קבצים מצורפים
  
  
מידע מורחב
  
  

​כיצד ניתן לתמוך בפיתוח מיומנויות וכישורים בקרב סטודנטים?

סדנת הוראה לחברי וחברות הסגל במדעי הטבע, ההנדסה ובריאות

אנו נמצאים בנקודת מפגש של מספר תהליכים טקטוניים בחינוך הגבוה: עדכון של מטרות החינוך הגובה לעידן הנוכחי, זמינות של טכנולוגיות הוראה בקנה מידה גדול, וכמובן השפעות מגיפת הקורונה. בהרצאה זו אשלב בין המדע וההנדסה של עיצוב למידה בחינוך הגבוה - מהם עקרונות בסיסיים של למידה, וכיצד ניתן לבנות מהם הוראה אפקטיבית המקדמת למידה משמעותית? אשים דגש על מטלות שמעניקות לסטודנטים חופש רב יחסית ומקום לבטא את עצמם על מנת ללמוד כיצד ללמוד וכיצד לחקור.

מרצה: פרופ' עדו רול, הפקולטה לחינוך, למדע וטכנולוגיה, הטכניון


24/11/2022
  

כל כך הרבה סטודנטים בשיעור... איך שומרים על הריכוז והעניין שלהם? איך מתמודדים עם ההטרוגניות? איך גורמים להם להרגיש שייכים ונראים? אפשר בכלל לערב אותם בשיעור או שזה מופע של איש אחד? ואם כבר מופע יחיד, איך עושים אותו טוב? ואיך לנהל את הקורס והצוות באפקטיביות?

כיתות מרובות משתתפים מהוות אתגר מיוחד בהוראה. הגיוון בכיתה ומספר המשתתפים מצמצמים את דרגות החופש של המרצה ומגבילים את אפשרויות הפעולה. לא פעם, הכיתות הולכות ומתרוקנות ככל שהסמסטר מתקדם, אך זה עשוי להצביע דווקא על בעיה בהתנהלות הקורס ולא להוות פתרון לקושי. כיצד בכל זאת ממקסמים את האפשרויות במסגרת הזאת, ומה יהפוך את השיעור וההרצאה למוצלחת ומועילה ללמידה של הסטודנטים?

במפגש זה דנו בהקשר הייחודי של כיתות מרובות

מנחה: ד"ר איתי פולק, רכז פדגוגי ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה
מציג: פרופ' אייל ארבלי (המחלקה לכימיה)

מצגת הוראה בכיתות גדולות.pdf


31/10/2022
  

​​​אחרי כמעט שני עשורים באוניברסיטה – החל מסטודנטית בפקולטה להנדסה, מתרגלת, מרצה ויועצת פדגוגית אשר צפתה בעשרות מרצים בשלל תחומים, יצא לי לבחון את המערכת בפרספקטיבות שונות ולמדתי כמה דברים על אופי המרצים והמרצות הטובים: איך הם בונים את השיעור, איך הם עוזרים לסטודנטים ולסטודנטיות לבנות את ההבנה שלהם, ומה גורם לסטודנטים ולסטודנטיות לצאת מהקורס עם תחושה (מוצדקת) של הצלחה?

בסדנא זו אני אציג את העקרונות הבסיסיים שהם בעיני אבני היסוד בבניית קורס מוצלח וביצירת דינמיקה של למידה עם הסטודנטים.

הבהרה – הרקע שלי ועיקר עבודתי הוא בתחומי הטבע וההנדסה, אך אני מאמינה שמרבית העקרונות רלוונטים למרצים ומרצות מכלל הפקולטות באוניברסיטה. במקרים מסויימים ינתנו דגשים הרלוונטים ספציפית לקורסים מעולמות הטבע וההנדסה (או לקורסים כמותיים). 

מנחה: ד"ר ענבל צרפתי-ברעד, מובילת חדשנות בהוראה​​

למצגת.pdf

> להקלטת המפגש​

19/10/2022
  

מטרת הוובינר להעמיק את ההכרות עם האפשרויות שמערכת המודל מציעה למרצים, להציג כלים שיאפשרו לכם לשפר את ההוראה, ולשכלל את הלמידה הא-סינכרונית של הסטודנטים.

בין היישומים שיוצגו: 
עיצוב אתר המודל, וידאו אינטראקטיבי, הגשת מטלות ובדיקתן במערכת, בחנים מקוונים, כלים ללמידה שיתופית, שאלוני משוב

מנחה- ד"ר יעל לין, אחראית פדגוגיה דיגיטלית

למצגת.pptx

>להקלטה​


21/09/2022
  

​כולנו יודעים לבנות מצגת ב-PPT. אנחנו גם לגמרי שולטים בחומר הקורס שלנו. אבל האם אנחנו יודעים להעביר את התוכן והמסר שאנו רוצים בדרך הטובה? האם המצגת שלנו מסקרנת ומושכת את תשומת הלב של הסטודנטים? האם אנחנו משתמשים ביכולות המדהימות שקיימות ב-PPT?

