מס' קורס :   101.1.0170​​​ --- מרצה: ד"ר ניב רגב reggevn@bgu.ac.il

תואר ראשון - קורס חובה, סמסטר א', 2 נק"ז

-----------------------------------

דרישות קדם: פסיכולוגיה חברתית (101-1-0037) + פסיכולוגיה פיזיולוגית (101-1-0059) או קורס אחר באישור המרצה.

תיאור הקורס:

בני אדם הם בין היצורים הכי חברותיים על כדור הארץ, והיכולת לפרש ולהעריך נכונה את הזולת עומדת בבסיס חיי היום יום של כל אחד מאיתנו. בשנים האחרונות הולכת וגוברת ההבנה כי הנטייה החברתית של המין האנושי קשורה בקשר הדוק לערך שאינדיבידואלים נותנים לחוויות שקשורות באנשים אחרים. בקורס זה נבחן כיצד מערכת נוירוביולוגית – מערכת התגמול – באה לידי ביטוי במצבים חברתיים וכיצד היא יכולה להטות את השיפוטים שלנו. נתאר בקצרה את מה שידוע למדע על מערכת התגמול, נדבר עליה בהקשר של תיאוריות מוטיבציה שונות, נדגים כיצד בעיות במערכת התגמול יכולות להוביל לפסיכופתולוגיות )חברתיות( שונות ונראה כיצד גם בקרב אנשים בריאים מערכת התגמול הינה קריטית להערכת אחרים – ואף עומדת בבסיס של הטיות שונות כגון העדפת קבוצת הפנים.​


מטרות הקורס:

בסיום הקורס, סטודנטים וסטודנטיות שעברו את הקורס בהצלחה:

  • יכירו את המערכת המוחית האחראית על תגמול והערכה
  • יבינו את הקשר בין המערכת המוחית לתיאוריות התנהגותיות של מוטיבציה
  • יבינו את הספרות וההשערות העדכניות בכל הנוגע לקשר שבין תגמול והתנהגות חברתית
  • יפגינו יכולת קריאה ביקורתית בספרות של התנהגות מוכוונת מוטיבציה, ובפרט במאמרים שמשתמשים בהדמיה מוחית בהקשר זה.


חובות הקורס:

  • קריאה אקטיבית של החומר הרלוונטי לפני כל שיעור.
  • נוכחות בכיתה והשתתפות פעילה
  • תרומה לדיונים באתר הקורס. אנו נשתמש בפורום באתר הקורס על מנת לעודד מחשבה על הנושא השבועי. על כל אחד ואחת מהמשתתפים בקורס לתרום 3 הערות לאורך הסמסטר (ממוצע של הערה אחת לחודש). על ההערה להיות באורך של 120-200 מילים, ולהתפרסם עד יום רביעי שלפני השיעור הרלוונטי ב-23:59.
  • הצגות בכיתה. סטודנטים יבחרו ויציגו מאמרים המתארים את ההשפעה של מערכת התגמול על מצבים חברתיים. מספר ההצגות והמציגים לכל מאמר יקבעו בהתאם למספר המשתתפים בקורס.
  • עבודת בית. בסיום הקורס הסטודנטים יתבקשו להגיש עבודה באחד משני פורמטים אפשריים: (1) הצעת מחקר לניסוי שיאפשר הבנה יותר טובה של ההשפעה של מערכת התגמול על התנהגות חברתית אנושית או (2) סקירה תיאורטית של מאמרים רלוונטיים שתאפשר תובנות חדשות על מערכת התגמול בהקשר החברתי. פרטים על דרישות העבודה ינתנו במהלך הקורס.

הערת שוליים אתית על כתיבה

להלן סדר הפעולות אותן נרצה לעשות כשאנחנו כותבים הערות ועבודות. תחילה אנו קוראים, לאחר מכן אנו חושבים ודנים, ולבסוף אנו כותבים את המסקנות שלנו. הצגה של חומרים מהאינטרנט או פרסומים כאילו הם שלכם (בצורה של העתקה והדבקה או פרפרזה) אינן באות בחשבון. תמיד עומדת לרשותכם האפשרות לצטט או להתייחס למקור אחר כל עוד אתם מציינים את המקור. לסיכום, אנו תמיד כותבים את מחשבותינו במילים שלנו, ועלינו לתת קרדיט לאחרים כשאנו מציגים את מחשבותיהם בכתיבתנו.

(הערה זו מצוטטת מסילבוסים אחרים; הנוסח הספציפי הזה נכתב במקור באנגלית על ידי Kent Berridge, 2012)

מרכיבי הציון:

  • נוכחות, השתתפות בכיתה ואונליין: 10%
  • הצגה בכיתה: 30%
  • עבודה מסכמת: 60%
  • ציון עובר בקורס הינו ציון סופי משוקלל של 56 ומעלה.

​----------------------------------



** מידע מפורט על הקורס תמצאו בסילבוס המלא של הקורס, בעמוד סילבוסים תואר ראשון​.​​​