$$News and Reports$$

26 יונ' 2016
ד"ר יניב ציגל מהמחלקה להנדסה ביו רפואית בפקולטה להנדסה ופרופ' אריאל טרסיוק מהיחידה לחקר הפרעות שינה במרכז רפואי סורוקה ומהמחלקה לפיזיולוגיה וביולוגיה תאית בפקולטה למדעי הבריאות, זכו במענק מחקר של הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (פרויקט קמין) עבור מחקרם בנושא "אבחון דום נשימה חסימתי מאותות דיבור בזמן עירות". תכנית קמין היא מסגרת מימון של הראשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית התומכת בביצוע מחקר יישומי במוסדות המחקר בישראל.
 
המחקר יעסוק בפיתוח גישה פורצת דרך לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה (דנ"ש) בעזרת עיבוד אותות דיבור בנבדקים ערים. מחקר קודם שבוצע במעבדתינו הראה כי המאפיינים האקוסטיים של אות הדיבור בעירות (הקראת טקסט או דיבור חופשי) בקרב חולי דנ"ש שונים מאלו של הדוברים הבריאים. ניתוח אקוסטי של הדיבור יאפשר שערוך של חומרת הדנ"ש בזמן העירות ובכך יפשט את הליך האבחון והטיפול בדנ"ש.
 
תסמונת דום הנשימה החסימתי בשינה היא הפרעת נשימה חסימתית המתרחשת בשינה. מעל 10% מהאוכלוסייה הבוגרת סובל מתסמונת זו. מרבית החולים (מעל 80%) אינם מודעים לבעיה ואינם מאובחנים. העדר אבחון וטיפול מגביר את הסיכון לעייפות יום מוגברת, לתחלואת קרדיו-וסקולרית ולתאונות דרכים ועבודה. כיום אבחון דנ"ש מצריך בדיקה לילית במעבדת השינה.