$$News and Reports$$

27 יונ' 2022

​​אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מערך הדיגיטל הלאומי ו-Google גאים להכריז על סיום המחזור ה-8 בתוכנית "סטודנטים מובילים חדשנות במגזר הציבורי".


בטקס חגיגי במעמד שר התקשורת יועז הנדל הוכרז בפרס הראשון בפרויקט אפליקציית MINDI, המאפשרת זיהוי מצבם הנפשי של משתמשי האפליקציה והתראה אם מתגלית מצוקה.

סטודנטים מובילים חדשנות במגזר הציבורי היא תוכנית יוקרתית לגיבוש ויצירת מיזמים טכנולוגיים לטובת שיפור השירות במגזר הציבורי בישראל, ומהווה חממה חדשנית לפיתוח רעיונות באמצעות טכנולוגיות מידע וחשיבה חדשנית. אירוע הסיום של הפרויקט בו הוכרזו הזוכים בפרסים נערך ב-22.06, במעמד שר התקשורת מר יועז הנדל.

במקום הראשון צוות mindi | צילום: איל מרילוס

צוות התחרות והקבוצה הזוכה – אפליקציית mindi. מימין לשמאל: מרים דיסין, אנדלוס מחמיד, יעל צור גלוזמן, נטע לוטם, קרן קציר-שטיבל, עומרי בן חורין, דנה גביש פרידמן. | צילום: איל מרילוס


בפרס הראשון זכתה האפליקציה MINDI שענתה על האתגר של משרד הבריאות. MINDI מציעה כלי לשיפור ההתמודדות של מטופלים בתחום בריאות הנפש. היא מערבת את המטופל במהלך הטיפולי, מאפשרת איסוף וחשיפה לנתונים של עצמו, זיהוי החמרה במצבו הבסיסי, ואיתור תופעות לוואי בשלבים מוקדמים. בנוסף האפליקציה תדע להתריע אם מתגלית מצוקה משמעותית של אחד המטופלים.  הצוות היוזם של MINDI מורכב מ-4 נשים המגיעה מתחומי לימוד שונים: מדעי המחשב, מוח וקוגניציה, עיצוב UI\UX, ובראשו נטע לוטם, סטודנטית לרפואה באוניברסיטה, אשר אמרה: "עשרות אלפי אנשים בישראל מתמודדים עם מצוקה נפשית כלשהי במהלך חייהם, לא תמיד המצוקה והתמודדות שלהם מצליחה להתבטא במלואה במפגש פורמאלי מול המטפל או המטפלת". אנחנו מקוות שהמיזם שלנו ייכנס בדיוק למרווח הזה ויעזור למטופל להרגיש יותר מעורב ובשליטה".

דוגמה למיזם נוסף שפותח במסגרת התחרות: "Algolaw", העונה על אתגר שהוצג ע"י צוות ממשרד המשפטים ובפרט בתי-הדין לערערים, לרבות איטיות המענה באשר לבקשות ותיקים הממתינים לדיון מהיר בהיבטים ככניסה ויציאה מישראל כמו פליטים, חוק השבות וכדומה. נוכח עומס כבד לאור ריבוי בקשות בבתי דין אלו, במסגרת המיזם פותחה מערכת חכמה המאפשרת חלוקת עבודה מחושבת ויעילה המבוססת על פי אזורים גאוגרפיים, עומס הלו"ז של דיין, חופשות, בקשות, דחיפויות וכדומה – ומאפשרת טיפול מהיר ויעיל באופן משמעותי בבקשות המוגשות לבתי הדין.

תמונה קבוצתית של משתתפי התוכנית | צילום: איל מרילוס
תמונה קבוצתית של משתתפי התוכ​נית | צילום: איל מרילוס​


התוכנית היא תוצר שיתוף פעולה פורה בין מערך הדיגיטל הלאומי, Google ומרכז "יזמות 360" באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, לצד משרדים ממשלתיים שונים. במחזור הנוכחי של התוכנית פותחו מיזמים להתמודדות עם אתגרי משרד הבריאות, משרד המשפטים, משרד התקשורת ומשרד הכלכלה. במסגרת התוכנית, האורכת כשנה, סטודנטיות וסטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בהובלת פרופ' ארנון שטורם מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע ושיר לוי ממרכז "יזמות 360" באוניברסיטה, מפתחים פרויקטים טכנולוגיים ואפליקציות בהתאם לצרכי ואתגרי משרדי הממשלה השונים.

שר התקשורת יועז הנדל בירך את הזוכים ואמר: ״בשנה האחרונה הגענו להישגים משמעותיים בתחום תשתיות התקשורת בישראל. לפעמים שוכחים שהתשתית החשובה יותר והיא האנושית. ישראל הפכה למדינה מובילה בזכות ההון האנושי הישראלי. היוזמה, היצירתיות, החדשנות והתעוזה שאופיינית לישראלים גורמת לכך שכל החברות הבינלאומיות מתעניינות בהשקעות כאן. המשימה שלי בין השאר, בעזרת תשתיות תקשורת מתקדמות וההון האנושי, זה להעתיק את מה שיש כאן גם לאזורים שמחוץ לאזור המרכז - זה החזון של בן גוריון. מברך את הזוכים ואת שיתוף הפעולה היעיל הזה בין משרדי הממשלה, מערך הדיגיטל הלאומי, אוניברסיטת בין גוריון וחברת גוגל על המיזם״.

שירה לב עמי, מנכ"לית מערך הדיגיטל הלאומי, בירכה על סיום המחזור ה-8 ואמרה: "איך לוקחים משאב של הון אנושי במדינת ישראל ומרימים איתו פרויקט? לסטודנטים יש את התעוזה להחליט שעושים את זה. אנו במערך הדיגיטל הלאומי ניקח את האתגר לשלב הבא בו אנו מסוגלים לייצר ממשלה דיגיטלית, זמינה, ומשדרגת חדשנות וטכנולוגיה ופיתוח פתרונות לטובת שירות טוב יותר לאזרחים ולעסקים".

בועז מעוז, מנכ"ל גוגל קלאוד ישראל: אנחנו מתרגשים לראות, זו השנה ה-8 ברציפות, את הכוח שיש בשיתוף פעולה בין ממשלה-אקדמיה-תעשייה, ושמחים על האפשרות לסייע למשרדי הממשלה להתמודד עם האתגרים שעומדים בפניהם, לטובת כלל אזרחי ישראל. כולנו גאים בסטודנטים המצויינים שמביאים פתרונות יוצאי דופן, ואנחנו כבר לא יכולים לחכות כדי לראות אילו יוזמות נפלאות ממתינות לנו בשנה הבאה.

דנה גביש פרידמן, מנהלת מרכז "יזמות 360" וממובילות הפרויקט: "משנה לשנה אנו גאים לראות פתרונות דיגיטליים חדשניים ויצירתיים, פרי חשיבה ומחקר מעמיקים המוצעים על ידי הסטודנטים המוכשרים שלנו למשרדי הממשלה! כיף גדול לראות את השותפות החשובה הזו גדלה וצומחת".