תעודת הוקרה למרצה חדשן לשנת תשפ"א
ד"ר יואב קסלר
המחלקה לפסיכולוגיה
קורס "חוכמת ההמונים וחשיבה קבוצתית"  

שינוי שיטת ההוראה בקורס במטרה לתת מענה ל3 בעיות: שיפור רמת הכתיבה של הסטודנטים, הרחבת והעמקת הקריאה של מאמרים, לימוד איך להציג מאמרים. בכל שבוע סטודנטים נתבקשו לקרוא מאמר- לכתוב סיכום באורך עמוד של המאמר ולכתוב עמוד נוסף של ביקורת/רעיונות למחקר המשך. 

בכל שיעור נדגמו עבודה אחת או שתיים, קראנו אותה יחד בכיתה, והתייחסנו הן לתוכן והן לכתיבה עצמה. לאחר כל שיעור, כל הסטודנטים (ולא רק אלה שעבודותיהם נדגמו להצגה בכיתה) התבקשו לקרוא מחדש את מה שכתבו, ולתת לעצמם משוב שכולל נקודות לשיפור ונקודות לשימור, וכן ציון מספרי על עבודתם. 

בחלק השני של הסדנה הסטודנטים הציגו מאמרים בכיתה. ההצגה הוגבלה ל-15 דקות, מה שהשאיר מספיק זמן לדיון בכיתה. גם כאן, חלק מהדיון היה על התוכן וחלק על ההצגה ממש (שוב, כולל עניינים טכניים – עיצוב המצגת, רצף הרעיונות, האופן שבו ההצגה בע"פ התייחסה למצגת, וכו'). גם בחלק זה המציגים התבקשו לכתוב לעצמם משוב בסוף השיעור, עם נקודות לשימור ונקודות לשיפור. 

מטרת המשובים הללו היתה לוודא שהפידבק שניתן בכיתה אכן נלמד, ושהסטודנטים מבצעים עיבוד של הדיון הכיתתי באופן שיסייע להם להשתפר בהמשך. 

בנוסף לכל אלה, הציון המספרי בסוף הסמסטר נקבע על ידי הסטודנטים עצמם. כל סטודנט התבקש לכתוב הערכה עצמית בשלושה רכיבים – השתתפות פעילה בכיתה, מטלות כתיבה, ופרזנטציה. כמו כן, בכל אחד מהרכיבים הסטודנטים נתנו לעצמם ציון מספרי, שהסתכם בציון מספרי סופי. הודעתי להם שחשוב שיהיו הוגנים במתן הציונים, וכי אני שומר לעצמי את הזכות לשנות ציונים שייראו לי לא מתאימים. באופן מפתיע אותי, התפלגות הציונים שהסטודנטים נתנו לעצמם דומה מאוד לזו שהייתי נותן בעצמי, וחלק מהסטודנטים אף החמיר עם עצמו יתר על המידה. 

הפידבקים מהסטודנטים, הן במהלך הסדנה (במשוב אנונימי, ר' מספר תשובות בהמשך) והן בשיעור האחרון ובהערכות האישיות הסופיות – היו מצויינים ממש. כולם כתבו שעבדו מאוד קשה במהלך הסמסטר, בעיקר במטלות הקריאה והכתיבה שלקחו זמן רב. חלקם ציינו שזו הפעם הראשונה באוניברסיטה שבה קיבלו פידבק משמעותי על כתיבה, ורבים ציינו את ההשתפרות שלהם הן בקריאה והן בכתיבה לאור הסדנה.