בסדנה זו נקבל טיפים להתמודדות עם עומס מידע, כיצד כדאי לנו לשלב תמונות כך שיחזקו את המסר שאנו מנסים להעביר, ובאילו דרכים מעניינות ניתן להציג רשימות וטבלאות (ספויילר: לא 1,2,3.... ).

מנחה: ענבל חאיק, מומחית בפיתוח, הדרכה והטמעת טכנולוגיות

> למצגת

> להקלטה
קישורים לאתרי אייקונים חיצוניים:

https://www.flaticon.com/

https://www.freepik.com/

 

קישורים לאתרי תמונות:

https://pixabay.com/

https://www.pics4learning.com/

 

קישור לאתר להורדת רקע לתמונות:

https://www.remove.bg/upload

 

קישור לאתר להורדת פונטים:

https://fonts.google.com/?subset=hebrew


15/09/2022
  

גישו לי את הסילבוס עד ה-15.8!"... אבל רגע לפני שניגשים למלא טכנית את הטופס עם סדר הנושאים שנלמד בקורס, סוג המטלות ורשימת הקריאה, בואו נעצור רגע כדי לחשוב: מהו התהליך הלימודי שאני רוצה לקיים בקורס? כיצד הוא יאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות לפתח את הידע והמיומנויות הנדרשות בתחום? בסדנה זו נסביר מהם החלקים השונים של הסילבוס, חשיבותם, ונעבור מחשיבה המבוססת על מיפוי נושאים ומושגים לחשיבה המתכננת למידה אפקטיבית. זאת על מנת שהסילבוס יהפוך ממסמך טכני שמגדיר חובות וזכויות למסמך פדגוגי המעצב את תהליך הלימוד שהסטודנטים יעברו.​

מנחה: ד"ר ענבל צרפתי-ברעד, מובילת חדשנות בהוראה​

תבנית סילבוס סופית.docx

תכנון קורס וכתיבת סילבוס -תשפג.pdf


13/09/2022
  

​הסדנה עסקה בתכנון קורס אקדמי הנלמד באנגלית, בדגש על הכישורים אותם מבקשים המרצים להקנות ועל התאמת מבנה ודרישות הקורס לכישורים הללו. התמקדנו בתיאום ציפיות, בפיתוח בטחון עצמי בקרב הסטודנטים ובאופני ההוראה והלמידה המיטביים בשפה זרה. 

מנחה: מר שגיא פלנדלר
רכז קורסי תוכן באנגלית​

הקלטה של המפגש​
Syllabus Presentation.pptx

19/07/2022
  

​​שאלות פתוחות

1. כתיבת השאלות:

א. לתת לנבחנים כמה שיותר מידע לגבי מה מצופה מהם, כולל איך התשובה צריכה להיראות, כמה נקודות יינתנו לכל חלק בתשובה. לא לפחד מרמזים (להגיד כמה גורמים צריך לכתוב, האם מצופה לתת דוגמאות, על מה ומי יש להתבסס, האם התשובה צריכה להיראות כחיבור א ו כרשימה, האם יש חשיבות לרהיטות וניסוח, ליצירתיות, לאלגנטיות/יעילות [במבחנים מתמטיים/הנדסיים] ועוד) ככל שתתנו לנבחנים יותר פרטים, כך יהיה להם קל יותר להביע את הידע שלהם בצורה שרציתם, והתשובות יהיו יותר דומות ובנות השוואה.

ב. לחלק את השאלה לסעיפים.

ג . בכל סעיף להשתמש בפועל אחד ברו ר.

2. בדיקת השאלות – השתמשו במחוון, שנכתב מראש!

א. מחוון תשובה מלאה – כותבים תשובה "אידיאלית" לשאלה, ומסמנים כמה נקודות יש לתת לכל מרכיב חשוב בה. את תשובות הנבחנים משווים לתשובת המחוון, ומנקדים בהתאם .

ב. מחוון בטבלה – מתכוננים לכל סוגי התשובות האפשריים וקובעים מראש כיצד לנקד אותם, כולל ניסיון לחזות מראש תשובות חלקיות ולקבוע מה הניקוד החלקי שמגיע להן, ותשובות שלא יקבלו ניקוד.

