16 ינו' 2018
18:00

גלריית הסנאט (קומה 1-), המרכז האוניברסיטאי ע"ש סמואל ומילדה איירטון

המחלקה לאמנויות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב

מציגה תערוכות חדשות:

רוני טהרלב: להפשיט את העירום | אבי א. כ"ץ: קו באר-שבע

 

יישאו דברים:

פרופ' רבקה כרמי, נשיאה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

פרופ' נירית בן אריה דבי, ראשת המחלקה לאמנויות

פרופ' חיים מאור, אוצר התערוכות

 


נעילת תערוכת "להפשיט את העירום": מרץ 2018
נעילת תערוכת "קו באר-שבע": מאי 2018


הגלריות פתוחות לקהל בימים א' ה' - 8:30-19:00 , יום ו' 8:30-12:30

תערוכת רוני טהרלב מוצגת מוצגת בגלריית הסנאט, מרכז המבקרים ע"ש ג'ורג' שרוט,
המרכז האוניברסיטאי ע"ש סמואל ומילדה איירטון (קומה 1 -)
תערוכת אבי א. כ"ץ בגלריה ע"ש אברהם ברון, הספרייה המרכזית ע"ש זלמן ארן​


רוני טהרלב: להפשיט את העירום

רוני טהרלב: להפשיט את העירום 

בשיח העכשווי, עירום גוף האדם הוא מרכיב בשיח תוסס ומתלהם של שדות חברתיים, פוליטיים, תרבותיים, דתיים, מגדריים, גזעניים ולאומיים, אשר אלו מתייחסים לגופניות, מגדר, רגשות ומיניות במבט חדש – גוף האדם כ"שדה פוליטי" – שדה קרב ומגרש שעשועים.

רוני טהרלב, בדרכה העניינית והצנועה, מנסה להציג בתערוכתה עמדה אנושית, שפויה ונינוחה אשר אינה חוששת לחקור ולהציג את יופיו הטבעי של הגוף האנושי כפי שנברא וככזה שהולבש במשמעויות. רישומיה וציוריה, המנציחים את כל תאי הגוף, הם תוצרים של תהליך התבוננות קפדנית.

ציוריה אינם רק "זירת מחקר אינטימית של פירוק והרכבת צורות", מתחת לפני השטח מתגלות רוחות רפאים שנעות ונדות בתוך תולדות האמנות ומהדהדות ציורים של ציירים שהתבוננו בנשים בעיניים גבריות וציירו נשים כאלות מיתולוגיות, נשות אצולה, נערות מפתות או כקדושות מוחפצות. בנות דמותן של הנשים הללו בציוריה אינן נענות ונאמנות לגנון מערבי וגברי זה, אלא מציעות את הנשים עצמן כפי שהן – בנות חווה, שעין נשית התבוננה בהן וניסחה אותן מחדש במכחולה.

הציור של טהרלב אינו מפרט את העולם אלא דוחס אותו אל תוך בד המכוסה במקבצי צבעים וצורות, ההופך אותו "לדרך ביטוי למשהו" שהוא ביסודו אמנות.

***

רוני טהרלב, ילידת קיבוץ יגור, היא מקבוצת הציירים הפיגורטיביים הבולטים בישראל. בשלושים השנה האחרונות ציוריה עוסקים בגוף ובפנים האנושיים תוך דיאלוג עם המסורת הקלאסית של אמנות המערב. עבודותיה הוצגו בתערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות, כגון גלריה רוטשילד וגלריה גולקונדה-קונטמפוררי בתל אביב, במוזיאון ישראל ותל אביב, בגלריה הלאומית לפורטרטים בלונדון (National Portrait Gallery) ובגלריה הלאומית לפורטרטים בסקוטלנד. טהרלב זכתה בפרק אוסקר הנדלר, פרס בן יצחק של מוזיאון ישראל ופרק קרן אמריקה-ישראל לאמנים צעירים.


