$$News and Reports$$

04 מאי 2022

​​

לרגל המושב ה-52 של חבר הנאמנים:

האוניברסיטה תעניק פרסים למחברי הספר המוערך ביותר במחשבת ישראל, לזוכים בפרס על שם הלפרין ולעיתונאי פורץ דרך

 

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב תקיים השנה את המושב ה-52 של חבר הנאמנים בסימן החזרה לשגרה בהשתתפות מאות מוזמנים מהארץ ומחו"ל. ההתרגשות לקראת אירועי המושב ה-52 היא גדולה לנוכח העובדה כי בשנתיים הקודמות התכנס המושב בצל מגפת הקורונה והאירועים השונים התקיימו במתכונת וירטואלית, דרך מסכי הזום.   

אירועי מושב חבר הנאמנים יתקיימו בתאריכים 19-15 במאי 2022 במלון קדמא בשדה בוקר, בקריית האוניברסיטה בשדה בוקר ובקמפוס על שם משפחת מרקוס בבאר-שבע. היבטיה הרבים והייחודיים של האוניברסיטה יוצגו בשורת אירועים ופעילויות; אחד מאירועי השיא יהיה ההכרזה על מקבלי הפרס הבינלאומי השמיני על שם גולדשטיין-גורן לספר המוערך ביותר במחשבת ישראל לשנים 2021-2019. הפרס בסך 30 אלף דולר מוענק אחת לשלוש שנים, והזוכים בו נבחרים על פי המלצה של ועדה בינלאומית המורכבת משלושה חוקרים מובילים בתחום של מחשבת ישראל.  

פרס גולדשטיין גורן לספר המוערך ביותר הוענק לראשונה בשנת 2001, והוא נוסד במטרה לקדם את המצוינות במחקר במחשבת ישראל. 70 ספרים מועמדים הוגשו לוועדת הפרס השנה, מחציתם בעברית, פרי עטם של כותבים ישראליים, ומחציתם באנגלית על-ידי מחברים מחו"ל. על הפרס יכריז סגן נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב לקשרי חוץ ופיתוח משאבים, ג'ף קיי, במהלך מליאת הפתיחה של חבר הנאמנים שיתנהל בהנחייתו. 

בהמשך מליאת הפתיחה תעניק האוניברסיטה פרס לעיתונאי והסופר פרנקלין פוייר על עבודתו העיתונאית המשובחת, העולה בקנה אחד עם מדיניות "הקתדרה לסיקור אובייקטיבי במזרח התיכון על שם רוברט סנט ג'ון". פוייר, לשעבר העורך הראשי בעיתון The New Republic, הוזמן להרצות במסגרת קתדרת סנט ג'ון בנושא 'מדוע אף אחד לא אוהב יותר את חופש הדיבור?".

ראוי לציין כי בכספים שנתרמו לה על ידי רוברט סנט ג'ון ז"ל, מעניקה אוניברסיטת בן-גוריון, מעת לעת, פרס בעיתונאות לאיש מקצוע מצטיין. בכך היא מכבדת את זכרו של עיתונאי וסופר פורה שכתב 23 ספרים וסיפק דיווחים חדשותיים בשירותם של גופי תקשורת רבים. רוברט סנט ג'ון כתב שמונה ספרים על המזרח התיכון, כולל ביוגרפיות ביקורתיות אודות דוד בן-גוריון וגמאל עבד אל-נאצר. במסגרת סיוריו בעולם, ביצע מחקרים עבור האנציקלופדיה של וורלד בוק (World Book Encyclopedia ) והפיק תוכניות רדיו בלתי נשכחות.

זאת ועוד: בעבודתו העיתונאית פורצת הדרך איפשר סנט ג'ון לישראלים להבין כיצד ישראל ושכנותיה נתפסות בעיני העיתונות הזרה. בהקמת הקתדרה על שמו איפשר סנט ג'ון לחוקרים וחברי הסגל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, כמו גם לאורחי האוניברסיטה ושותפיה לדרך, להתרשם מקרוב מעבודתם של עיתונאים ידועי שם שהוזמנו לשאת דברים בקתדרה לסיקור אובייקטיבי במזרח התיכון.

פרק נכבד מאירועי המושב ה-52 של חבר הנאמנים יוקדש להנצחת מורשתו של עו"ד מישל הלפרין ז"ל, מתורמיה החשובים וידידיה הוותיקים של אוניברסיטת בן-גוריון, כאשר פרסי הצטיינות אקדמית על שמו יוענקו לשני חוקרים מבן-גוריון – פרופ' גיא בן פורת ופרופ' אפרים שהם-שטיינר.

עורך הדין מישל הלפרין היה משפטן בעל שם עולמי, שהתמקד בנושאי חוק ומשפט, מדיניות וזכויות אדם בעידן הגלובאלי. כמו כן עסק הלפרין בקידום הדיאלוג הבין דתי ובניסיון להביא להעמקת ההבנה בין הדתות השונות. עו"ד הלפרין היה איש אשכולות וזוכי פרס הלפרין לשנה זו משקפים בפעילותם ובכתיבתם את תחומי העניין שלו.