$$News and Reports$$

24 מאי 2017
בפרויקט ראשון מסוגו בארץ ובשיתוף פעולה עם הפיקוח על הוראת "גאוגרפיה – אדם וסביבה" במשרד החינוך, קיימה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב סדנא ייחודית לתלמידי תיכון מכל רחבי הארץ.
סדנא זו התקיימה כחלק מהפעילות הקהילתית של המעבדה לחישה מרחוק והדמאה פלנטרית במחלקה לגאוגרפיה ופיתוח סביבתי ובמסגרתה השתתפו בה לאחרונה קרוב ל- 300 תלמידי תיכון.
התלמידים הגיעו ליום חוויתי באוניברסיטה והודרכו על ידי חוקרים ותלמידי מחקר. ביום זה הם נחשפו לתחומי המחקר השונים וחזית המחקר הגאוגרפי בדגש על טכנולוגיות מידע גאוגרפיות – חישה מרחוק וממ"ג (GIS). את התוכנית הוביל הדוקטורנט אביב לי כהן זדה, זוכה מלגת אילן רמון תשע"ז, יחד עם צוות המעבדה: סיון איזיקסון, עירא דיין, חן מגד, שירן חביבי, יסמין לוי ודר' שמרית ממן.
מלבד הרצאות פרונטליות, התנסו התלמידים בפעילות "hands-on" באיסוף מידע (בעזרת מכשירי GPS), הצגת מידע (הדמאות לוויין) וניתוח תופעות בזמן ובמרחב במערכות מידע גאוגרפיות.
סגן נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ודיקן למו"פ פרופ' דן בלומברג, ברך על הקשר המיוחד עם משרד החינוך וציין כי "זוהי דוגמא מצוינת לשיתוף פעולה ומעורבות של האקדמיה עם הקהילה בפריסה ארצית. בשעה שעניין הסייבר נתפס בציבור הרחב רק כנושא של אבטחת מידע, בפועל המרחב הקיברנטי (סייבר ספייס) הוא מרחב פעילות המשפיע רבות על חיינו כיום.  גם המידע הגיאוגרפי הינו חלק בלתי נפרד מן הפעילות במרחב הקיברנטי.  די לציין את הקשר שבין רשתות חברתיות למערכות מידע גיאוגרפיות כפי שבא לידי ביטוי באפליקציות מבוססות מיקום, כמו באפליקציה הנפוצה Waze, כדי להבין את הקשר שבין המציאות הגיאוגרפית למרחב הקיברנטי".
הגברת פנינה גזית, מפקחת מרכז מקצוע (מפמ"ר) "גאוגרפיה - אדם וסביבה" ו"מולדת, חברה ואזרחות" הוסיפה כי בשנת הלימודים תשע"ז נפתח מסלול בגרות של "סייבר גאוגרפי" במסגרת לימודי ההתמחות במגמת "גאוגרפיה – אדם וסביבה". המהלך לפתיחת המגמה היה בשיתוף עם חיל המודיעין על מנת להכשיר תלמידים בעלי ידע, מקצועיות ומיומנויות בתחום הסייבר הגאוגרפי – פעילות של איסוף, מיפוי וניתוח מידע מהמרחב הקיברנטי. במסגרת מסלול ההתמחות חשוב לנו היה ליצור קשר עם חזית המחקר בנושא באקדמיה. במסגרת זו נוצרו קשרי עבודה פורצי דרך עם האוניברסיטאות. קשר מיוחד נוצר עם המעבדה לחישה מרחוק באוניברסיטת בן-גוריון בנגב המארחת את כיתות המגמה ליום של סדנה מאורגנת וחושפת אותם לפעילויות ולמחקר בנושא. אנו מברכים על שיתוף פעולה זה, החושף את התלמידים לעולם המחקרי והמעשי, מגביר את הסקרנות ומעצים את חווית הלמידה.

 

תלמידי הסדנא
תלמידי הסדנא