$$News and Reports$$

20 אוק' 2020

​​​​ 

בדרך כלל כשחושבים על הלמידה באוניברסיטה חושבים על כיתה מלאה בסטודנטים, מרצה שעומד ומסביר את החומר, הפסקות, קפיטריה וישיבות עם חברים. אך היום המצב הוא לגמרי שונה. פתאום ביום בהיר אחד המציאות החדשה אילצה אותנו לעבור ללמידה בזום, נדרשנו להפסיק להגיע לכיתות וללמוד מהבית דרך המסכים.

ניסינו להבין מה חושבים הסטודנטים, המרצים והמנהל האקדמי של הקמפוס על המעבר לזום. האם הם מרוצים מהשינוי? ממה הם חששו? ואילו צעדים נעשו על מנת לשפר את איכות ההוראה?

יובל דאינזון סטודנט שנה א' להנדסה מתחיל השנה את הלימודים האקדמיים שלו דרך מערכת הזום. הוא חושש שאיכות הלמידה תפגע, אך יחד עם זאת מצפה שהאוניברסיטה תדריך את המרצים בצורה נכונה על מנת שזמן השיעור יוקדש ללמידה ולא לטיפול בבעיות טכניות.

זואי אהרון סטודנטית שנה ב' לפסיכולוגיה ותם צפריר סטודנט שנה ג' לניהול כבר הספיקו ללמוד סמסטר בזום. שניהם חששו מאופן ההוראה והלמידה במערכת הזום, המשמעת העצמית הנדרשת מהם והדרישה להיות מרוכזים במהלך שיעור מקוון מהבית עם הסחות דעת רבות. למרות זאת שניהם חוו חוויה שונה לחלוטין והם מרוצים מהישגיהם הלימודיים. בשבילם הלמידה המקוונת הייתה רציפה ונוחה. המרצים הצליחו לשמור על היחס האישי גם דרך המערכת המקוונת, פנו באופן אישי לסטודנטים ונתנו הזדמנות לקחת חלק פעיל בשיעור באמצעות פרזנטציות, חדרי לימוד, שאלות וכדומה. גם הלמידה מהבית התגלתה כיעילה ומלאה ביתרונות. הלימודים בבית אפשרו ללמוד באווירה נוחה ועזרו לחלק את הזמן בצורה מרווחת. בזכות הזום היה המון זמן פנוי למשפחה, תחביבים ומנוחה. כמו כן הזום מאפשר ללמוד במקומות מגוונים ומידי פעם הם בחרו להקשיב לשיעורים עם חברים, אצל המשפחה במרכז ואפילו בחוף הים. לדעתם היתרון העיקרי של מערכת הזום הוא השימוש בהקלטות שהקל עליהם מאוד בסמסטר ולפני תקופת המבחנים.

ד"ר יעל פוזננסקי וד"ר רן בן מלכה מרצים ותיקים ומוערכים בקמפוס אילת. נדרשו לאחר שנים רבות של לימוד פרונטלי לשנות את אופן הלמידה ולהעביר את השיעורים מהבית.

יעל ורן שיתפו אותנו שהלמידה המקוונת הייתה מאתגרת גם להם אך יחד עם זאת הם מצאו לא מעט יתרונות שהם ייחודיים ללמידה מקוונת כמו הנוחות שבלמידה מהבית, התקשורת עם הסטודנטים שמתקיימת גם מעבר לשעות הלימוד וגולת הכותרת היא ההרצאות המוקלטות שניתן לצפות בהן שוב ושוב ולהעמיק את ההבנה וההטמעה של החומר הנלמד. מנקודת המבט של המרצים הזום מאלץ אותם להיות הרבה יותר מוכנים ומאורגנים והשיעור חייב להיות ממוקד עד לפרטים האחרונים. הם עושים מאמצים רבים על מנת שכל הסטודנטים יבינו את החומר ויהיו מרוצים, עובדים ימים כלילות, לומדים על המערכת, מכינים סיכומים וזמינים בשעות רבות במהלך היום על מנת להיות קשובים ורגישים לסטודנטים במצב זה. יעל ורן מבקשים " תעזרו לנו לעזור לכם, תהיו נוכחים בשיעורי הלייב, תבצעו את המשימות, תשתתפו באופן פעיל בשיעור והכי חשוב תפתחו את המצלמות . אנחנו מתגעגעים לסטודנטים ב"גודל טבעי" אבל כרגע אנחנו מוכנים להסתפק בצילומים שלכם ובשיח וירטואלי. אז שימו קפה על האש, תדליקו את המחשב, ותפתחו מצלמה אנחנו תכף מתחילים".

פרופסור יניב פוריה המנהל האקדמי של קמפוס אילת שיתף אותנו שלפני תחילת הסמסטר התקיימה סדנה לשיפור איכות ההוראה בזום שניתנה לכל המרצים של קמפוס אילת בהנחיית אנשי סגל בכירים מהיחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה באוניברסיטת בן-גוריון. בסדנה קבלו המרצים כלים לבניית ההרצאות המועברות בזום, שילוב הסטודנטים בשיעור ורעיונות לדרכי הערכה והציונים בקורסים. סגל המרצים הביע הבנה והשתדל לעשות את מירב המאמצים על מנת להשתפר ולהעביר את השיעורים בצורה הטובה ביותר. פרופ' יניב פוריה רואה בזום יתרונות רבים. הלמידה מהבית מפחיתה את הסכנה שבהידבקות ומאפשרת לשמור על המצב הבריאותי. בנוסף במקרה הצורך למידה זו מאפשרת להישאר אצל המשפחה ולחסוך בעלויות שכר דירה ומחיה. הוא סיפר על סטודנטית ששיתפה אותו כי בסמסטר הקרוב היא עוברת ללונדון בשל נסיבות אישיות ובזכות הזום היא יכולה להמשיך ללמוד. להערכתו, גם כשנחזור ללמוד בצורה פרונטלית חלק מהסטודנטים יעדיפו ללמוד דרך הזום תוך ניצול האופציה של השיעורים המוקלטים. הרצון לשמר את היחס האישי שמאפיין במיוחד את קמפוס אילת, מנחה אותו ואת סגל האקדמיה בעשייה היומיומית להצלחת הסטודנטים בלימודים. לדבריו "ועדי הכיתה" מקבלים השנה חשיבות רבה במיוחד בימים אלו ובאמצעותם יהיה אפשר לתת מענה הולם ומיטבי לסטודנטים וזה יקל עליהם את ההתמודדות עם האתגרים הרבים.  

לסיכום, נצלו את היתרונות שבלמידה בזום, הדליקו מצלמות, השתתפו בשיעור ותפיקו את המרב. זכרו שחשיבה חיובית מובילה ללמידה מיטבית.