$$News and Reports$$

22 נוב' 2020

​​​​ 

ביום חמישי, 19/11 התקיים מפגש לציון חג הסגד במעמד נשיא האוניברסיטה פרופ' דניאל חיימוביץ ויו"ר האגודה הסטודנטיאלית שיר צדוק ובהנחייתה של שושנה זימרו- סטודנטית לבלשנות אנגלית, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה.


את המפגש פתח הרב ד"ר שרון שלום - ד"ר לפילוסופיה, רב קהילת "קדושי ישראל" בקריית גת וראש הקתדרה ללימודי יהדות אתיופיה בקריה האקדמית אונו, באומרו "כדי שנוכל להבין לעומק את תהליך היהודיזציה של הקהילה האתיופית, אנו מוכרחים לבואו ולפגוש את הקהילה הזו לא ממקום היררכי, לא ממקום שיפוטי, אלא ממקום בו אנו מבינים שמדובר בקהילה יהודית עתיקת יומין, ויש פה הזדמנות מצוינת של העם היהודי כולו, לקבל דרישת שלום מתקופת המקרא. במחקרים שלי אני קורא לקהילה שלנו גניזה חיה שנשתמרה והתפתחה במשך 2,500 שנה. אם ניגש לקהילה האתיופית מהמקום הזה, נוכל להבין את הרעיונות היהודיים המחשבתיים, הפילוסופים שקיימים בקהילה היהודית האתיופית." בהתייחסותו לחג הסגד הוא העביר את המסר החשוב באומרו כי החג נחגג מתוך תודעה והבנה שאנחנו לא לבד, ושללא הזולת אין לנו קיום והמשך. איש בא לקראת רעהו מתוך אותה תודעת ההכנעה המחברת ומייצרת שוויון, אבל בעיקר מתוך הגברת האמון ההדדי וראיית הטוב - בתקווה לעתיד משותף.

לאחר מכן התקיימה הרצאתה של ג'נט בלאי - סטודנטית לספרות וללימודי אפריקה, חברה בארגון קול-אקטיבית ומשוררת בנושא: "מי חוגג את חג הסגד?". בהרצאתה דיברה ג'נט על האופן שבו ציון חג הסגד הפך לאירוע אוריינטלי, פולקלורי שמציג את האוכל אתיופי, הלבוש ועוד. היא ציינה כי אלמנטים אלו צריכים להיות חלק מהנוף הישראלי כל השנה ולא נכון לצמצם אותם ליום אחד. היא עוד מאירה ושואלת: "חג הסגד מדבר על הכמיהה לציון- אבל כמה ציון הייתה טובה עבורנו?" והציגה תמונת מצב של הקהילה האתיופית בישראל. היא מסכמת ואומרת כי לא נכון להפוך את התרבות והמסורת שלנו למשהו שהוא אותנטי, זר ומיוחד שצריך לבקר בו ולחזור אחורה לביתנו, אלא חלק מהנוף.

בהמשך נערך מעגל שיח בהנחיית: אסתר איינאו - סטודנטית לפסיכולוגיה ותקשורת אלירן יצחק- סטודנט לתואר שני בהנדסת תעשייה וניהול בו הם שיתפו את המשתתפים בחוויית הסגד האישית שלהם, בדגש על המסר החשוב של עברות הדדית. הם דיברו על האופן שבו היו מבטאים ערך זה באתיופיה וכיצד נוכל אנחנו להגשים את הערך הזה היום, במיוחד לאור משבר הקורונה בו אנו מתבקשים לשמור על ריחוק חברתי ובמציאות בה החברה הישראלית משוסעת ומפולגת.


הקלטת המפגש:​

האירוע נערך בשיתוף פעולה עם המחלקה למעורבות חברתית, תוכנית 'תקווה ישראלית' באוניברסיטה, האגודה הסטודנטיאלית, מרכז אפריקה וארגון מנהיגי העתיד. 

עוד בנושא, מאמרו של הרב ד"ר שרון שלום שפורסם ב-ynet ב- 16/11:
​​הרב ד"ר שרון שלום - שוויון בין בני אדם והכנעה בפני האל: העקרונות של הסיגד


חוברת תאים וארגונים למעורבות חברתית - האגודה הסטודנטיאלית