$$News and Reports$$

07 מרץ 2021

פרופ' אילנה ניסקי, מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, זכתה בפרס קריירה מוקדמת לשנת 2021 מטעם האגודה לבקרה עצבית של תנועה על רעיונות פורצי דרך

 

פרס הקריירה המוקדמת הוקם בשנת 2018 על מנת להכיר בתרומות יוצאות דופן של מדענים בתחילת דרכם שקידמו משמעותית את הבנתנו את הבקרה העצבית של תנועה. הפרס מורכב מנסיעות במחלקת תיירים לפגישה, לינה במלון הכנסים, רישום כנס חינם, לוח חרוט ופרס בסך 500 דולר שהוענק בכנס השנתי של NCM. השנה, זכתה בפרס פרופ' אילנה ניסקי מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. 

בנימוקים לזכייתה בפרס נאמר כי "החל מניתוח האינטראקציות התחושתיות, פרופ' ניסקי הביאה נקודת מבט חדשה בתחום הניתוחים מרחוק, בכך שהיא כללה במפורש את המאפיינים התפיסתיים והמוטוריים של המפעיל האנושי בהגדרה של מה שמכונה שקיפות בהפעלה מרחוק. הכישרון הייחודי של פרופ' ניסקי טמון ביכולתה לשלב טכניקות ניסיוניות מתקדמות ונושאים בפסיכו-פיזיקה חושית-מוטורית עם ידע משמעותי ומוצק בתורת הבקרה והנדסת רובוטים." 

עוד נאמר כי פרופ' ניסקי היא "כוח מניע ברמה עולמית, בעלת מוטיבציה גבוהה בתחום הרובוטיקה וההנדסה הביו-רפואית, המביאה רעיונות חדשים ומובילה בפרויקטים משותפים. עבודתה משפיעה על קשת רחבה של פרקטיקות קליניות, כולל ניתוחים ושיקום נוירולוגי". 

לאחר זכייתה, סיפרה פרופ' ניסקי כי "מאוד התרגשתי כשהתבשרתי על הזכייה. חשוב לי לציין שהקרדיט על הזכייה הזו הוא לא רק שלי - את העבודה הקשה עושים הסטודנטים והסטודנטיות המוכשרים במעבדתי, והרעיונות היצירתיים נולדים פעמים רבות בשיחות עם שותפים ושותפות הן בארץ ובעולם".

עוד הוסיפה כי "הקהילה של חקר בקרת התנועה וחקר המוח באוניברסיטה שלנו היא קהילה תומכת ותוססת, וכיף להיות חלק ממנה. הזכייה היא סגירת מעגל עבורי כיוון שהכנס השנתי של האגודה לבקרה עצבית של תנועה היה הכנס הראשון אליו נסעתי כסטודנטית ובו הצגתי את עבודתי בחו"ל. שם נחשפתי לראשונה לחוויה המיוחדת של מדע גלובאלי - למדתי שבמעבדות השונות ברחבי העולם סטודנטים הדוברים שלל שפות  מתמודדים עם אתגרים דומים ושמחים בשמחות דומות לשלי". 

האגודה לבקרה עצבית של תנועה (NCM), שהוקמה בשנת 1991, היא קהילה בין-לאומית של מדענים וסטודנטים העוסקים במחקר שמטרתם המשותפת היא להבין כיצד המוח שולט בתנועה. האגודה מפגישה מדענים המבקשים להבין את המנגנונים העצביים המאפשרים פעילויות משמעותיות בחיי היומיום, דרך שליטת המוח בעיניים, בראש, בגוף ובגפיים. 

הפרס יוענק לפרופ' ניסקי בכנס השנתי של האגודה, שיתקיים בתאריכים 20-22 באפריל 2021. 

פרופ' אילנה ניסקי

פרופ' ניסקי סיימה את לימודי התואר הראשון, התואר השני והדוקטורט בהנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואת הפוסט-דוקטורט ביצעה במחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת סטנפורד. כעת היא משמשת כחברת סגל במחלקה להנדסה ביו-רפואית של והיא ראש המעבדה לרובוטיקה ביו-רפואית​. לאחרונה אף הצטרפה למעבדת השיקום ב"עדי-נגב נחלת ערן" כחוקרת הראשית לשיקום עם ממשקים תחושתיים. 

פרופ' ניסקי זכתה בעבר גם בפרס קריירה אקדמית מוקדמת של חברת IEEE לרובוטיקה ואוטומציה לשנת 2019, במלגת אלון מטעם המועצה הישראלית להשכלה גבוהה, ופרס טורונטו על הצטיינות במחקר, ונבחרה לאחת מבין 40 צעירים ישראלים מבטיחים על ידי מגזין דה-מרקר. 

בין השנים 2014-2018 כיהנה כחברה בוועד המנהל של EuroHaptics Society והיא חברה בועד המנהל של איגוד הישראלי להנדסה רפואית וביולוגית. כמו כן, היא חברה בכירה ב- IEEE, באגודה לבקרה עצבית של תנועה, באגודה למדעי המוח, בוועדה הטכנית לטכנולוגיות מגע ובחברה הפיזיולוגית האמריקאית. 

תחומי המחקר שלה כוללים בקרה מוטורית אנושית, תחושת מגע, רובוטיקה, למידה אנושית ולמידת מכונה, ניתוחים מרחוק וניתוחים בעזרת רובוטים. המעבדה שלה נתמכת על ידי מענקים תחרותיים של הקרן הישראלית למדע, הקרן למדע הדו-לאומי ישראל-ארה"ב, משרד המדע והטכנולוגיה ורשות החדשנות. 

פרופ' ניסקי ותלמידיה מיישמים תיאוריות במדעי המוח אודות בקרה מוטורית אנושית, תפיסה, הסתגלות, למידה ורכישת מיומנות, בפיתוח מערכות רובוטיות רפואיות וכירורגיות המופעלות על ידי האדם. הם משתמשים גם ברובוטים, מכשירים הפטיים ומכשירים מכטרוניים אחרים כפלטפורמה להבנת המערכת הסנסומוטורית האנושית במשימות אמיתיות כמו ניתוח, במשימות וירטואליות כמו משחקי מציאות מדומה או סימולציה כירורגית, ובשיקום בעקבות הפרעות נוירולוגיות. היא מקווה שמחקר זה ישפר את איכות הטיפול בחולים, יקל על הכשרה טובה יותר של מנתחים, יקדם את הטכנולוגיה של ניתוח מרחוק, ויקדם את הבנתנו את המוח.