​זוכה פרס מרצה חדשן לשנת תשפ"א 
ד"ר אריה קויפמן
בית הספר לרפואה
קורס "גנטיקה רפואית לרפואנים"  ​
שינוי בהוראה- מודל כיתה הפוכה 

שינויים שנעשו בקורס-

למעשה וויתרנו על כל ההרצאות הפרונטליות בקורס ( למעט אחת שבה מרצה נוסף ביקש ללמד רגיל) וכל החומר התיאורטי נלמד בעזרת הרצאות מוקלטות.

שיעור הוא יחידת הוראה. לכל יחידת הוראה מוגדרים: מטרות היחידה, מילות מפתח, חומר הקריאה + קישורים לסרטונים / אתרים שימושיים, שאלות ידע ושאלות יישום.

לכל יחידת הוראה הוקדשו שעתיים. השעה הראשונה ניתנה לסטודנטים כשעת למידה עצמית. השעה השנייה הייתה פגישת דיון.

כל מפגש של דיון כלל הצגת מס׳ מקרים קליניים / מולקולאריים בהם מיישמים את החומר הנלמד על מקרים אמיתיים /קליניים.המפגשים האלה היו בצורת כיתה הפוכה , כלומר מציגים את המקרה ואז מתקדמים תוך כדי שאלות הסטודנטים.

 

היו 3 תרגולים במהלך הקורס בקבוצות.

לכל מפגש כזה יש הרצאות מוקלטות של המתרגלים שהסטודנטים נדרשו לראות טרם הגעתם לתרגול.

בתחילת כל תרגול היה בוחן כניסה קצר במודל על מנת לוודא שראו את התרגול המוקלט קודם הגעתם לתרגול.

בכל תרגול היה גם פתרון של שאלות לדוגמא ממבחני עבר.

 

שינויים נוספים צפויים-

כל המקרים של הדיונים הקליניים יעברו בשנה הבאה למתכונת אינטראקטיבית שניתן לבצע לבד. זה יאפשר להפוך את כל הקורס למקוון לחלוטין. יתווספו בחנים לבדיקת ידע בכל יחידת הוראה שדרכם הסטודנט יוכל להעריך את מידת ההבנה שלו של החומר התיאורטי שנלמד עצמאית.

 

מסקנות ותובנות-

אני מאמין שדרך זו היא הדרך הנכונה ללמד סטודנטים לרפואה. מצד אחד לנצל את יכולות הלימוד שלהם מצד שני לחבר אותם כבר בשנים מוקדמות לקליניקה ולהדגים חשיבות מדעי היסוד / מחקר לחיים העתידיים שלהם.

תחושתי היא שהסטודנטים נהנו מצורת לימוד זו. יש פער בין מה שהם חושבים שהם הבינו מהלימוד העצמי לבין היישום ופתרון בעיות על בסיס חומר זה ועל לכן הדיונים חייבים להמשך + לחזק עניין זה.