ג. מחוון אנליטי – לתשובות שאין להן תשובה אחת נכונה, מחוון שבוחן את מאפייני התשובה יותר מאת התוכן שלה. בנוי כטבלה, שמתארת את הרמות השונות של כל מימד/מאפיין שנבחן בתשובה (לדוג': חשיבה ביקורתית, שימוש נכון בדוגמאות, דיוק בנתונים, קשר לוגי בין הטיעונים וכו'). חשוב לכתוב תיאור מפורט של כל רמה בכל מימד. הרבה עבודה, אבל יכול להישאר אתכםן שנים .

רצוי לבדוק לרוחב: כל פע ם שאלה אחת בכל המבחנים, ולא כל מבחן מהתחלה ועד הסוף

חשוב להיצמד למחוון לכל אורך הבדיקה

מנחה: ענת שלם, עבדה במשך 12 שנה במרכז הארצי לבחינות והערכה בתור פסיכומטריקאית, כתבה ופיתחה את החלק המילולי של הבחינה הפסיכומטרית, כמו גם מבחנים רבים נוספים לגופים שונים. מדריכה סדנאות בפיתוח, כתיבה ובדיקה של מבחנים לסגלי הוראה באוניברסיטאות ובמכללות משנת 2016. ​


29/05/2022
  

בסדנה ממוקדת זו נלמד את היסודות של תורת המבחנים, שמלמדת אותנו איך אפשר לכתוב מבחנים הוגנים, תקפים ומהימנים, מה הופך שאלה לשאלה טובה למבחן, ומה צריך ואפשר לעשות בתהליך כתיבת המבחן ובדיקתו כדי לדאוג שהוא באמת ישקף באופן הטוב ביותר את הידע של הסטודנטים. נצלול במהירות מהעקרונות אל הפרקטיקה, ונציע טיפים מעשיים וקלים ליישום בנושא של כתיבת מבחנים סגורים ("אמריקאיים") ובנייתם, ומעט עצות לגבי מבחנים מסוגים אחרים.

המרצה: 

ענת שלם, עבדה במשך 12 שנה במרכז הארצי לבחינות והערכה בתור פסיכומטריקאית, כתבה ופיתחה את החלק המילולי של הבחינה הפסיכומטרית, כמו גם מבחנים רבים נוספים לגופים שונים. מדריכה סדנאות בפיתוח, כתיבה ובדיקה של מבחנים לסגלי הוראה באוניברסיטאות ובמכללות משנת 2016.​

סדנת כתיבת מבחנים בן גוריון.pdf


01/05/2022
  

דיברנו על נושאים מוכרים כמו קשב ומוטיבציה מזוית קצת שונה ואני מקווה שכל אחד ואחת מצאו לפחות משהו אחד שהוא יכול לקחת איתכם לתרגול במגוון ההרצאות שהוא/היא נותנים. הספקנו לראות תרגול לייב אחד של מרצה אמיץ מקרבכם וראינו כמה המעבר בין רמות שונות של הסבר יכול להיות מאתגר. מודעות לקהל ותרגול הם המפתח. 

סיכום קצרצר של הטיפים העיקריים:

- מוטיבציה עוזרת לגייס אזורי קשב ועיבוד במוח, מספיק
  משפט אחד

- אם אין כריזמה, תאכלו אמפטיה

- הקש שלנו הוא חמקמק ומלא בשינויים, תמשכו אותו עם
  שינויים שתתככנו מראש

- הכיתה באקדמיה היא לא אקטיבית, הדמיון כן (השתמשו
  בדוגמאות!)

- נסו לחשוב איך מישהו אחר רואה את לוח השחמט שלכם,
  איך חושב הטירון

- עזרו לבנות בסיס ידע חדש על בסיס הקיים, הזכירו
  והשתמשו במושגים קיימים

- its not about you- תרגלו מודעות לסביבה- היא הקהל
  המשתנה

מנחה: ד"ר מעיין הראל, המחלקה למדעי החיים, מדעי המוח

סרטון של חוקר המוח שהציג מושג אחד ב5 רמות שונות או חוקרים ומומחים בתחומים אחרים (מומלץ מאוד הסרטון של למידת מכונה), וקישור לאתר שאיגד סרטונים של אנשים שמציגים רעיון אחד ב5 רמות שונות.​

הקלטה של המפגש​

22/03/2022
  

רבים מאיתנו מתמודדים עם כיתות שהולכות ומתרוקנות מסטודנטים.יות. אלו שמגיעים נראים אדישים ולעיתים אף מנותקים מהנושאים שהמרצה מנסה ללמד. 

