מצגת המרכז לתהליך בולוניה BTC - פברואר 2015.pdf

מאז תחילת שנת 2012 פועל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב המרכז לתהליך בולוניה, או בשמו הלועזי -   Bologna Training Center (BTC) תחת המרכז לחקר פוליטיקה וחברה אירופית בפקולטה למדעי הרוח והחברה. תהליך בולוניה הינו רפורמה רחבת היקף המתרחשת במערכות ההשכלה הגבוהה באירופה בחמש עשרה השנים האחרונות, אשר מטרתה יצירת "מרחב ההשכלה הגבוהה האירופי". המרכז לתהליך בולוניה באב"ג מבקש לקדם את המודעות וההבנה בנוגע לתהליך בולוניה בקרב מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.

יישומו של תהליך בולוניה בארץ מתחיל לקרום עור וגידים, וכבר בא לידי ביטוי בתהליך הערכת האיכות אשר מבצעת המל"ג. במסמך "The Self-Evaluation Process: Recommendations and Guidelines" שפרסמה היחידה להערכת איכות של המל"ג, נוסף להנחיות (בשנת 2011) נושא כתיבת תפוקות הלמידה  (Learning Outcomes) לתכניות הלימוד ולסילבוסי הקורסים, בו מורה המל"ג למחלקות ולחוגים הנבדקים לנסח תפוקות למידה על-פי הנחיות תהליך בולוניה (סעיף 3).

במסגרת שיתוף הפעולה בין לשכת המשנה לרקטור הממונה על הערכת האיכות לבין ה-BTC מסייעים חברי סגל הBTC-למחלקות העוברות את תהליך הערכת האיכות של המל"ג. במסגרת זו, מעבירים עובדי ה-BTC הכשרה לסגל המרצים והמורים במחלקות באשר לאופן ניסוח אחיד של סילבוסי הקורסים, וכן בכתיבת תפוקות הלמידה בהתאם לדרישות המל"ג ותהליך בולוניה. שיתוף פעולה זה הינו תוצר ישיר של מסקנות תכנית פיילוט שבוצעה על-ידי עובדי ה-BTC  בשתי מחלקות שונות באוניברסיטה, ואשר הצביעו על צורך ממשי בהכשרה מסוג זה.

מתוך מהלך זה, תוך מספר שנים, ייווצר קורפוס סילבוסים אחיד וברור של כל תכניות הלימודים באוניברסיטה, לאחר שכלל המחלקות באוניברסיטה יעברו את תהליך הערכת האיכות. מודל הסילבוס המוצע מביא היבט נוסף מעבר לאחידות, לבהירות ולשקיפות. המודל המוצע עומד בסטנדרטים הבינלאומיים הנהוגים היום בעולם, ומחזקים את הפרופיל והנגישות הבינלאומית של הקורסים, של המחלקות העוברות את התהליך, ובסופו של דבר, של האוניברסיטה כולה.

יש לציין כי ניתן לזרז את תהליך כתיבת הסילבוסים ולהעביר את המחלקות את תהליך הרפורמה באופן כתיבת הסילבוסים ללא קשר לתהליך הערכת האיכות ובאופן ייזום.

צוות ה-BTC  מציע למחלקות סדנא בת שעתיים וחצי, בה תוסבר, תודגם ותתורגל בניית סילבוס לקורס תוך  ניסוח תפוקות למידה מתאימות. חשוב להדגיש, שצוות ה-BTC  אינו מבקש להשפיע על התוכן הנלמד בקורס בכל אופן שהוא, אלא לסייע לסגל האקדמי בכתיבת סילבוס בפורמט אחיד ומסודר, באופן התואם את דרישות הערכת האיכות של המל"ג. המתודולוגיה בה נעשה שימוש (הטקסונומיה של בלום) באה לחזק את הקשר שבין הסילבוס, המרצה והסטודנט, ולסייע למרצים להשתמש בסילבוס ככלי עזר להוראה. הסדנאות נערכות לרוב בפורום רחב של כל צוות ההוראה במחלקה (הסגל הבכיר, המרצים מן החוץ ועוזרי ההוראה). אנו רואים בסדנא הזדמנות חשובה להסביר מהו תהליך בולוניה, להדגים את חשיבותו ולסייע לסגל ההוראה לפעול על פי הנדרש מהם לאורו.

 

צוות המרכז לתהליך בולוניה ישמח להיפגש ולתאם את אופן העבודה ביחידות השונות.

לפרטים וקביעת פגישה:

הילה זהבי
hilape@bgu.ac.il
052-6121671