$$News and Reports$$

10 יול' 2019

​​לוגו הקרן והתוכנית


פרופ' מיכאל דנילנקו מהמחלקה לביוכימיה ופרמקולוגיה קלינית וד"ר איתן רובין מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה ע"ש שרגא סגל, זכו במענק של 4.2 מיליון ₪ מאת הקרן הלאומית למדע במסלול לרפואה ממוקדת אישית​.

המענק ניתן לטובת יצירת הרישום הלאומי הראשון של חולי לוקמיה (סרטן הדם). הרישום יתעד את החולים בלוקמיה בישראל ויכלול נתונים ייחודיים על סוגי המחלה השונים והשפעת הטיפולים שקיבלו. הקמתו תבוצע בשיתוף עם רופאים מומחים למחלה. באמצעות מאגר המידע החדש, יוכלו הרופאים לבחור את הטיפולים המיטביים ביותר לחולים, בדגש על התאמה אישית למצבם. בנוסף, הרישום יכלול מסד נתונים אישי וייחודי של סוג הלוקמיה האגרסיבי ביותר - לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML). מסד נתונים זה ישלב מידע קליני עם מאפיינים פונקציונליים, גנטיים ומולקולריים של תאי AML של החולים עד לרמת התא הבודד וכן רגישות התאים לתרופות שונות.

פרופ' דנילנקו הוא החוקר המוביל במחקר יחד עם ד"ר רובין, והשותפים ד"ר מיכאל מיליאבסקי מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' מרדכי דויטש מאוניברסיטת בר-אילן. הצעתם היא אחת מ- 14 הצעות שאישרה הקרן השנה מתוך למעלה מ-100 הצעות שהוגשו בין היתר דרך בתי חולים ומוסדות רפואיים.

תאי דם

התוכנית לרפואה ממוקדת אישית עוסקת במחקר ישיר של הביולוגיה ורפואת האדם, שבמרכזו שונות ביולוגית הכוללת הבדלים מולקולריים ואחרים, עיבוד מידע רפואי ודגימות רפואיות, שלתוצאותיו פוטנציאל להשפיע על בריאות וחולי.

בין יעדי התוכנית: קידום מחקר ביו-רפואי חדשני ופורץ דרך בישראל אשר יוביל להבנה מעמיקה של הביולוגיה האנושית ושל מנגנוני המחלה לקראת פיתוח טיפול חדשני וגישות אבחון. קידום שיתופי פעולה בין ארגוני בריאות לבין חוקרים במוסדות מחקר, הנגשה רחבה ושוויונית של מידע רפואי ודגימות קליניות לצרכי מחקר לטובת מגוון רחב של מחקרים, תוך שמירה קפדנית על פרטיותם המלאה של מושאי המחקר.

​התוכנית מבוססת על שותפות בין הוועדה לתכנון ותקצוב (ות״ת), ישראל דיגיטלית, קרן יד הנדיב וקרן קלרמן.