$$News and Reports$$

15 אפר' 2019

לאחר 60 שנה: שמיניית איתמר בורוכוב העלתה את 'סוויטת דוד המלך' בעיבוד מיוחד, במסגרת כנס שמתחקה לראשונה אחר הקשר שבין ג'אז לתרבות עברית

 

​66 שנה לאחר שהלחין נגן הג'אז הנודע ליונל המפטון את 'סוויטת דוד המלך', ואחרי שבמשך שנים האמינו שהיא הלכה לאיבוד- זכתה היצירה לבכורה ישראלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. היצירה עלתה אתמול בעיבוד מיוחד של שמיניית איתמר בורוכוב במסגרת הכנס 'ג'אז ישראלי ותרבות עברית', ביוזמת פרופ' אריה ספוז'ניק וד"ר אריה טפר ממכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות בקמפוס שדה-בוקר של האוניברסיטה. 


​​KingDavid.jpg


באמצע שנות ה-50  נענה אגדת הג'אז, נגן הוויברפון ליונל המפטון, להזמנתו של הנשיא יצחק בן-צבי והגיע לביקור במדינת ישראל הצעירה. המפטון, נוצרי אדוק וציוני נלהב, הופיע בין היתר בפני חיילי צה"ל, ביקר במתחם קבר דוד המלך בהר-ציון, ונפגש עם רבה הראשי של ישראל, הרב יצחק הלוי הרצוג. נגן הג'אז רצה לדבר עם הרצוג על התנ"ך, ואילו הרב הראשי התעניין בז'אנר הבוגי-ווגי. 

​הביקור, ובמיוחד הפגישה עם הרב הרצוג, הותירו בו רושם כה עז שבהשראתם הלחין, עם שובו, את היצירה 'סוויטת דוד המלך'  (The King David Suite) היצירה שמשלבת אלמנטים קלאסיים יחד עם אלמנטים מעולם הג'אז, נחשבת ליצירת הזרם השלישי. המפטון שהספיק לבצע אותה מספר פעמים עם להקתו, ראה בה יצירת שיא שלו.

 

אחרי יותר מיובל: גילוי מפתיע

לאורך שנים נחשבה היצירה לאבודה. ההנחה הייתה שהפרטיטורה המקורית עלתה באש בשריפה שפרצה בדירתו של המפטון במנהטן בשנת 1997.  אך לפני מספר שנים היא התגלתה במקרה אצל המנהל המוזיקלי של המפטון, פרנק קומו, ועליה התווים וההערות בכתב ידו של האגדה. מי שמצא אותה הוא הקולגה של קומו, מוריס "מו" לביץ, אחד המנהלים של הביג-בנד של רוסמור ושל קרן דורות הג'אז.  ביום העצמאות תשע"ה הופקדה היצירה בארכיון בן-גוריון במכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות. כעת היא בוצעה לראשונה בישראל, במופע שחלקו הוקדש גם לג'אז ופיוט. הקונצרט התקיים בתמיכת המועצה האזורית רמת נגב, השגרירות האמריקאית והפדררציה הספרדית-אמריקאית.

לדברי יוזם הכנס, פרופ' אריה ספוז'ניק מהמרכז ללימודי ישראל בקמפוס שדה בוקר, מדובר במופע היסטורי.  "סוויטת דוד המלך מבטאת את המשמעויות העתיקות והמודרניות של הארץ הזו, כפי שהמפטון, שהיה אדם מאמין, קלט אותן בביקורו בישראל", אומר פרופ' ספוז'ניק. "הגלגול לארכיון בן-גוריון, והעיבוד המחודש של מוזיקאי ישראלי בביצוע בכורה- מבטאים את כל האלמנטים האלה. הקונצרט הוא הזדמנות יוצאת דופן לשילוב תרבותי בין ז'אנר מאד אמריקאי שעובר תרגום לשפה ולתרבות ישראלית ומוציא את המיטב שבשתי התרבויות, את זרמי העומק של הערכים האנושיים והדמוקרטיים". 

ארכיון בן-גוריון בקמפוס שדה בוקר מכיל את אוסף הכתבים האישיים, היומנים והמכתבים של דוד בן גוריון. במהלך השנים נוספו לארכיון אוספים חשובים נוספים מגנזך המדינה, ארכיון ז'בוטינסקי, ארכיון העבודה ועוד. אלו מספקים לחוקרים צוהר ייחודי לעברה של מדינת ישראל ולימיה הראשונים של התנועה הציונית.

שמיניית איתמר בורוכב בקונצרט אמש

שמיניית איתמר בורוכב אמש בקונצרט. צילום: דני מכליס.