כמרצים, אנחנו עסוקים באופן כמעט בלעדי בנושאים שנלמד ולא בשאלה מה הסטודנטים.יות מבינים.ות, איזה אינדיקציות יש לנו על תהליך ההבנה שלהם.ן, מה יהיה חלקם של הסטודנטים.יות וכיצד ניצור שיעור דינמי יותר. 

בסדנה נדון בעקרונות מנחים לעירוב הסטודנטים.יות בשיעור, נציע כלים ודרכים שונות להפיכת הלמידה לתהליך פעיל ומשותף ולחיזוק האינטראקציה בין המרצה לסטודנטים.יות. 

נלמד כיצד לחשוף תפיסות ודרכי חשיבה באמצעות כלים דיגיטליים ובאמצעות דיונים, דרכים לוודא הבנה תוך כדי השיעור וחשיבה כיצד לארגן את ההוראה סביב בעיות כעקרון מארגן משלים ואף חלופי להוראה שלנו. 

מנחה: ד"ר איתי פולק, יועץ פדגוגי ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה​

הקלטה של המפגש​

מעורבות והבנה תשפב.pptx

13/03/2022
  

​מטרת הסדנה להציג למרצים אלמנטים ב- power point אשר יסייעו לבניית מצגת מעולה, המלווה את המרצה במהלך ההרצאה ובנויה באופן מיטבי. הסדנה אינה מתעסקת בעיצוב, אך כן מתייחסת גם לנושאים של אינפוגרפיקה.​

​בסדנה הצגנו ותרגלנו את האלמנטים הבאים מה- power point:

הצגה הדרגתית

- של טקסט

- של תמונה בין אם ע"י הצגה או ע"י חשיפת הסתרה

  ניצול שטח השקף

- שימוש במצגת רחבה

- יישום כותרות בצידי השקף

- דגשים למעבר בין שקפים כך שהנראות תראה זורמת ולא
  קופצת

- צמצום טקסט והעברתו הצידה

- שימוש בתרשימים מתוך ה- smart art

- התאמת השקפים כך שיוכלו להיות מודפסים באופן מלא
  לסטודנטים למרות הסתרותשאנחנו מבצעים בשקפים

- יצירת עיצוב מצגת מותאמת אישית באמצעות ה- slide
  master

יישום עקרונות אלו יאפשר ביסוס היסודות לכתיבת מצגות פשוטות, בהירות, מפורטות וקלות להבנה על מנת לאפשר לסטודנטים להשיג הבנה טובה יותר של החומר, תרגול ויישום.​

מנחה: קרן כליף, מכללת אפקה ​

מצגות לדוגמא:

עיצוב תבנית בסיסית למצגת.pptx​​

הדגמה.pptx

הדגמה - אחרי.pptx


24/02/2022
  

מטרת הסדנה להקנות את העקרונות היישומים והפדגוגים להעברת שיעור באמצעות מצגת, שיוצגו ספציפית עבור מקצועות אלו. כמו כן הוצגו אמצעים להעברת החומר באופן חוויתי, מעניין, אינטראקטיבי ויעיל, שחשובים בעיקר עבור תלמידי הדור הנוכחי, שאתגרי הקשב שלהם עולים.


מנחה: קרן כליף, מכללת אפקה ​

25/01/2022
  

​כמרצים, מעודדים אותנו ליצור למידה פעילה וחווייתית בשיעורים. מהי הלמידה הפעילה המשתקפת מאמצעי למידה שונים המומלצים למרצים ומהי הלמידה הפעילה המשתקפת ממחקרים במדעי הלמידה? מה ההבדל בין פעלתנות לפעילות המעודדת מומחיות תחום-דעת? כיצד למידה חווייתית משפיעה על זיכרון לטווח ארוך?

במפגש הכרנו מספר תובנות העולות ממחקרים במדעי הלמידה, והצפנו מתחים בין המלצות ממדעי הלמידה לבין טכניקות פופולריות. 

מנחה: ד"ר איריס טבק, המחלקה לחינוך​

הקלטה של המפגש​


12/01/2022
  

​כמרצות ומרצים זה ברור לנו שאנו אחראים על רשימת הנושאים בקורס (הסילבוס), על התנהלות ההרצאות עצמן, ועל התכנים וזמני ההגשה של המטלות אותן הסטודנטים והסטודנטיות נדרשים לבצע. אבל האם אנחנו בטוחים שהסטודנטים והסטודנטיות בקורסים שלנו באמת מבינים איך להפיק את המירב מהקורס? עד כמה הכלים (והמחסור בכלים) איתם מגיעים הסטודנטים והסטודנטיות לאוניברסיטה יכול וצריך להשפיע על ההוראה שלנו? ואיפה מתחיל ומסתיים התפקיד שלנו בפיתוח מיומנויות למידה?