אבי א. כ"ץ: קו באר-שבע

אבי א. כ"ץ: קו באר שבע 

כותרת התערוכה קו באר-שבע היא דו-משמעית ורומזת לכך ששנים-עשר הציורים המוצגים בה מבוססים על רישומי קו בדיו על נייר ולכך שנופיו מבוססים על שיטוטיו בציר סובב באר-שבע, במסלולי תנועה שמשכו את עיניו ולבו. התוצר האמנותי הסופי מבוסס על ציורים ברישום בדיו על דף מתוך התבוננות, סריקה וצביעה בתוכנה באמצעות הטאבלט.

בשיטוטיו ברחבי העיר, אבי א. כ"ץ נמשך למקומות שהעלו בו תהיות באשר לעברה של באר-שבע, אשר העלו בו דימויים חזותיים מתוך מאגר הזיכרון הקולקטיבי אודות המאורעות שהתרחשו מימי קדם ועד היום: אברהם אבינו ושבועתו ליד הבאר; הבדואים שאכלסו את השווקים; הרכבת העותומנית ממצרים לסוריה, שתחנתה בבאר-שבע ומשמשת כיום כמוזיאון; הפרשים האוסטרלים, הניו-זילנדים והבריטים אשר דהרו בדיונות; לוחמי תש"ח, שנערו ברחובות העיר העתיקה; שחקני כדורגל ששיחקו באצטדיון וסרמיל; מראות העיר העכשווית על כיכרותיה, קניונה וגורי השחקים שצמחו בה; העיר העתיקה המתחדשת ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב המתפתחת כמרכז אינטלקטואלי צעיר וחשוב המשלב היי-טק, מדעים מדויקים ומדעי רוח וחברה.

כשמתבוננים בנופים שהאמן נמשך אליהם, ניתן להבחין בקו מחבר השזור משני מאפיינים בולטים – האחד הוא המבט המציץ מן החצר האחורית לעבר הנוף החזיתי-ייצוגי דרך התבוננות בנוף מבעד למאגר של עמודים וחוטי חשמל, תמרורי תנועה ברחובות, אנטנות סלולריות ועמודי תאורה גבוהים, עריכות של מכוניות ישנות וכדומה. השני הוא התבוננות במאפיינים מיליטריסטיים ותעשייתיים המוצבים ברחבי העיר, כדוגמת טנק, מטוס או קטר קיטור ישן אשר הוצבו כקישוט בכיכר.

תערוכתו של אבי א. כ"ץ היא התערוכה השנייה השנה בגלריה ע"ש אברהם ברון, שבה אמנים צעירים מתבוננים במבט ייחודי ואישי על העיר באר-שבע. קדמה לה תערוכת ציוריה של הילה שפיצר, אשר העניקה צבעוניות עזה לשיכונים הישנים של באר-שבע ולתושבים המתגוררים בה. מבטו הגברי של אבי א. כ"ץ מציע דרך התבוננות נוספת ופרשנות שונה.

***

אבי א. כ"ץ (אביץ) נולד ברעננה בשנת 1970, בעל תואר ראשון בקולנוע ואנימציה, מבית הספר לאומנות חזותית (SVA), ניו יורק. בשנים שלאחר מכן עבד כאמן Storyboard בחברת ניקולודיאון על סדרת האנימציה Blue's Clues. בהמשך, ניהל את מחלקת ה-Art בסטודיו האנימציה DPSI בישראל. כמו כן, עבר כאמן בסטודיו DKP שבטורונטו וב-Mainframe Entertainment Animation Studios בוונקובר, קנדה. בד בבד משמש כמרצה בכמה מוסדות אקדמיים וביניהם: בצלאל, מכללת תל-חי, קמרה אובסקורה, מנשר לאמנות ואוניברסיטת אינדיאנה בארה"ב. בשנים האחרונות הוא החל להציג תערוכות יחיד וכן השתתף בתערוכות קבוצתיות בישראל ובארצות הברית. חי ועובד בבאר-שבע.