זוכה פרס מרצה חדשן לשנת תשפ"א 
ד"ר שמעון עמר
מרכז פריבס לחינוך
קורס "חשיבה קלינית"

שינוי בהוראה- הוראה אינטגרטיבית בשילוב CBL/PBL​


אתגר ההוראה בתואר ד"ר לרפואה מורכב משלושה אלמנטים: ידע במדעי היסוד, הכרת הבריא מול החולה והתנסות קלינית. בעוד שבין שני החלקים האחרונים יש קשר לוגי טבעי, הדבר אינו כך בין שני האלמנטים הראשוניים/

רציונל לשינוי- החשיבות של לימוד מדעי היסוד מתוך הקשר וחשיבותם ביכולת הקלינית לנתח בעיות ולעסוק באבחון וטיפול מהותית ביותר. עד תש"פ היו קורסים מסורתיים בבית הספר , שעסקו בנושא, מזויות ושיטות אחרות גם בשלב מוקדם זה – קרי שנים א+ב. לאור משובי העבר ופערי המוכנות לא השיגו את מטרתם. 

מה נעשה- הקורס חשיבה רפואית– הוחלף לשיטת הוראה בעזרת CBL\PBL. גויסו 10 מדריכים קלינאים וחוקרים בכירים. נכתבו חמישה מקרים קלינים עדכניים, מתוך מנעד רחב של תת התמחויות, מקרים שבהם יש נגיעה לדיספלינות רבות במדעי היסוד, וניתן להמחיש קשר זה, וכאלו שעבורם הוצג מידע עדכני מהשבועות האחרונים. הכתה חולקה לקבוצות עבודה עם מדריכים, וכך למדה 13 מפגשים במהלך הסמסטר, אחת לשבוע. 

תגובת הכתה-  הקורס זכה למשוב טוב מאוד גם במשוב האמצע וגם במשוב הסיום, שמולאו על ידי למעלה מ 80% מהכיתה וגם המבחן עבר בהצלחה רבה. 

תובנות ומסקנות – הקורס עבר בהצלחה רבה. ההשפעות של הקורס על הלומדים תובנה ביתר שאת על ידיהן בשנים הבאות. ניכר שיש סטודנטים שמורגלים ללמידה בפורמט שינון ושכחה, ומתקשים בתהליכי רוחב. מאחר ומטרתנו בקורס מכוונות הן רחוק והן קרוב, הרי שכמעט כל מטרות הקורס הושגו.