בסדנה דנו על תפקיד המרצה בפיתוח מיומנויות למידה נכונה אצל הסטודנטים והסטודנטיות; ראינו כיצד על ידי שינויים קטנים בניהול הקורס והשיעורים נוכל ליצור תנאים שיאפשרו לסטודנטים ולסטודנטיות להפיק את התועלת המירבית מהקורס שלנו; ודיברנו על חמישה דברים שאנחנו לפעמים טועים וטועות לחשוב שהסטודנטים מבינים למרות שהם לא, ועל דבר אחד שהרבה פעמים דווקא לנו יש נטייה לפספס...

מנחה: ד"ר ענבל צרפתי-ברעד, מובילת חדשנות בהוראה ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה​​

הקלטה של המפגש​

פיתוח מיומנויות למידה.pdf


09/01/2022
  

מפגש בנושא "מדעי המוטביציה" –

• מה נמצא בבסיס ההנעה שלנו ללמידה? הכרות עם סוגי מוטיבציות ללמידה

• מה מסייע לנו ללמוד מבחינה קוגנטיבית ומה יקשה עלינו בלמידה?

• מה עושים כשהמוטיבציה נגמרת? על הקשר שבין מוטיבציה ובין מידת ההשקעה והמאמץ בלמידה

• איך מתמודדים עם דחיינות?

• מה ההבדל בין מוטיבציה חיצונית ומוטיבציה פנימית בלמידה?

• כיצד ניתן להגדיל את המוטיבציה הפנימית של לומדים?​


מנחה: עידו צדוק, יועץ למידה בכיר ושותף בחברת מתודיקה ​​


הקלטה של המפגש​

מצגת מדעי המוטיבציה.pdf


22/11/2021
  

​מחפש.ת דרך להפוך את הסטודנטים.יות למעורבים.ות יותר בשיעור? מעוניין.ת לקדם למידה שיתופית? שואפ.ת לעורר דיון בין הסטודנטים.יות למרצה ובין הסטודנטים.יות לבין עצמם.ן? רוצה לשתף את הסטודנטים.יות בתהליכי הלמידה?  Wooclap מאפשר כל זאת ועוד.   

הכלי מציע מגוון פעילויות: 

סקרים, שאלות רב ברירה, ענני מילים, שאלות פתוחות, לוחות שיתופיים, שאלות דירוג, שאלות התאמה, שאלות מיון. 

ניתן להטמיע את הפעילות באתר הקורס במודל, לסנכרן ציונים עם מודל, ליבא בוחן ממודל ולהטמיע שאלות במצגת. 

איך להתחיל?  

להירשם לתכנית המוסדית עם האימייל האוניברסיטאי בקישור הבא  (להקפיד להירשם עם האימייל שמוגדר במערכת המודל). לאחר מכן ניתן ליצור פעילויות ישירות מתוך אתר הקורס ב Moodle בהתאם להנחיות

מנחה: Marianne Denison, Wooclap

הקלטה של המפגש​


28/10/2021
  

​רוצה להפוך את הלומדים.ות לפעילים.ות בלי יותר מדי מאמץ מצידך?

במפגש התמקדנו בכלים סינכרוניים וא-סינכרוניים, הזמינים מתוך מערכת המודל או מתממשקים איתה.

הצגנו כלים להשגת מטרות פדגוגיות כמו:
למידה פעילה, הערכת ידע, פיתוח מיומנות של למידה עצמית, קידום למידה שיתופית ועוד.​

בין הנושאים שהוצגו:

- ניהול הלמידה דרך אתר הקורס במודל: תצורת האתר,
  למידה מדורגת, ניהול ציונים, דוחות

- הערכת ידע ולמידה שיתופית בזמן השיעור:  Wooclap

- כלים ללמידה א-סינכרונית: Perusall, H5P, Annoto,
  Kaltura ועוד

מנחה: ד"ר יעל לין, אחראית פדגוגיה דיגיטלית ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה​

הקלטה של המפגש​

קישור למצגת

קישור הקלטות מענן זום ל Dropbox​​


13/10/2021
  

עם החזרה ללמידה בקמפוס, ושילוב הוראה במודל Hyflex (כיתה היברידית), התקיימה הדרכה שהתמקדה בתפעול המערכות בכיתה ובהמלצות פדגוגיות המתייחסות למודל Hyflex.

