$$News and Reports$$

28 יונ' 2021

​​​מרכז הספרות והתרבות של מכון הקשרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב נפתח אמש במשכנו החדש בעיר העתיקה בבאר שבע. בית הסופרים ע"ש עמוס עוז, ישמש הן כמרכז אקדמי עבור קבוצות חוקרים וחוקרות מהארץ ומהעולם והן כאבן שואבת לאוהבי תרבות מהנגב ומישראל כולה. המבנה שופץ במימון מפעל הפיס בעלות של למעלה מ-4.5 מיליון ₪.

 בית הסופרים

בית הסופרים | צילום: דני מכליס


במבנה היסטורי בעיר העתיקה בבאר שבע, ששימש בעבר את בית הדין השרעי ובהמשך את הסוכנות היהודית, נחנך אתמול בית הסופרים ע"ש עמוס עוז. המבנה עבר שיפוצים קפדניים משך זמן רב על מנת לאפשר בו פעילות תרבותית מגוונת ועם זאת לשמר את מאפייניו הארכיטקטוניים הייחודיים. חנוכת בית הסופרים המשודרג, התאפשרה הודות להשקעה משמעותית של למעלה מ-4.5 מיליון ₪ שהוענקו על ידי מפעל הפיס לצורך עלויות השיפוץ. 

מכון ​הֶקשרים לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית​ באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מפעיל, בתמיכת בני הזוג סטוארט וטוני יאנג, שלל פעילויות לקהל הרחב כבר משנת 2017. בכלל זה: סדנאות כתיבה עם מיטב הסופרים והעורכים, סדנאות קריאה בכמה שפות, על פי נושאים שונים; מפגשי היכרות עם סופרים וסופרות למבוגרים, בני נוער וילדים; סדנאות רב־גילאיות ולקבוצות בעלות גוון ייחודי; סיורים ספרותיים; הרצאות מפי אנשי מחקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בקשת רחבה של תחומי דעת ועוד. בה בעת,  מתקיימים שיתופי פעולה של קבוצות מחקר ייחודיות מעשרות אוניברסיטאות מוביליות בארץ ובעולם: אוניברסיטת קיימברידג' באנגליה, אוניברסיטת פקין בבייג'ין; אוניברסיטת היידלברג בגרמניה; אוניברסיטת דושישה בקיוטו, יפן; אוניברסיטת סטנפורד בארה"ב ואוניברסיטאות אחרות. 

טקס הסרת הלוט בבית הסופרים | צי​לום: יוסי בר

טקס הסרת הלוט בבית הסופרים | צי​לום: יוסי בר


נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ, בירך בטקס הסרת הלוט ואמר: "היום אנחנו לא רק חונכים מבנה, אלא מציינים אבן דרך נוספת של חיבור. חיבור בין שכלתנות לרגש, חיבור בין האוניברסיטה לעיר באר-שבע, חיבור בין מחקר להנגשת הידע, חיבור בין מהות לרוח. אני מאמין שספר יכול להשפיע על הקורא ובכך גם לשנות את העולם. אני בטוח שבית הסופרים על שם עמוס עוז יביא את הקסם שבספרות לכל אדם ובכך יקדם את החיבור וישנה את העולם". 

פרופ' יגאל שוורץ, ראש מכון "הקשרים" לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מחוקרי הספרות העברית המובילים בעולם, בירך את הנוכחים ואמר: "אנו מקיימים בו־זמנית פרויקטים רב־תחומיים וחלוציים בהיקפם ובשיטות המחקר שלהם ופרויקטים המרחיבים מאוד את מעגל אוהבי הספרות והתרבות בדרום ובכלל". 

ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ': "אני שמח ונרגש לחנוך היום את פרויקט בית הסופרים בעיר העתיקה של באר שבע, יחד עם השותפים שלנו מאוניברסיטת בן-גוריון ומפעל הפיס. בית הסופרים יהיה מרכז ספרותי-תרבותי תוסס ופעיל עבור התושבים. יתקיימו בו סדנאות כתיבה, קבוצות מחקר, מפגשי סופרים, השקות לספרים חדשים, פעילויות והדרכות לילדים ונוער, הרצאות והופעות. פרויקט זה מצטרף לפרויקטים נוספים שהקמנו בעיר העתיקה בשנים האחרונות בתחומי תרבות ואומנות, בילוי ופנאי, שיחזקו את העיר העתיקה ויעודדו את חידושה." 

ראש מחלקת מבנים באגף ההקצאות במפעל הפיס, אבי דבי: "בית הסופרים הינו מוסד תרבותי משמעותי עבור תושבי העיר באר שבע ומקיים שיתוף אקדמי עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עבור חוקרי ספרות מהארץ ומהעולם. מפעל הפיס גאה להיות בין הגורמים שהובילו ומימנו את פתיחתו המחודשת של בית הסופרים במבנה משודרג שיאפשר לקיים בו פעילויות תרבות מגוונות למען הקהילה ולקידום תרבות בעיר כגון: סדנאות כתיבה, תערוכות, פעילויות והדרכות לילדים ולנוער, מפגשים עם סופרים והשקות לספרים חדשים. מפעל הפיס ימשיך לעמוד לצד העירייה והעומד בראשה במיזמים רבים ונוספים למען תושבי העיר".

 צילום: יוסי בר

מימין לשמאל: רוביק דנילוביץ', אבי דבי, פרופ' יגאל שוורץ, טוני יאנג, פרופ' ד​ניאל חיימוביץ | צילום: יוסי בר


טקס הסרת הלוט נערך במעמד ידידת המכון, גב' טוני יאנג; בני משפחתו של עמוס עוז: נילי עוז רעייתו, בתו פרופ' פניה עוז-זלצברגר ובנו דניאל עוז; רקטור האוניברסיטה, פרופ' חיים היימס; סגן הנשיא ומנכ"ל ​האוניברסיטה, דוד ברקת; הסופר חיים באר; נשיא האוניברסיטה בעבר, פרופ' אבישי ברוורמן; נשיאת האוניברסיטה בעבר, פרופ' רבקה כרמי; בני משפחת הוברמן, שתרמו לבית הסופרים את הכריכייה המשפחתית שנוסדה ב-1912 ופרופ' חיים וייס, ראש המחלקה לספרות עברית, באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. את הערב חתם מופע מוזיקלי של אסף מאיר מההרכב "חסרים".