$$News and Reports$$

26 מרץ 2019


ד"ר אוסאמה סוידאן: "הפיתוח החדש עשוי לחולל מהפכה בתחום הוראת המדעים ולמידת מתמטיקה, הדומה למהפכה שסביבות למידה ממוחשבות חוללו בתחילת שנות ה-90"


החוקרים מהתוכנית להוראת המדעים והטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' מייקל פריד וד"ר אוסאמה סוידאן, בשיתוף עם חוקר מהמחלקה למדעי המחשב, פרופ' ג'יהאד אלסאנע, פיתחו אב-טיפוס לתוכנה חדשנית, המשלבת מציאות רבודה (Augmented Realty) בלמידת מתמטיקה ומדעים. מציאות רבודה היא טכנולוגיה המרבדת את העולם המציאותי באובייקטים וירטואליים.

הפיתוח חדשני וחלוץ בכך שהוא מתעד תנועה של גופים נעים ומרבד את מרחב האובייקטים הדינמיים באובייקטים וירטואליים כדוגמת גרפים וסמלים מתמטיים, בהתאם לתנועת הגוף. זאת, להבדיל מהשימוש הנפוץ של מציאות רבודה בשדה החינוכי – הפיכת אובייקטים סטטיים לאובייקטים דינמיים, כדוגמת הפיכת תמונה בספר לאנימציה.

הפיתוח עשוי לשנות את החוויה הלימודית וההתנסותית, הן של התלמידים והן של המורים, בכך שהוא משלב את העולם המציאותי של התלמידים עם עולם מושגי, באמצעותו אנו אמורים להבין את העולם סביבנו.

"פיתוח זה עשוי לעזור לתלמידים בלמידה משמעותית של מתמטיקה ומדעים בכך שהוא מגשר על הפער האפיסטמולוגי בין עולם המציאות לבין עולם המושגים", אומר ד"ר סוידאן, הוגה הרעיון ומרכז הפרויקט מהתוכנית להוראת המדעים והטכנולוגיה.

​יתרונות הטכנולוגיה ברורים: אב-הטיפוס מסוגל לקלוט כל תופעה דינמית, אינו מוגבל לתופעה אחת בלבד, ועלות טכנולוגיה זו נמוכה. "הפיתוח עשוי לחולל מהפכה בתחום הוראת המדעים הדומה למהפכה שסביבות למידה ממוחשבות חוללו בתחילת שנות ה-90" מסכם ד"ר סוידאן. 

אובייקט דינמי במרחב מציאותי

התמונה מתארת אובייקט דינמי במרחב מציאותי (קובייה נעה על מישור משופע) כפי שמשתקפת דרך משקפים מיוחדים אותם התלמידים מרכיבים בעת הניסוי. על צג המשקפיים מופיעים גרף ומספרים המתארים את המרחק שהגוף עובר בזמן אמת תוך כדי תנועתו.​