השותפות ההדדית הזו לטובת חילופי ידע שיסייעו למדינותינו ליהנות מעתיד מאובטח במים", אמרה השרה לביטחון מזון ומים באיחוד האמירויות, גב' מרים אלמהירי.

מפגש השרה לביטחון מזון ומים באיחוד האמירויות, גב' מרים אלמהירי עם נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ

מפגש השרה לביטחון מזון ומים באיחוד האמירויות, גב' מרים אלמהירי עם נשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ


שגריר איחוד האמירויות בישראל, מר מוחמד אל-חאג'ה: "אנו מאמינים כי מעורבות של אנשים הכרחית למען שלום בר-קיימא. אנו נחלוק אתגרים וחזון לעתיד מכיוון שבאפשרותנו להשלים זה את זה בדרכים רבות, כפי שאנו דומים ביכולת ליזום מציאת פתרונות חדשים למען עתיד טוב יותר. על ידי עבודה משותפת ובלב פתוח, אנו יכולים לסלול דרך חדשה עבור בני עמנו וצעירי האזור הזה, שהם העתיד."​

מר מיכאל מירילאשווילי, נשיא חברת ווטרג'ן ותומך המכון: "עלינו לנקוט בפעולה מכיוון שאנשים סובלים כעת ואינם יכולים לחכות עשרות שנים לתוכניות ארוכות טווח. מה שאנחנו עושים כאן יהיה דוגמה לאזור ולעולם כולו. נשתף מדינות רבות נוספות ויחד, נעשה טוב. זו יותר מתרומה. ניצור טכנולוגיות שיהפכו את העולם למקום טוב יותר". 

פרופ' נועם ויסברוד, מנהל המכונים לחקר המדבר ע"ש בלאושטיין באוניברסיטת בן-גוריון בנגב: "המכונים שלנו, ברוח אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מציבים את המחקר בנושאי הקיימות ושינויי האקלים בעדיפות עליונה ואת הצורך להפריח את השממה ולפתח מקורות מים וחקלאות באזורים צחיחים בכלל ובנגב בפרט. לאור השינויים הגלובליים המואצים שאנו חווים, החשיבות של הקמת מרכז הממוקד בנושאים של אבטחת מים ומזון באזורים יובשניים הוא עצום. אנו בטוחים שהמרכז שיוקם יהווה דחיפה למחקר ומציאת פתרונות לבעיות של מים וחקלאות באזורים נרחבים בעולם, ובפרט במדינת יבשות כמו ישראל, מדינות המפרץ ולמעשה המזרח התיכון כולו."