$$News and Reports$$

11 פבר' 2020

​בטקס מרשים ומרגש אשר התקיים לאחרונה לכבודו של פרופ' חיים דורון, ממייסדי רפואת המשפחה בנגב ומהוגי הפקולטה למדעי הבריאות , אוניברסיטת בן גוריון בנגב, חנכה הפקולטה לזכרו קרן צמיתה ,שנועדה להבאת מרצים מומחים ברפואת משפחה,  וקראה את החטיבה לבריאות בקהילה  על שמו. וזאת, כאות הוקרה על פעלו רב השנים למען הפקולטה, פיתוח רפואת המשפחה וקידום בריאות תושבי הנגב. מנהלי בתי חולים מהארץ , אישים בכירים ממערכת הבריאות, בני משפחתו , בוגרים לדורותיהם וחברי סגל הפקולטה, באו לחלוק לו כבוד.

 

דיקן הפקולטה, פרופ' עמוס כץ, אשר הנחה את הטקס  דיבר בשבחו של פרופ' דורון והעלה על נס את תרומתו  הענפה והחשובה.  כבוגר מחזור ראשון של ביה"ס לרפואה  ע"ש גויס וארווינג גולדמן, ציין כי במהלך לימודיו נשלח לעבוד במרפאתו של פרופ' דורון. "הנאמנות והמסירות למטופליו היוו השראה עבורי", אמר לקהל.

 

מנכ"ל המרכז הרפואי באוניברסיטת סורוקה, ד"ר שלומי קודיש: "כולם מודים לחזונו של פרופ' דורון ועלינו להמשיך להגשים אותו".

 

נציג ראשי החטיבה לבריאות בקהילה פרופ' אמריטוס כרמי מרגלית סיפר על מפגשיו האישיים עם פרופ' דורון ומורשתו המתמשכת וכן  על תחילת דרכו והרציונל שעמד מאחורי הקמת המחלקה – עידוד  קלינאים ועובדי קהילה לעבוד יחדו".  

 

בתו של פרופ' דורון ,חנה הולנד, הודתה לאוניברסיטה ולבית החולים על כך שהנציחה את אביה. "אין מקום טוב יותר מאשר כאן בנגב"

 

פרופ' סטיב שיינבאום, לשעבר יו"ר הועדה המייעצת הבינלאומית   של ביה"ס לרפואה ע"ש ג'ויס וארווינג גולדמן וחבר אישי של פרופ' דורון, היה הנואם המרכזי בטקס, והראשון לפתוח את סדרת ההרצאות שתינתנה במסגרת הקרן שהוקמה על ידי משפחת גולדמן מארה"ב.  לדבריו  "חזונו של פרופ' דורון היה רחב ועמוק. "חזון"  על פי ההגדרה הינו רעיון או מחשבה לגבי העתיד הרצוי . "מנהיגות" לעומת זאת  היא  היכולת להוביל ולסחוף אנשים . פרופ'  דורון היה בעל  חזון ומנהיג. הדרך שהתווה נפרטה לשורה ארוכה של הישגים, החל  מהקמת הפקולטה למדעי הבריאות ומערכת בריאות בדרום וברחבי הארץ ועד הבאת רופאים לדרום וביסוס רפואת המשפחה כמומחיות בארץ .

 

בתום הטקס הרשמי הוזמנו המשתתפים לטקס הסרת לוט של שלט שנתלה ליד משרדי החטיבה לבריאות בקהילה עליו  נחקק:

פרופ' חיים דורון, בעבר  דרצ'ינסקי (2017-1928), יליד ארגנטינה, היה ממייסדי רפואת המשפחה ורפואת הקהילה בנגב בפרט ובישראל בכלל. כפעיל ציוני בבואנוס איירס, ייסד ארגון המקדם עליית בעלי מקצוע לישראל. עם עלייתו לארץ, התיישב בגברעם והחל את עבודתו כרופא ראשוני בבאר שבע ובנגב (1960-1953). פרופ' דורון כיהן כמנהל הרפואי של מחוז הנגב בקופת החולים הכללית (1967-1961)  ולאחר מכן, כמנהל הכללי של קופת החולים “הכללית” (1988-1968). הוא היה חבר סגל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ממייסדי בית הספר לרפואה (1973), ומהאבות המייסדים של המכון הלאומי למדיניות הבריאות (1992).  פרופ' דורון היה תומך מרכזי, חזק ובלתי נלאה ברפואה הציבורית בישראל, ברפואה הראשונית בקהילה ובעבודת צוות רופא-אחות. הוא יזם ופיתח את תחום רפואת המשפחה כמומחיות בישראל, באמצעות קידום ההתמחות ברפואת המשפחה במערכת הבריאות, במחקר ובאקדמיה. פרופ' דורון ראה בפעילותו במערכת הבריאות חלק מהגשמת הרעיון הציוני שעליו התחנך. "סוף מעשה במחשבה תחילה", נהג לומר, וכך גם פעל במשך כל השנים.

haimdoroncommunityhealth.jpg