$$News and Reports$$

12 מאי 2021

​​​​​האזעקות והדי הפיצוצים יכולים לגרום לילדים בגילאים שונים למצב של חרדה ופחד. אנחנו ההורים יכולים להרגיע אותם ולהפוך את הזמן בבית לכיפי ומרגיע במיוחד. כך תעשו את זה נכון.

נרת לבבי, דוקטורנטית לפסיכולוגיה התפתחותית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ופרופ' נעמה עצבה-פוריה, פסיכולוגית התפתחותית מומחית. מנהלת מרכז "דואט" באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וראש המגמה לפסיכולוגיה התפתחותית, מטפלת ביחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך בסורוקה. מסבירות בכתבה לוואלה!בריאות, כיצד לסייע לילדים ופעוטות במצבי חרדה.  לבבי, חוקרת את התמודדותם של הורים וילדים צעירים בעוטף עזה ובדרום עם מצב של סטרס בטחוני מתמשך, ומשם תובנותיה.


לא מזמן נגמרה הקורונה והנה שוב הורים רבים מוצאים את עצמם סגורים בבתים עם ילדיהם הצעירים, דרוכים ומוכנים לאזעקות לאורך היום והלילה. מצד אחד, אנו מבינים כי זהו המקום הבטוח ביותר להיות בו כרגע, אך מצד שני איננו מורגלים להיות כך "כלואים" בביתנו שעות רבות. מה גם, שהילדים יכולים לאבד סבלנות מהר ("אמא משעמם לי" ו-"מה אני יכולה לעשות") ולאתגר אותנו ההורים במציאת פעילויות מתאימות.


אפשר להנות עם הילדים בממד (צילום ניר אהרונסון).jpg

ראשית, חשוב לזכור שזהו מצב זמני, ותאמינו או לא - לצד החסרונות הברורים שלו - ניתן למצוא בו יתרון של זמן משפחתי שלרבים מאיתנו חסר במהלך השבוע. ריכזנו עבורכם מספר המלצות לפעילויות משותפות המתאימות לילדים הצעירים, שתורמות בין השאר לתחושת הלכידות המשפחתית, לפורקן ושחרור מתחים משותף הן שלנו ההורים והן של הילדים ולהעברת הזמן בבית בצורה נעימה ומחוברת. זכרו שהדבר החשוב ביותר בכל פעילות היא הנאה משותפת - הן של הילדים והן שלכם. ככה תוכלו להפחית את הלחץ הנפשי ולמצוא את הכוחות המשפחתיים המיוחדים שלכם.

 

מצבי חירום משבשים את התוכניות והשגרה הרגילה של השבוע שחשובה במיוחד לילדים צעירים, היא מסייעת להם ביכולת ההתארגנות ומחזקת את תחושת הביטחון. אחת ההמלצות החשובות היא לייצר סדר יום ברור עבור הילדים, גם כאשר נמצאים בבית, כמעין שגרה זמנית שונה.

 

חשבו על העוגנים המרכזיים: אכילה, שינה, משחק משותף. ציירו לילדים כל בוקר, על דף גדול את סדר היום בצורה שתהיה להם ברורה ותלו את הדף במקום בולט. השתדלו כמה שיותר לשמור על ההרגלים של הילדים - דבר שיחזק את תחושת הביטחון. ניתן להזמין את הילדים להיות שותפים בהכנת התוכנית (בהתאם לגילם). למשל, הגדירו איתם מסגרת היום, מתי משחקים, מתי אוכלים, מתי נחים, מתי זמן יצירה, והזמינו את הילדים לבחור במה למלא כל חלק בתוכנית. למשל, הציעו כמה אפשרויות ל"מה נכין לארוחת צהרים?" וכתבו/ציירו את הבחירה שלהם.


המלצה כללית: הקפידו לאזן בין פעילות מסעירה ובין פעילויות שקטות ורגועות. אם עסקתם בבניית אוהל או בריקודים סוערים, שבו לרגע יחד וקראו סיפור או נוחו על הספה.

מוזמנים לקרוא את מגוון הטיפים והפעילויות המומלצות, בהמשך הכתבה ​​באתר​.