מנחה: ד"ר יעל לין, אחראית פדגוגיה דיגיטלית ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה​​

מידע לגבי הכיתות ההיברידיות

חומרים נלווים

06/10/2021
  

​תחומי מדעי הטבע וההנדסה אלו תחומים הדורשים המחשות ויזואליות שקשה להסביר במילים ובתמונות בלבד. אמנם אין תחליף לעבודה במעבדה שמאפשרת התנסות אך ניתן להיעזר במגוון של כלים שיעזרו לסטודנטים להתמודד עם הנושאים הנלמדים בקורס.  במסגרת הסדנא נציג כלים בסיסיים המכילים הדגמות וסימולציות, ונדון על האופן המיטבי לשלב אותן בתהליך הלמידה.

מנחה: ד"ר ענבל צרפתי-ברעד, מובילת חדשנות בהוראה ביחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה​​

כל חומרי הסדנה, כולל הקלטה של הסדנה, נמצאים באתר המודל 

1. הכנסו ללינק הבא:
https://moodle2.bgu.ac.il/moodle/course/view.php?id=40192

2. אם אינכם מחוברים - התחברו למודל

3. בקוביה "מפתח הרשמה" הקלידו digitaltools

4. לחצו על "רשום אותי" ​


05/10/2021
  

שימוש במצגת לחוויית הוראה ולמידה המותאמת לעידן הדיגיטלי עבור מדעים מדויקים והנדסה. מטרת הסדנה להקנות למרצים להנדסה ולמדעים מדויקים את העקרונות היישומים והפדגוגים להעברת שיעור באמצעות מצגת, שיוצגו ספציפית עבור מקצועות אלו. כמו כן יוצגו אמצעים להעברת החומר באופן חוויתי, מעניין, אינטראקטיבי ויעיל, שחשובים בעיקר עבור תלמידי הדור הנוכחי, שאתגרי הקשב שלהם עולים.​

מנחה: קרן כליף, מומחית להוראת התכנות

למצגת מההרצאה



05/08/2021
  

​הידעתם שקיימת תחנת רדיו והסכתים חדשה וחלוצית באוניברסיטה??

רדיו BGU מזמינה מרצים לעשות שימוש מופלא במיכשור ובניסיון של אנשי צוות התחנה ולהעזר בתחנת הרדיו כאמצעי הוראה יעיל, חווייתי מוצלח ובלתי נשכח לסטודנטים והסטודנטיות (על פי עדויותיהם).
בשנת תשפ"א התחנה החדשה עבדה עם 10 קורסים מתחומים שונים – מדעי החיים, בריאות הציבור, עו"ס, פו"מ ועוד – ולכל קורס הותאמה תכנית מיוחדת לפי הצרכים של המרצה, הכיתה ותכני הלימוד.

הנכם והנכן מוזמנים ומוזמנות לסדנת הכרות עם היכולות השונות והפדגוגיה הייחודית של רדיו BGU - הזדמנות לשמוע ממקור ראשון על החידושים והאפשרויות העומדות לרשותכם ולרשותכן בתור מרצים ומרצות בשנת תשפ"ב. 

מנחה:  ד"ר בוזי רביב, מנהל תחנת רדיו BGU​

05/08/2021
  

Ment.io היא פלטפורמה חכמה לדיונים מקוונים, המשמשת באוניברסיטאות מובילות בעולם (כהרווארד, וורטון ומינכן) ובארץ (אצלנו, בבר-אילן, בטכניון ועוד). הפלטפורמה מעודדת דיוני עומק המאפשרים לסטודנטים להשתפר ולמרצים להעניק ציונים בקלות. המרצים המשתמשים במערכת מעידים עלשיפור משמעותי ברמת המעורבות של הסטודנטים, ההשתתפות שלהם ועומק הדיונים ביניהם.

כאן ניתן לראות סרטון בעברית אודות הפלטפורמה, וכאן עדויות משתמשים מאוניברסיטאות בעולם 

מנחה: ד"ר ענת עתי-סריג מחברת מנט

קישור למודל עם החומרי ההדרכה

קישורים לסרטונים רלוונטים:​

סרטון הסבר קצר על הפלטפורמה​​

General Introduction

Assessment Feature

סרטון הדרכה לסטודנטים​

מצגות בנושא:

Ment.io בעברית Onboarding 03.2021.pdf

איך לייצר דיונים טובים Ment.io.pdf

How to Manage Discussions on Ment.io.pdf

Ment.io Education One Pager.pdf

המדריך לסטודנטים.pdf

מצגת הכרות למרצים


04/08/2021
  

​מעתה ניתן לכתוב הערות ולנהל דיון עם אחרים על גבי סרטוני הוידאו שעולים ל Media Gallery באתר הקורס, ולהפוך את הצפייה הפסיבית בסרטונים ללמידה אקטיבית ושיתופית.  

