​תעודת הוקרה למרצה חדשן לשנת תשפ"א
ד"ר ארז יוסקוביץ
המחלקה לפילוסופיה
קורס "בודהיזם כפילוסופיה"  ​
שינוי בהוראה- שילוב פודקאסטים במודל כיתה הפוכה


הופק הסכת (פודקאסט) בקורס בודהיזם כפילוסופיה במהלך סמסטר א׳ תשפ״א. הפודקאסט ״להתעורר״ הופק באמצעות רדיו ובסיוע ד״ר בוזי רביב BGU

> לשמיעת הפודקאסט


שינויים בקורס ״בודהיזם כפילוסופיה״

במסגרת הפרויקט נערכו בקורס ״בודהיזם כפילוסופיה״ השינויים הבאים :

א. חומר הקריאה צומצם והומר בהאזנה לפרקי הפודקאסט.

ב. מתכונת השיעורים שונתה ללמידה פעילה באמצעות דיון במקום הרצאות רקע.

ג. מטלות הקורס שונו מהגשת עבודות לאינטראקציה ודיון בצ׳אט של דף הפייסבוק הנלווה לפודקאסט.

ד. במהלך הסמסטר הופקו פרקים לפי הנושאים בהם הסטודנטים התקשו או הפגינו עניין מיוחד. הסקרים שנערכו במהלך הסמסטר כמו גם התגובות שקיבלתי בעל פה , מעידים שהפרויקט התקבל בהתלהבות רבה בקרב הסטודנטים. הפודקאסט היווה פלטפורמה נוחה וזמינה, לחזור ולהעמיק בחומר הנלמד בשיעורים. רובם המוחלט של הסטודנטים מעידים כי הוא תרם להבנה וללמידה של החומר. כמו כן הם ציינו לטובה את חווית הלמידה באמצעות הפודקאסט.

הפודקאסט יצר אפשרות של ממש להרחיב את האינטראקציה ביני לבין הסטודנטים ובין הסטודנטים לבין עצמם מעבר לשיעור וזאת באמצעות האזנה משותפת לפרקים ודיון עליהם בצ׳אט.

יתרה מכך, השימוש בפודקאסט אפשר לי כמרצה להבהיר ולהרחיב בנושאים שלתחושתי היו פחות מובנים לחלק מהסטודנטים בזמן השיעורים וזאת מבלי לגזול שיעורים נוספים.

 

השפעה על המחלקה והאוניברסיטהֿ

הפודקאסט מאפשר לסטודנטים במחלקה ובמחלקות אחרות של האוניברסיטה להתוודע אל תחום מרתק ורלוונטי שהיצע הקורסים בו כיום מוגבל ועושה זאת בצורה זמינה וידידותית.

יתרה מכך, בעתיד הוא יוכל לשמש כתחליף לקורס מבואי ויאפשר לסטודנטים ללא רקע קודם לקחת קורסים מתקדמים בנושא.

 

הקהל הרחב

פרקי הפודקאסט זמינים להאזנה בכל פלטפורמות המוזיקה הפופולאריות וזכה להאזנות רבות. בהינתן שמספר הסטודנטים בקורס הוא כ- 30 ברור כי החשיפה של הפודקאסט חורגת בהרבה מקהל הרשומים לקורס

ואפילו הסטודנטים במחלקה או באוניברסיטה. מעבר לערך הרב שבהפצת ידע אקדמי לציבור הרחב, הפודקאסט מעניק חשיפה עצומה לאוניברסיטת בן גוריון ולתחומי הדעת הנלמדים בה.

 

לסיכום, אני סבור שהפרויקט הצליח מעל ומעבר למצופה. משובי הסטודנטים, התגובות השונות, ומספר האזנות הרב (כולל זמן האזנה הממוצע לפרק), מעידים כולם כי הפודקאסט מהווה פתרון פדגוגי ששיפר את תהליכי ההוראה והלמידה בקורס. יתרה מכך, הפודקאסט הפך למשאב חשוב שישרת את המחלקה והאוניברסיטה בשנים הבאות.