​​

שם המרצה: ד"ר נועה גירון-סלע, gueron@post.bgu.ac.il -- מס' קורס: 1012022701

שעות הלימוד: יום חמישי 12:00-14:00

שעת קבלה: בתיאום מראש

 

מטרות הקורס: 

הקורס יתמקד בלימוד תיאוריה, מחקר, מתודולוגיה ונושאים מרכזיים במהלך הטיפוסי של התפתחות חברתית-רגשית, תוך התמקדות בגיל הרך.

 

מבנה הקורס:

השיעורים כוללים הרצאות פרונטאליות, הצגות של הסטודנטים, עבודה בצוות בכיתה ודיונים. השיעורים יתקיימו באופן פרונטאלי.

* במקרה של החמרה בהגבלות בעקבות נגיף הקורונה השיעורים יתנהלו באופן דומה, בזום.

 

אופן ההערכה והרכב הציון בקורס:

הצגת כלי מדידה של יכולת חברתית רגשית ( 25% מהציון השנתי): במהלך הסמסטר הסטודנטיות תתבקשנה (בזוגות) להעביר שיעור בו יוצג באופן מקיף כלי מדידה תצפיתי של יכולת חברתית-רגשית על פי הנושאים הנלמדים בקורס. על ההצגה לכלול תיאור של הכלי, דוגמא של העברת הכלי שבוצעה על ידי הסטודנטיות, הסבר לגבי ניתוח ההתנהגות הנצפית וביקורת על הכלי. הסטודנטיות יפגשו עם המרצה לפני הכנת השיעור כדי לקבל חומרים תיאורטיים והכוונה לגבי השימוש בכלים השונים.

עבודה מסכמת (75% מהציון השנתי):  העבודה המסכמת בקורס תעסוק בנושא גורמי סיכון להתפתות חברתית-רגשית. כל זוג יבחר גורם סיכון אחד אשר יכול לסכן את ההתפתחות הנורמטיבית של יכולות חברתית-רגשיות (וויסות עצמי, אמפתיה והתנהגות פרו-חברתית, יכולות תקשורת חברתית, יחסים עם קבוצת השווים, התקשרות) בילדות המוקדמת (גילאי 0-5). גורם הסיכון יכול להיות ברמה של הילד (למשל: פגות, הפרעה נוירו-התפתחותית), ברמת הסביבה ההורית (למשל: פסיכופתולוגיה הורית, התעללות והזנחה) או ברמה הסביבתית הרחבה יותר (למשל: מצבי מלחמה, הגירה). העבודה תכתב בפורמט של systematic review,  כלומר: סקירת ספרות מובנית. הנחיות מפרוטות יינתנו בהמשך.

* אופן ההערכה והרכב הציון יישארו זהים במקרה של מעבר להוראה מקוונת בעקבות נגיף הקורונה.


דרישות הקורס:

1) נוכחות חובה שיעורים. במקרה של מעבר לזום חובה לפתוח מצלמה במהלך השיעור.

2) קריאת חומרי הלימוד על פי הנחיות המרצה.

3) השתתפות פעילה במהלך השיעורים. 

 

נושאי הלימוד:

סמסטר א' – היבטים מרכזיים בהתפתחות חברתית רגשית

1) תיאוריות מרכזיות להבנת תהליכים התפתחותיים: תיאורית ההתקשרות, תיאורית הספרציה

אינדיבידואציה, המודל להתפתחות ביו-פסיכו-חברתית של סמרוף.

2) טמפרמנט וויסות עצמי

3) אמפתיה והתנהגות פרו-חברתית

4) יכולות תקשורת חברתית

 

סמסטר ב' – התפתחות חברתית רגשית בקונטקסט

1) Biological sensitivity to context and differential susceptibility

2) המשפחה: הורות  

3) המשפחה: יחסי אחים

4) מסגרות טיפול יום

5) מדיה דיגיטלית

6) מצבי דחק​

--------------------------------

​** מידע מפורט על הקורס תמצאו בסילבוס המלא של הקורס, בעמוד סילבוסים תואר שני​.​