למה זה טוב? 

תקשורת נגישה ומהירה על גבי הסרטון עצמו  (בין מרצה לסטודנטים.ות ובין סטודנטים.יות לבין עצמם.ן) 
- שיח תלוי הקשר – כל תגובה מקושרת לרגע בסרטון אליו
  היא מתייחסת 
- ניהול מחברת אישית 
- צפיה אקטיבית בסרטון ורתימת כלל הסטודנטים.ות לשיח  
- קבלת תמונת מצב על הלמידה בכיתה באמצעות הדשבורד
  של אננוטו​​.

ההדרכה משלבת בתוכה התנסות מעשית:

היכרות עם אננוטו, הדגמה של המוצר (ממשק + דשבורד) התנסות במוצר, דוגמאות לשימוש – Use Cases, שיטות עבודה מומלצות - Best Practices, שאלות ותשובות​

מנחה: גילי כהן מחברת אנוטו

הקלטה של המפגש​

​למידע נוסף במודל​

04/08/2021
  

​"תגישו לי את הסילבוס עד ה-15.8!"... 

אבל רגע לפני שניגשים למלא טכנית את הטופס עם סדר הנושאים שנלמד בקורס, סוג המטלות ורשימת הקריאה, 

בואו נעצור רגע כדי לחשוב: מהו התהליך הלימודי שאני רוצה לקיים בקורס? כיצד הוא יאפשר לסטודנטים לפתח את הידע והמיומנויות הנדרשות בתחום? 

בסדנה זו דנו בדרכים שונות לכתיבת הסילבוס ועברנו מחשיבה המבוססת על מיפוי נושאים ומושגים לחשיבה המתכננת למידה אפקטיבית, והסילבוס יהפוך ממסמך טכני שמגדיר חובות וזכויות למסמך פדגוגי המעצב את תהליך הלימוד שיעברו הסטודנטים.​

מנחה: ד"ר ענבל צרפתי-ברעד, היחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה

מצגת תכנון קורס וכתיבת סילבוס

לתבנית סילבוס


03/08/2021
  

​מתי ולמה מומלץ לשלב רכיבים א-סינכרוניים בתהליך הלמידה? איך בונים קורס המשלב רכיבים א-סינכרוניים?
מהן האפשרויות העומדות בפנינו?

בסדנה הכרנו מודל ליחידת לימוד א-סינכרונית אפקטיבית: "תיאוריית 9 האירועים של גניה", וראינו דוגמאות של רכיבי למידה א-סינכרוניים המתבססים על צפייה אקטיבית בוידאו ועל פעילות אינטראקטיבית. הכרנו כלי דיגיטלי ויזואלי פשוט בשם Thinglink שמאפשר לנו להפיק רכיבי למידה א-סינכרוניים אפקטיביים עם הלומדים.

מנחה: ד"ר רותי סלומון, WebAcademix​

מצגת למידה אסנכרונית אפקטיבית

מדריך למודל


02/08/2021
  

​אחרי שנה וחצי של הוראה בזום צריך להתרגל ולהתאים מחדש לתנאים של הוראה בכיתה. הנוחות היחסית של שימוש בכלים טכנולוגיים בהוראה בזום עודדה רבים להכניס כלים שונים להוראה. החזרה לכיתה פרונטלית מצריכה חשיבה מחדש על האופן שבו נשתמש בכלים דיגיטליים לצורך קידום מטרות פדגוגיות שונות – החל מיצירת הזדמנויות ללמידה פעילה, עבור דרך שיפור ההצגה של מידע, פיתוח החשיבה וההבנה וכלה בהערכת ידע. בסדנה זאת דנו בעקרונות פדגוגים שינחו אותנו בתכנון השימוש בכלים דיגיטליים בכיתה הפרונטלית, והתנסינו בהתאמתם למטרות שונות בתהליך ההוראה והלמידה. חלק מהסדנה הוקדש לעבודה אישית וקבוצתית עם חומרי הוראה של המשתתפים.ות (תכנון שיעורים/קורס) בתהליך של חשיבה משותפת על הקורסים שתלמדו בשנה הקרובה.

מנחה: ד"ר איתי פולק, היחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה​

Maintain attention - presentation​


01/08/2021
  

-כיצד מעודדים הקשבה? כיצד מייצרים הקשבה פעילה?הכרות עם המושג אמיל"י (המחשת צורך כמושג מפתח בלמידת מבוגרים). 

-כיצד נכון לפתוח קורס או להציג נושא? הכרות עם הכוחות הקוגנטיביים שפועלים עלינו בכל מפגש עם תוכן חדש (הסקרנות מול המאמץ). 

-עמ"י ותמ"י – מה השינוי הנדרש בתהליך הלמידה וכיצד מגדירים ביעילות מטרות ללמידה? (עמדות/תפיסות, מיומנויות, ידע), איך מוודאים שהאמצעים הולמים את המטרות? מה הופך תוכן לזכיר? 

הכרות עם 4 אסטרטגיות ללמידה זכירה: למידה פעילה, ריבוי שליפות וחזרתיות מגוונת, לעודד למידה נכונה מטעויות ולישון נכון על התוכן – כולל דוגמאות ללמידה פעילה באקדמיה.

טיפים וטריקים של חוקרי מוח ללמידה אפקטיבית: ידע דקלרטיבי לעומת ידע פרוצדוראלי, ללמד מדוגמה לעיקרון, בידול תוכן, שימוש בראשי תיבות, התבססות על ידע קודם.

לבשל רציונל למידה – תרגול: כיצד נכון לתכנן יחידת תוכן? הכרות עם מושגי מפתח כמו חיזוק תחושת מסוגלות.

יצירת אתגר בלמידה ורציונלים אפשריים: מהקל או המורכב, מהכלל אל הפרט/הפרט אל הכלל, מהתיאוריה למעשה, צירים חוצי למידה, למידה ספירלית, תרגול אינטגרטיבי ועוד.

מנחה: עידו צדוק, שותף ויועץ בכיר בחברת מתודיקה

03/05/2021
  

​כשאומרים לנו "מבחן" כולנו מדמיינים מצב מוכר: כל תלמיד יושב בנפרד, מול טופס מבחן, לזמן קצוב, ועושה ככל יכולתו.  

במפגש למדנו מהו מבחן קבוצתי, מה יתרונו ותרומתו על המבחנים שערכנו עד כה והאם הוא מתאים לאקדמיה  וכיצד מעריכים בעזרתו את הסטודנט. התנסינו במבחן קבוצתי קצר ובעקבותיו העלינו את היתרונות והחסרונות של מבחן מסוג זה. דנו באיזה שלב של הלמידה כדאי לשלבו וכיצד נבנות הקבוצות. בנוסף בנינו מתכונות נוספות של מבחנים  ייחודיים ודרכי הערכה חלופיות, אשר להם ערך לימודי נוסף על זה המוכר לנו עד היום.  

מנחה: ד"ר איריס זודיק, מרצה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון.  מובילה את תכנית אקדמיה כיתה בטכניון וחלק מצוות  הכניסה להוראה בטכניון. ניהלה בעבר פרויקטים בתחום פיתוח ספרי לימוד במתמטיקה ואת תכנית המצוינות במתמטיקה של הטכניון. 


26/04/2021
  

מה הופך מצגת לטובה וכיצד אנחנו מעריכים אותן באופן שיטתי ועקבי? מה הסטודנט לומד מהציון שהוא מקבל? וכיצד כל אלה יכולים לכוון אותנו בעיצוב תהליך הההכשרה שלו כחוקר? 

מבחנים מצגות ועבודות הם הכלים המקובלים להערכת הידע והמיומנויות של הסטודנטים. במקרים רבים, אנו מתמקדים בהערכה ושוכחים את חשיבותם ככלי ללמידה ולשיפור עבור הסטודנטים. הדבר נכון במיוחד לגבי מצגות שנדרשים הסטודנטים להכין כרפרט או כמטלת סיכום לקורס או לפרוייקט. בשונה ממבחנים, המחולקים לחלקים מובחנים (תרגילים, סעיפים) עם הערות פרטניות, מצגות מוערכות לרוב  באופן גלובלי ולעיתים יש חוסר בהירות אודות דרך ההערכה ומרכיביה. הסטודנטים, שלא תמיד מקבלים הכשרה מסודרת על הכנת המצגות, לא יכולים להבין היכן הטעויות או נקודות התורפה והחוסרים בהגשות שלהם וכיצד להשתפר בעתיד ללא מתן משוב מסודר.  

בסדנא זו דיברנו על המצגת ככלי להערכה סטודנטים, פרטנו את הגורמים המשפיעים על הערכת המצגת, דנו בחשיבות תיאום הציפיות מול הסטודנטים, והצגנו מתודות למתן משוב מפורט אשר יועיל לסטודנטים מחד, ויתבצע בצורה שיטתית ויעילה מבחינתנו כמרצים מאידך. 

מנחה: ד"ר ענבל צרפתי-ברעד, היחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה

קובץ הערכה למצגות.doc

קישור לפדלט​

הקלטה של המפגש​


18/04/2021
1 - 30הבא